Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 26150 ggr
AnnaLundin
4/13/08, 6:19 PM

Rea, extrapris, rabatt, chockpris och just nu-pris

Man ser ofta affärer skylta med extrapriser, rea, rabatt, chockpris och nu-pris. Dessa ord väcker förväntningar om förmånliga erbjudanden som gäller under en begränsad tid.

För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam ska

  • försäljningen ske under en begränsad tid
  • varorna ha väsentligt nedsatta priser
  • varorna normalt finnas i affärens vanliga sortiment.

Tiden

Det finns ingen exakt tidsgräns för hur länge man får kalla det för rea utan det bedöms från fall till fall beroende på sammanhanget och vilka förhållanden som gäller i respektive bransch. Enligt Marknadsdomstolen, MD, bör dock en realisation pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD i ett fall satt gränsen till fyra veckor.

Priset

Det går inte heller att ange exakt hur mycket "väsentligt lägre priser" är, t.ex i procent av normalpriset. Utan även detta får avgöras från fall till fall med utgångspunkt för vad som konsumenten kan uppfatta som väsentligt. Man utgår även ifrån vad som är praxis i respektive branch för olika slags varor.

Relaterade länkar

Av: Anna.Lundin

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Anna.Lundin'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Anna.Lundin', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2008-04-13
Annons:
AnnaLundin
5/30/08, 1:22 AM
#1

Jag minns från när jag var ung och skulle hjälpa till att handla, att jag tyckte jag var jätteduktig när jag köpte två brödlimpor i stället för en, så att vi kunde lägga en i frysen, eftersom limporna var märkta med röda prislappar = extrapris.

Väl hemma fick jag veta av min mamma att de alltid hade "extrapris" på de brödlimporna… Gissa om man kände sig lurad…

Nu var detta på stenåldern och butiken är sedan länge nedlagd. Men det var ändå ett tydligt exempel på varför det är viktigt att ovanstående regler följs.

Sen när jag ändå är inne på ämnet så undrar man ju om folk verkligen tittar efter när butikerna har erbjudanden? Hos "min" Icahandlare har man ett helt fantastiskt erbjudande - köp 2 brödlevar för 35 kr, ordinarie pris 17.90/styck…
Man sparar alltså hela 80 öre på att butiken slipper slänga så många butiksbakade brödlimpor utan i stället får betalt för dem eftersom folk inte läser vad det står….

Ida
6/3/08, 12:33 AM
#2

Jag brukar faktiskt tänka på det och till och med avstå från att köpa två, även om jag gott och väl skulle kunna ha användning för det. Senast gällde det 10-pack korvbröd, 2 paket för 30 kr. Ordinarie pris 15,90 kr styck….

Oskar
6/10/08, 12:42 PM
#3

Tycker det är ytterst sällan som en rea-vara verkligen är något fynd. Och man ska tänka på att det ligger mycket psykologi bakom hur affärerna rear…tex är folk mer benägna att spendera pengar på annat när de "tjänat" pengar på att handla något på rea.

precis
6/27/08, 4:36 PM
#4

Finns det något i lagen som säger att man inte får höja ordinarie-priset tillfälligt (för att göra reapriset se ännu förmånligare ut?) ???

Jag vet att det har förekommit i några butiker.

Och det sker nästan alltid för säsongsvaror som t.ex. Fyrverkerier.

Ceciliaolucifer
6/15/11, 9:18 PM
#5

Lidl höjjer priset på en del av sina varor innan dom har sina extrapriser vilket är väldigt fult gjort. Jag var stlf butikschef på en Lidl butik och det vara bara att göra som man blev ombedd.

Hemtex och deras handdukar! Alltid rea, året om på handdukar.

Upp till toppen
Annons: