Konsumentmakt

Telenor mobiltelefonförsäkring

2008-09-15 01:10 #0 av: Ida

Ibland är mobiltelefonförsäkringar precis så bra som man hoppas. Olyckor inträffar så lätt och då är det skönt att den tilläggsförsäkring man tecknat fungerar fullt ut.

Det hela börjar med ett mobiltelefonköp våren 2008. Något av ett impulsköp, men ändå ett bra erbjudande (och en bra säljare). Som alltid kommer frågan: Vill vi ha en mobiltelefonförsäkring? Min instinkt säger direkt nej tack, det här har redan landat i något som jag absolut inte tänkt köpa och jag vill inte ha någon extraförsäkring. Min sambo påtalar dock att det är så lätt hänt att man till exempe tappar den i vattnet på sommaren och att det faktiskt är en billig investering eftersom försäkringen bara kostar 39 kr per månad. Det slutar med att vi tecknar varsin försäkring.

Sagt och gjort. Några månader senare inträffar det som inte skulle hända. Telefonen glider ur en ficka och dimper rakt ned i vattnet och landar på ca 4 meters djup. Det är lönlöst att leta efter den, det är inte ens värt ett försök.

Jag förväntar mig nu en strid med försäkringsbolaget, eftersom jag bara har dåliga erfarenheter av försäkringar. Jag skickar in en skadeanmälan och förlustanmälan från polisen och inom någon dag kommer ett nytt sim-kort. Ett par veckor senare finns en ny mobil att hämta ut till en självrisk på 600 kr. Jag är förvånad, men jag är glad att jag i det här fallet blev positivt överraskad.

I många fall skulle säkert hemförsäkringen också gällt för denna typ av förlust eller skada. Hemförsäkringen har dock oftast en högre självrisk och det skulle för min del säkert handlat om det dubbla. Jag är glad att jag blev övertalad att teckna försäkringen och jag är glad att jag som kund hos Telenor blev positivt överraskad av hanteringen av mitt problem.

Anmäl
2008-09-15 14:48 #1 av: AnnaLundin

Det pratas ju ofta om att dessa tilläggsförsäkringar är så onödiga, jag har också utnyttjat dem på ett sätt som inte gått via hemförsäkringen, eftersom hemförsäkringen har en ganska hög självrisk.

Har haft tilläggsförsäkring på video - suveränt när man har småbarn - och har under försäkringens giltighetstid (3 år) bytt ut icke fungerande video mot ny, helt utan självrisk!

Vi har också köpt tilläggsförsäkring när vi köpt trådlös telefon, eftersom vi av erfarenhet vet att åskan brukar ta kål på dylika grejer här där vi bor. Och även här har vi då alltså fått ut helt ny telefon utan självrisk.

Anmäl
2008-09-16 00:50 #2 av: Ida

#1 Kul att det finns fler sådana exempel! :)

Anmäl
2008-09-17 15:38 #3 av: Oskar

Jag skippar alltid tilläggsförsäkringar. Har räknat ut att det skulle bli en förlustaffär för mig. Även om en försäkring någon enstaka gång skulle kunna hjälpt mig så är det dessto fler som jag skulle köpt i onödan... Men det är ju bra när det funkar så smidigt som det gjorde för dig!

 

Oskar

Anmäl
2008-09-17 21:49 #4 av: AnnaLundin

#3 - det är ju alltid en riskbedömning man kan göra. Har man barn i huset och en video så är det ju stor risk att det petas in pryttlar i videoluckan så att det går sönder.

Bor man på landet med telefonledningar på stolpar så har man stor risk för åskskador - jag vet inte hur många gånger vi har vaknat av smällen när elektroniken har gått sönder, för att vi missat att dra ur sladdarna... Numera köper vi de billigaste trådlösa telefoner vi får tag på, men tidigare kostade de ju en ansenlig summa och DÅ var det värt den extra försäkringskostnaden för att kunna plocka ut en ny telefon utan kostnad efter varje åsksmäll man missat....

Anmäl
2008-09-18 00:00 #6 av: Ida

#3 I det här fallet kostade försäkringen bara 39 kr i månaden, vilket jag tyckte var överkomligt. Antagligen för att de säljer den på det sättet, det vill säga att man betalar per månad, istället för att man betalar drygt 400 kr direkt. Självrisken på 600 kr tycker jag var ganska låg - och jag ångrar absolut inte att jag tog försäkringen så här i efterhand! :)

Anmäl