Annons:
Etikettövrigt
Läst 4488 ggr
[Maine]
1/5/11, 2:42 PM

Ger du dricks?

Jag gör det inte faktiskt. Om jag ska göra det, då ska det vara då jag fått någon tjänst utöver det vanliga.

Annars förstår jag faktiskt inte varför restaurangbranschen ofta anser att de "ska ha" dricks, annars är man minsann snål.

Hur gör du?

Annons:
[Maine]
1/5/11, 9:47 PM
#1

Ingen större fart på denna sajt.. Cool

Lumac
1/6/11, 2:48 PM
#2

Jag vet inte vilka du syftar på med "restaurangbranschen" men varken Hotell och Restaurang Facket eller Sveriges Hotell & Restaurangföretagare förespråkar dricks. Facket är emot dricks i den meningen att det försvårar löneökningar. (Ungefär: de får ju dricks också, varför ska de då ha så stor löneökning.)

Själv brukar jag avrunda summan till något jämnt tal om jag betalar kontant. Med kort blir det mer sällan, men det har hänt när jag fått kortapparaten vid bordet och kunnat knappa in beloppet själv.

[Maine]
1/6/11, 2:53 PM
#3

Nej, jag har inte sagt att de förespråkar, men ofta så verkar personalen tycka att det ska ges dricks. Och gör man inte det, så tittas det snett, när man inget säger om att det ska avrundas.

Förresten läste jag någonstans att dricks är lagstadgat och inräknat i notan redan, så varför då ge extra?

Då skulle många inom tjänsteyrkena ha dricks, att servera mig en öl eller mat, det ser jag inte som någon extra service. Däremot om någon gör något utöver det vanliga, då är jag benägen att ge dem något extra.

AnnaLundin
1/9/11, 3:52 AM
#4

jag håller med #3 - jag ger verkligen inte dricks till vardags, men om jag är t.ex ute och äter och är väldigt nöjd med service och det är fantastiskt god mat, då kan jag ge en liten slant extra.

nagithas
1/9/11, 2:24 PM
#5

Jag ger inte dricks och kommer heller inte göra. Utomlands ger jag dricks men inte i hemlandet. Vi har inte den mentaliteten här plus att det redan är inbakat, så varför ska jag då ge dricks? Vill de ge mig service som är utöver det vanliga så får de göra det på eget bevåg inte för att få en slant extra och de får heller ingenting för det, det är deras arbete att ge mig den servicen jag ska ha, de får betalt för att göra deras jobb precis som alla andra arbetare i detta land. Sen förväntar jag mig att maten skall vara fantastikt god och servicen bra, är den inte god lämnar jag tillbaka maten. I vissa fall har jag klagat på både maten och servicen och lämnat stället utan att betala, för jag betalar inte för kattmat och jag betalar inte för oförskämd personal som snäser åt mig.

Elshira
1/18/11, 11:56 PM
#6

Var maten "normalt god" så har man ju oftast ebtalat där efter så den ger jag aldrig dricks för.

Servicen är ju som sagt där för att stå till tjänst för oss - det är det dem får betalt för. Däremot händer det att jag lägger lite dricks om jag tycker personalen varit mycket trevlig, eller gärna lite underhållande. Men att fråga "var maten god" 20 gånger är bara jobbigt.

I sverige har de flesta en ganska så resonabel lön även som servitör. Men i utlandet kan på många ställen dricken vara en stor del av den anställdes inkomst. Skulle de då inte få ta dricks så blir det knapert hemma istället. Men det är som sagt inte direkt här i sverige.

Hakuna matata!

Annons:
Upp till toppen
Annons: