Annons:
Etikettbostad
Läst 5970 ggr
David
2010-04-12 16:21

Hyresvärd som tecknar elabonnemang

När jag flyttade ifrån min gamla lägenhet 1 april, sade jag upp mitt elnät den 28 februari (eftersom det är 30 dagars uppsägningstid).

Idag fick jag en bekräftelse att min f.d. hyresvärd tecknat ett nytt abonnemang åt mig (trots att jag inte bor där) med enda anledningen att de inte hittat någon ny hyresgäst.

Känns helfel, och jag kan inte heller säga upp abonnemanget förrän jag kan uppge vem som det ska skrivas över på.

Att teckna abonnemang i andras namn tycker jag låter olagligt, oavsett om det görs av en privatperson eller ett företag.

Hur är det, vad säger lagen? Är det här något jag bör/kan polisanmäla?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Sara
2010-04-12 23:09
#1

Han har absolut ingen rätt att teckna i ditt namn. Självklart ska du säga ifrån att du inte ska betala nått abbonemang när du har avslutat det.

Sara

Maria
2010-04-14 09:51
#2

Ett fall för hyresgästföreningenFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

David
2010-04-14 10:37
#3

#2. Oja, världens bästa förening. Har tjatat på dem sedan november om den här hyresvärden utan att de lyft ett finger!

Så det blir nog att driva det här vidare, har begärt in underlag ifrån elbolaget så jag kan göra en polisanmälan istället.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Maria
2010-04-14 10:51
#4

#3 Tråkigt. Jag har bara goda erfarenheter från föreningen. Har fått hjälp flera gånger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ANNIA
2010-04-14 17:17
#5

DavidE vet inte om jag missförstår nåt. Men har du pratat med elbolaget. Och är det dom som säger att du inte kan säga upp det eller är det hyresvärden. För elbolaget borde ju rimligen inte ha nåt intresse av att strula för det kommer ju bara ge dom dåligt rykte och riskera att dom mister kunder.

David
2010-04-14 19:31
#6

Annia.

Elbolaget vill veta vem som ska ta över elnätsabonnemanget, och eftersom hyresvärden inte lyckats hyra ut lägenheten så valde hyresvärden att teckna ett fortsatt avtal på mitt personnummer, trots att jag flyttat därifrån.

Alltså är det hyresvärden som kommer bli anmäld. (Akelius btw)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
ANNIA
2010-04-14 20:15
#7

DavidE att du ska anmäla hyresvärden är ju klart.

Men vad jag inte begriper är hur elbolaget kan gå med på det hela. Ett avtal ska ju gälla mellan kund och bolag så det dom gör är ju också helt galet.

När det gäller it-marknaden så finns ju post och telestyrelsen. Finns väl en motsvarande myndighet för elmarknaden. Så kanske kontakta den myndigheten och kolla om elbolag faktiskt får godta ett sånt avtal.

Jag utgår ifrån att när en hyresvärd inte får uthyrt så är det ju den som ska stå för avtalet på tomma lägenheter, ingen annan och det borde ju elbolagen vara fullt medvetna om.

Åsa S
2010-04-14 22:00
#8

Det måste väl finnas en underskrift på ett nytt avtal för att det ska gälla, om du inte skrivit på något finns det ju inget avtal (och har hyresvärden förfalskat din namnteckning är det ett ganska grovt brott = urkundsförfalskning) Jag skulle ringa elbolaget och säga att jag har inte ingått något avtal med er, jag har inte skrivit under någonting. Be dem gärna skicka en kopia på avtalet så du ser ifall någon skrivit under.

Man kan inte sluta avtal för någon myndig person ifall denne person inte har gett en fullmakt el. dyl. och det verkar det ju inte finnas så för mig verkar det som ett klart brott mot avtalslagen.

David
2010-05-02 17:22
#9

Efter hot om polisanmälan tog Akelius tillbaka sin muntliga anmälan till elbolaget.

De hade alltså ringt och förnyat mitt abonnemang för elnät. I en bostadsrätt krävs att elnätet hålls intakt, dvs. att det hela tiden finns en ägare/betalare, och där brukar mäklaren ändra sådant. I en hyresrätt ska hyresvärden stå som betalare när den inte är uthyrd, men de försökte alltså få mig att betala nätavgiften för att de inte lyckats hyra ut den efter att mitt kontrakt upphört.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: