Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 8754 ggr
Tom
10/19/09, 4:03 PM

Konstig klausul i SBM försäkring

Jag blev erbjuden en tilläggsförsäkring av SBM som enligt reklamen bland annat ska ge mig pengar om min bil blir stulen.

Men om man läser deras villkor står det så här:

"En förutsättning för ersättning är att bilen stulits samtidigt som stölden polisanmälts…"

Det bör med andra ord vara en ganska ordningssam tjuv som samtidigt med stölden ringer till polisen och berättar att han gör det. Annars får man ingen ersättning (om du inte själv råkar titta på när stölden begås och samtidigt ringer polisen.)

Det är kanske inte troligt att SBM skulle följa sina egna villkor men det som står i villkoren är egentligen det som gäller.

Tom

Annons:
AnnaLundin
10/20/09, 12:20 AM
#1

Märklig formulering…

Sara
10/20/09, 2:49 PM
#2

Lite klantig formulering kanske men det framgår ändå ganska klart att det är en polisanmälan de kräver för att man ska få ersättningen.

Sara

Tom
10/21/09, 2:51 AM
#3

#2, Nej, det framgår däremot ganska klart enligt villkoren att anmälningen måste göras samtidigt som stölden begås. Villkoren lämnar inte mycket utrymme för alternativa tolkningar. Att de sedan troligen inte tillämpar sina villkor som de är skrivna är en helt annan sak.

(Det är inte så att jag inte förstår vad de troligen menar.)

Tom

Niklas
11/10/09, 1:14 PM
#4

Skicka ett mail till dem och fråga hur de tolkar sin formulering vid stöld.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
11/11/09, 11:13 PM
#5

#4, Äsch, jag avstod helt enkelt från att teckna deras försäkring eftersom det finns så många andra som erbjuder exakt samma försäkring men med tydligare avtal.

Tom

Niklas
11/11/09, 11:18 PM
#6

Okej, det var kanske klokt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
helenealehammar
3/4/10, 12:01 PM
#7

Hej!

Håller med om att det är just en lite klantig formulering, som inte ska finnas i villkor där tolkningen är viktig. Självklart rättar vi till det. Den stulna bilen ska såklart polisanmälas av ägaren efter att stölden upptäckts. Tack för att du uppmärksammat oss på den språkliga missen.

Vänliga hälsningar

Helene Alehammar
Marknadschef på SBM

Tom
3/5/10, 1:03 AM
#8

#7, Bra att ni ändrar det Helene!

Tom

judgewillow
3/17/11, 5:56 PM
#9

SBM försäkringen är konstig i andra delar också. I broschyren man får hemma när man köper en ny bil står att vid t.ex. skador orsakade i samband med vandalism att de betalar självrisken upp till 3000:- ! Man tror då att om skadans reparation skulle kosta 2999:- att man då skulle få just 2999:- men icke, man får ingenting om skadan inte överstiger 3000:-  Det så formulerade för att lura oss att ta en till synes fantastisk försäkring, alltså falsk reklam. Det intressanta är att jag ringde de och även anställda på företaget tror att det skulle betalas även om det understeg 3000:- Antingen det eller de ljuger i telefonen.

Min dotter råkade ut för vandalism på bilen. Skadans kostnad var c:a 2000:- Hon fick ingenting då just för att det inte var över 3000:- ! Det verkar som en uppmaningen att vi ska göra säker att skadan på ett eller annat sätt ska överstiga 3000:- om man nu vill få betalt…:) Nu vände jag mig till pressen som ska kolla saken och komma ut med en varning om bedräglig reklam förfarande…

Carlos

Upp till toppen
Annons: