Annons:
Etikettvarning-för
Läst 2467 ggr
Zara007
2009-04-09 10:59

Köpa bilder via nätet...

Fick erbjudande om att beställa bilder fotade under hockeymatch där dottern var med och spelade. Beställde för över ett år sedan.Betalade en räkning som kom, men inga bilder. Har mejlat flera gånger fick svar en gång att de skulle skickas….men ännnu har de inte anlänt!!! Företaget heter HOCKEYPICTURES.

Annons:
Mitralis
2009-04-15 18:16
#1

Läste om något liknande i Råd&Rön nr 3 2009

Det var ett brudpar som anlitat en proffessionell fotograf för att ta bilder.

Brudparet betalade 6 450kr för tjänsten och fick bilderna till tackkorten. De 47 större bilderna uteblev.
De nygifta kände sig lurade och yrkade ett prisavdrag på 6 000kr samt ett skadestånd på 20 000kr.

När ARN bad företagagets ägare om en förklaraing beklagade han att paret inte fått bildrna. Han hade varit sjukskriven en längre tid och inte kunnat svara i telefon eller på mail. Så fort han blev frisk skulle bilderna komma.

En konsument har rätt att begära prisavdrag när ett företag dröjer med att slutföra ett uppdrag. I det här fallet borde dröjesmålet motsvara ett prisavdrag på 3 000kr enligt ARN.

Nämden rekommenderade företaget att i första hand genast leverera bilderna och göra avdrag på priset. I andra hand borde företagaren sluta med att lova leverans och betala tillbaka 6 000kr.

Anspråket på skadestånd kunde nämnen inte bifalla eftersom det rörde sig om ett idieellt skadestånd. Företaget följde ARN:s rekommendation

Vänd dig till ARN eller konsumentvägledaren i din kommun.

Hoppas det går bra för er =)



Ida
2009-04-20 02:12
#2

#1 Vilket bra svar. Både från dig och från ARN. Som konsument har man absolut rätt att göra prisavdrag om leveransen dröjer. Trist att sånt här sker när det gäller bilder, speciellt till bröllop, som inte heller direkt går att ta vid ett annat tillfälle.

Upp till toppen
Annons: