Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 8498 ggr
Hjortronsylt
2008-10-24 14:46

Bra sida jämföra matpriser

Hej,

för er som också handlar mat via nätet ; ni har väl inte missat att se den här hemsidan - Matvarupriser.se - och se hur enormt mycket dyrare det kan bli genom att inte prisjämföra. Det finns många sköna tusenlappar att spara per år. Vi sparar masssssor!

Jämförelseorterna är Stockholm, Göteborg och Malmö och det gäller vanliga dagligvarubutiker också, inte bara nätbutiker.

Annons:
Ida
2008-11-04 01:35
#1

Jag tycker att det är ett bra initiativ, även om så relativt få produkter kan ge ett ganska godtyckligt resultat. Är det killarna som var med på TV4 Nyhetsmorgon en lördag för någon vecka sedan som ligger bakom sajten?

theramus
2008-11-26 01:04
#2

Om ni gillar matvarupriser.se skulle ni älska dinmatkasse.se. Många fler butiker är med och man kan söka efter totalpriser för en matkasse med mat man valt själv.

kosmopolit
2008-12-13 02:08
#3

såna här matjämförelser stämmer aldrig eftersom de brukar ta olika varor när det ej finns samma vara då stämmer inte uträkningen längre.

dessutom sätter några butiker låga priser endast på de varor som dom vet brukar undersökas medan dom tar igen det på annat.

dessutom förstör såna här jämförelser kvalitets butiker som säljer bättre grejer med mindre gifter bättre kött mer krav märkt mm

priset är inte allt

hälsan är viktigare.

tjänar 11-12lax efter skatt men klagar inte å köper kravmärkt (min dyraste tandkrämstub var 110spänn utan gifter men så räcker den länge också)

krav mat är dessutom skitbilligt i sverige jämföt mot lönen

ni är bara bortskämda och vet inte vad riktig mat kostar i andra länder och vad det ska kosta.

Kvadratkilometer
2011-11-24 16:48
#4

Även fast denna tråd är gammal känner jag att jag måste besvara kosmopolits inlägg:

Priset är allt för vissa privatpersoners ekonomier, vilket egentligen är enkel matematik. Om jag har 100 kr att handla mat för är det ju självklart att jag väljer en billig kycklingbit för 50 kr än en majskyckling för 100 kr. Då kan jag ju faktiskt köpa något gott till kycklingen och kanske maträtter för några dagar framåt istället för bara ikväll (och ev till lunchlåda).

Jag köper själv så mycket bra jag känner att jag kan, men när priset på "bra mat" blir dubbelt mot "normalsunkmat" kan jag inte välja det dyrare alternativet. Då blir det "för mycket månad i slutet av lönen".

Racka inte ner på de som jämför priser, då du inte har någon aning om vad för sorts budget de har eller vilken situation de lever i.

[Ninjakossan]
2011-12-01 09:05
#5

#3 Det är ju jättebra att du kan göra det valet, toppen! Själv studerar jag på gymnasiet och min sambo på universitetet, du kanske själv kan gissa att vi inte har så mycket att röra oss med? I framtiden kommer vi absolut köpa ekologiskt och fairtrade och gärna från lokala handlare, idag har vi dock inte den möjligheten.

Den billiga maten som säljs i Sverige är ofta importerad från andra länder, så genom att köpa den förser vi ju fattigare länder med jobb och därmed pengar, så att de har råd att köpa sin dyra mat =)

AnnaLundin
2011-12-02 12:31
#6

Det går att köpa mat och andra hushållsprodukter billigt utan att hålla koll på prisjämförelsesajter, OM man är väldigt prismedveten.

Jag själv har rätt bra koll på vilken butik som är billigt på vad och som tar mer betalt på annat. Jag vet att Citygross är rätt mycket dyrare på tvättmedel (den sort jag använder) än Ica, men billigare på andra varor, för att ta ett exempel. Det tar lite tid att handla billigt, för man får köpa vissa saker hos Ica, andra hos coop, och sen fylla på med varor från de riktiga lågprisbutikerna. Men även lågpriskedjorna är dyra på vissa produkter, så det är att lura sig själv om man tror att man vinner på att köpa allt där. (jag vet t.ex att för några år sedan var Willys flera tior dyrare på blöjor än andra butiker - det är ändrat numera, men de som inte hade koll förlorade ju vinsten på den billiga maten genom att köpa dyra blöjor där)

Annons:
Oskar
2012-01-29 16:33
#7

Bra initativ av den sajten. Har dock inte testat just den sajten men den typen av tester brukar ha två problem.

- För det första tar de inte hänsyn till restider, det vill säga ofta äts lågprisbutikernas lägre priser upp av kostnaden för att ta bilen dit. Plus att man ju också måste värdera sin egen tid. Gäller ju förståss inte dem som räkar bo bredvid en lågprisbutik.

- För det andra brukar de sällan jämföra varor av samma kvalitet. Och då blir det ju ganska ointressant.

Oskar

FyndoMat
2012-02-17 14:15
#8

#7

Att väga in alla människors restid är en omöjlighet. det är alltså inget brist i testerna. På något sätt måste vi betala, antingen med plånboken eller med tid, så är det bara.  Restid kan lika gärna handla om fötter, cykel eller buss, det behöver inte vara det absolut dyraste alternativet - egen bil.

Men vill man bara se bristerna så går det men lägg skulden där den hör hemma - hos dig själv och dina egna val.

Jag ser stora poänger med tester liknande detta därför att den visar hur mycket vi är beredda att betala för något vi tror är bra. Jag håller själv på med att göra en liknande jämförelser på min blogg med de affärer jag har inom gångavstånd (5km). Det är kanske det som ger mest rättvist resultat men hur många orkar vara lika noga som jag?

Min jämförelse är långt ifrån klart men hittills är trenden tydlig. Copp är ca 28% dyrare än Willys. Vad vill du betala för ungefär samma mat?

Oskar
2012-02-17 18:45
#9

#8 Ja 28% mer kan jag tänka mig att betala i och med att det inte är samma kvalitet, du skriver ju själv att det är ungefär samma mat.

Och visst finns det en vits med att göra den här typen av matjämförelser, min poäng är ju att proset bara är en liten liten del av vad som är viktigt när man köper sin mat. Minst lika viktigt är ju kvaliteten på maten, närheten till affären, affärens öppettider, shoppingupplevelsen osv.

Oskar

FyndoMat
2012-02-18 07:29
#10

#9

Det är bara en hake med ditt resonemang: att priset inte speglar kvaliten på något sätt.

Tre exempel:
Den billigaste pastan hittar du tex på Lidl, 100% durum
Lidls falukorv innehåller 64% kött medans Lithell och Scans bara håller 58%. Mjöl kan du hitta för runt 7-8 kr/paketet, det kan dessutom vara exakt samma mjöl som det du handlar för mer än dubbelt så mycket i annan förpackning.
Poängen är att de flesta människor handlar efter märke och de de inbillar sig vara kvalite och inte efter de faktiska förhållandena.

Det säger sig självt att prisjämförelser inte vänder sig till dem som i första hand är  intresserade av tex shoppingupplevelser och närhet.
Dina andra aspekter går inte att jämföra för en bredare publik än dig själv eftersom det handlar om dig som person och dina upplevelser, det handlar då inte längre om butiken. En sådan jämförelse skulle bli helt värdelös för andra än dig . Det var min poäng, att jämförelserna inte brister då de naturligtvis inte kan ta hänsyn till dina personliga upplevelser.

Upp till toppen
Annons: