Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 5314 ggr
Imasy
10/23/08, 2:28 AM

Blåst på pengarna.

Jag vidarebefodrar en fråga åt min vän Zara, som har problem att bli medlem själv.

Iallafall så köpte hon en kamera via tradera, som visade sig vara trasig.

Vid mailkontakt med säljaren lovas hon först pengarna tillbaka men senare så blir det blankt nej.

Vad kan man gör? Kan hon få pengarna tillbaka?

Jag lägger in deras mailkonversation så kan ni läsa och förstå det hela bättre.

_Hej!

Grattis
ni vann min auktion om avant kamera för 530+frakten 55=585kr
Sätt in summan på mitt konto hos swedbank_

_Hör av dig då ni har gjort det

MVH
****_

 Hej hej!
Jag har fört över 585 kronor till dig nu och märkt dem med mitt alias ****. Jag har också swedbank så pengarna borde sitta där på en gång :)
Tänkte också höra om det finns möjlighet med snabb leverans, då kameran är en present till min lillasyster som fyller på måndag?
Det skulle vara jättesnällt och går det inte så är det ingen fara :)
Tack på förhand och trevlig helg!
Mvh Zara

_Hej!
Tack för betalningen tyvärr så såg jag ditt mail nu o posten har redan varit o tömt paketen så du får den på tis
Hoppas det går bra ändå

MVH_

Hej hej!
Tack för snabb leverans.
Kameran tar inte emot laddning så jag undrar om den är glapp nånstans?

_Hej igen!

Men då :( har den blivit skadad under transporten kanske då?
Här hos mig fungerade den perfekt och jag hade precis köpt ett nytt batteri till den.
Om du inte är nöjd så får du lämna den tillbaka,jag vill ej sälja saker som inte fungerar.

Hör av dig

MVH_

******

Hej hej!
Men va konstigt :( Jag slog igång den och då hade den 1 "pinne" i batteriet, tog ett kort för att se hur bilderna blev och sen la den av, så då satte jag den på laddning som det stod i boken, med den lilla konverteringsdosan och laddningssladden, men det händer ingenting, den tar inte emot laddningen.Så det var därför jag funderade på om det kunde vara glappt i dosan eller i laddaren, eller om batteriet var gammalt, men du har alltså inte haft några problem? Jag ska prova att ladda den igen, så hör jag av mig igen sen.
Mvh Zara

_Jag har inte haft några problem alls.Det måste ha blivit något glapp i laddaren låter det som.Om du vrider lite på kontakten,kan du se om den tar in ström då?Annars så kanske det är själva usb kontakten i kameran som har blivit skadad.Testa igen och kolla om det händer något.

MVH_

***

Hej hej!
Till sist lyckades jag få kameran att ta emot laddning, men endast om konverteringsdosan hängde utanför bordet, så nånstans är det glappt, tyvärr håller kameran inte laddning alls, utan visade direkt 2 "pinnar" på batteriet och efter att ha tagit 5-6 foton så var batteri nivån 1 "pinne" och sen slog den av sig för att batteriet var slut.Jag kntrollerade kameran hela tiden så att den tog emot laddning, en grön prick blinkade och till sist lyste den helt, men som sagt så håller inte batteriet laddningen sen.
Så om det går bra vill jag skicka tillbaka kameran.
Mvh Zara

_Hej igen!

Det låter väldigt konstigt att batteriet ej har någon kraft eftersom jag köpte ett helt nytt innan jag sålde den till dig
Men det är nog så att det har blivit något glapp någonstans som du säger
Den fungerade ju helt perfekt då jag hade den och det tycker jag är konstigt,jag har fotat massor med foton och filmat med den med i ca 20 min utan att den har dött
Så nått måste ju ha hänt
Jag har ej råd denna månaden och köpa den tillbaka (sjukskriven) hade en massa utgifter,sonen fyller 11,hans pappa 35,bästa polaren 40 så det har gått åt pengar som gräs här,det var pg utav alla mina utgifter jag sålde kameran med
Kan du vänta?

MVH_

***** 

Hej igen
Jag undrar hur vi ska göra, eftersom du inte svarat på mitt sista mail..
/Zara

_Hej!

Ursäkta jag har fullt upp här,både med flytt och kalas för sonen
Har frågat på kamera service om den går och fixa då det har blivit glapp
och han sa det gör det och det kostar inte många 10:or sa han
Han trodde att det hade blivit glapp pg utav att laddaren har tyngt ned
då den hänger ned från kameran,den skulle ej hänga utan ligga plant
Den fungerade ju helt perfekt hos mig så jag kan ej fatta varför det har
blivit glapp hos dig för
Och så trodde han att batteriet den nya dör direkt eftersom jag ej har laddat
upp den fullt ut på en gång
Hade ej tid till det eftersom jag har haft fullt upp med ungar och ge bort allt
jag äger typ_

Hej hej
Jadu, inte vet jag men ledsamt är det iallafall då min syster inte fått sin födelsedags present, som hon väntar på.
Kameran tog inte emot laddning när den stod som han på kameraservice sagt, det var först när jag ställde den så att dosan hängde utanför som den tog laddning, den laddade sen hela natten och visade själv att den var full laddad men har sen bara batteri för 10 min.
Hur ska man då få batteriet att fungera som det ska då?
Den har ju inte blivit glapp hemma hos mig eftersom den inte tog emot laddning förens jag fick till det med att laddaren skulle hänga utanför, det är ju isåfall om du laddat den så förut?

Så jag tycker att det bästa är om jag får skicka tillbaka kameran som du sa från början, så kan du som vet vad det kan vara för fel och känner kameran lämna den hos kameraservice och fixa den för några tior och sen sälja den på nytt, så kan jag få tillbaka mina 530 kr och köpa en annan kamera med dem, jag har inte heller mycket pengar.
Du har väl kanske också kvitto på den och det nya batteriet, nån garanti eller så?

Mvh Zara

_Man ska ladda batteriet helt sa han och sen ej ladda upp den förens den har ingen kraft kvar i sig
men jag gjorde aldrig så eftersom jag hade fullt upp o laddade upp den kanske i 5-10 min för o fota
det jag skulle fota
Så kamera service påstår att kameran kan bara laddas upp så lite nu föratt jag ej laddade upp den helt
ibörjan,ca 10 min max
Jag gav ju 130kr för batteriet
Då jag laddade den så låg den på bordet och det fungerade perfekt

Jag har ju ej tid och lägga upp den på tradera nu,jag är inne i en flytt till en annan stad,25 mil ifrån här
Jag köpte kameran på tradera av en tjej,och den skickade mig ej usb kabeln och ett tomt batteri utan
kraft så kameran blev en dyr historia för mig
Fick ju ge 550kr för kameran+nytt batteri 130kr och så usb kabeln 225kr
Har ingen garanti på varken kameran eller batteriet.
Tycker det är tråkigt att det har blivit så här nu :(
Som sagt så är jag pank nu tills den 27:e och då flyttar jag ut med och ska_
betala flyttfirma på flera tusen för flytten

Ja, jag förstår att det blir krångel för dig, men jag hade ju inte köpt den heller om den varit i det här skicket.Det är ju som sagt en present till min lillasyster som fyllde 15 den 1 oktober, det var ju därför jag frågade också om du hann och kunde skicka den så den skulle hinna fram till den 3dje, för då hade vi kalas för henne.Nu gjorde det ingenting att den inte hann fram men jag vill ju inte ge henne en kamera som är glapp och som inte håller laddning mer än 10 minuter.

Jag betalade ju också över 500 för den och det känns inte heller roligt.
Och eftersom du skrev att jag fick skicka tillbaka den så vill jag ju såklart få göra det, även om det är beklagligt att det blivit så här, det är ju samma sak för mig med.
Jag har inte heller mycket pengar och har inte råd att köpa ännu en kamera för 500 kr.

Saken är den att min lillasyster har flyttat till Haparanda och ska bo på behandlingshem en tid framöver och det var därför jag köpte en så dyr present, för att hon och jag ska kunna hålla kontakten och hon kan skicka bilder till mig.
Det är kanske ointressant för dig, men då kanske du förstår varför iallafall.
Så jag hoppas att vi kan lösa det här så snart som möjligt.
Mvh Zara

Om du har så bråttom och få pengarna tillbaka varför säljer du den inte snabbt på tradera för köp nu pris? Du får ju lätt dina 500kr tillbaka eftersom kameran är populär

Varför ska jag ställa mig och sälja en obrukbar kamera för??
Det är väl av dig jag ska få tillbaka mina pengar?
En trasig kamera är knappast populär och inget man får 500 för, och en trasig kamera är inget man vill ge bort, en trasig kamera är inget jag ville köpa för 500.
Så ja, jag har väntat länge på att få mina pengar tillbaka, och kameran ligger packad och klar och väntar på att skickas tillbaka.

Den var ej trasig då jag sålde den till dig Du har själv sett alla mina bilder jag har fotat på tradera och det var med den kameran Så jag vet inte vad du har gjort med den,för här fungerade den perfekt Och vad ska jag med en trasig kamera till som DU har förstört? Det är ju DU som har gjort något med den,inte jag Skulle jag sälja den igen så får jag betala annons kostnader och för kameran så blev det 30kr Gå till en kamera service och fråga vems felet är istället och vad som är fel Batteriet är helt nytt och det kan du se på mina omdömmen på tradera att jag köpte ett helt nytt innan jag sålde den så inte är det fel på den Och jag har filmat massor med den i ca 20 min och kameran dör inte Det gick ladda upp den med fast det tog flera timmar för o få den på full laddning Senast då jag hade köpt nytt batteri så hann jag ej ladda upp batteriet fullt eftersom jag ej hade tid till det Så gå till kamera service och hör vad dom säger Han som jag känner som jobbar på service säger att fungerade den helt perfekt hos mig så är det INTE jag som har förstört den

Nu vart det mycket att läsa ;)

Har ni några bra tips och råd?

Annons:
AnnaLundin
10/23/08, 11:32 AM
#1

Vådan av att handla av privatpersoner, skulle jag vilja säja. Man har inga garantier… Och det är ju omöjligt att visa vem av dem det är som har rätt eller fel. Har man inte undersökt prylen innan man får den levererad så får man nog stå sitt kast skulle jag tro. Man brukar höra att vid affärer mellan privatpersoner gäller "runt-hörnet-garanti".

Jag hade nog kontaktat Tradera och kollat vad deras policy säjer och sen hade jag gett ett dåligt omdöme på säljaren.

Och bitit i det sura äpplet…

Tom
10/23/08, 1:00 PM
#2

Jag tycker att det luktar skumt hela vägen. Säljaren har ingen anledning att (bort)förklara sig med snyfthistorier om hans tragiska familjeförhållanden. Att han gör det tolkar jag som att han vet att han gjort någonting fel.

Jag tolkar även hans brev som att han är i ganska desperat behov av pengar och då kanske det ligger nära tillhands att sälja iväg en pryl som man vet är trasig?

Men det här är så klart bara personliga reflektioner utan egentlig grund.

För mig är det helt klart säljaren som ska ta på sig ansvaret för det här och betala tillbaka allt.

Imasy
10/24/08, 12:01 AM
#3

#2

Samma tankar har vi kan jag väl säga.

Hon har sålt en trasig vara, vad hon sen har för utgifter bla bla bla hör inte till saken.

Sen så lovar hon ju pengarna tillbaka, och då anser jag att hon har "erkännt" felet. Sen så blir det tvärvändning.

Sara
10/24/08, 12:17 AM
#4

Även om h*n har skrivit att h*n ska ta tillbaka kameras så har ni ingen laglig rätt tyvärr.

Jag skulle rekomendera att ni går till en kamerabutik och kollar hur mkt det kostar att laga den.

Sara

abbis
10/24/08, 1:19 AM
#5

Köp inte saker av privatpersoner är bara mitt råd OM du inte kan kolla på grejerna INNAN du betalar och bilda dig en uppfattning om den fungerar eller icke.Tradera har sådana här problem hela tiden och dom skiter fullständigt i sådana här konflikter.Du kan bara ge negativt omdöme med risk för ett hämndomdöme(jag vet).Ett alternativ är att polisanmäla säljaren för att ha lurat dig.Stor risk att anmälan läggs ned men du kan alltid hota säljaren med en polisanmälan .Om säljaren är oerfaren så kan det funka.Hela mejlkonversationen lyser igenom att säljaren själv blivit blåst då den köpt en trasig produkt…

Om du inte vill lägga energi på säljaren .Se om du kan laga kameran om inte ta detta som en erfarenhet,sorry.

abbi

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hjortronsylt
10/24/08, 3:01 PM
#6

Rent tekniskt så stämmer det säljaren säger. Kamerabatterier (och mobiler) måste laddas upp helt fullt före dom ska användas. Görs inte det så laddas inte cellerna i batteriet upp och det blir just som har hänt, att det laddas ur direkt.

Vad är det för kameramodell?  Du kan troligen få tag på ett nytt batteri för ca hundralappen via internet, inte svårt att hitta alls.

Men jag håller med att det är trist när det blir så där. Hade varit bättre om hon skickat med ett helt oanvänt batteri istället och låtit kunden svara för att ladda det själv, om hon nu var så okunnig och hade så slappt bråttom och inte kunde läsa bruksanvisningen före…

Annons:
Imasy
10/24/08, 4:35 PM
#7

36

Ang batteriet så var det relativt nyinköpt.

Säljaren säger:

Och så trodde han att batteriet den nya dör direkt eftersom jag ej har laddat upp den fullt ut på en gång

och några mail senare säger säljaren:

_Den var ej trasig då jag sålde den till dig
Du har själv sett alla mina bilder jag har fotat på tradera och det var med den kameran. Så jag vet inte vad du har gjort med den,för här fungerade den perfekt
_

Jag får inte ihop det där ;)

Hjortronsylt
10/24/08, 5:37 PM
#8

Vad är det som är svårt att få ihop? Är fullständigt logiskt för mig.

Låt säga att kameran är hel rent tekniskt och det bara är batteriet som är slut - då är det ju ett nytt batteri som behövs.

Hon kan ju ha fotat med ett tidigare batteri eller tagit 1-2 bilder med nuvarande batteri (före det tar slut) som hon sedan la ut på Tradera. Hon skriver ju själv att hon bra laddade det nya batteriet i 10 minuter och då räcker det bara för ca 1-2 bilder också.

Kameran kanske inte är trasig - det kanske är ett nytt BATTERI som behövs.

Jag försvarar inte henne alls, försöker bra förklara rent tekniskt (bäst att tillägga)  Flört

Imasy
10/25/08, 2:39 AM
#9

#8

Det jag inte får ihop, är att säljaren har ju själv använt det nya batteriet till att fota sina aktuella tradera auktioner ;)

Hon säger ju att hon inte har laddat upp det ordentligen, sen så säger hon ju att hon har använt kameran till att fota sina auktioner med, och sen skyller hon på mig vän att hon har sabbat den.

ANNIA
10/25/08, 8:26 PM
#10

Hon kan ha haft två batterier. Ett som hon använt förut till att fota och filma. Sen köpt ett nytt som hon inte laddat mer än 10 min. Och det sistnämnda batteri som hon använde till att fota till tradera och det var det batterit som följde med. Så det kan vara som hon säger. För hon säger inte att det var med det batteri hon fota och filma allt utan att det var med den kameran och att det då funkade. Liten skillnad.

Samlar man ihop dom objekt man ska sälja så behöver det inte ta många minuter att fota dom. Så en laddning på 10 min kanske räckte för det.

Så prova att köpa ett nytt batteri och ladda det fullt innan det används. Det är lite olika på olika grejer hur länge dom måste laddas. 12-24 tim.

Sen finns det kameror som drar ur batteri väldigt snabbt. Hade en liten kamera som jag inte hann ta många bilder med innan batteri var slut. En annan kunde jag använda ca 1 tim innan det var dags att byta batteri i.

Fråga på en kameraaffär vad som gäller för just den kameran.

Tosca
10/25/08, 8:39 PM
#11

#7 Ja, exakt. Har h*n fotograferat kameran med kameran? Jag har själv lagt ut auktioner och köpt saker på Tradera, men tyvärr har man insett att det är svårt att hitta riktiga guldkorn där, mycket på grund av oseriösa säjare.

Mitt råd till dig (och Zara) är, att som många innan nämnt, kontakta Tradera (de brukar vara ganska snabba med att svara) och förklara Zaras situation. Bifoga gärna hela mailkonversationen. Efter att du (Zara) fått svar från Tradera kan ni välja att ge negativt omdöme. Det finns även grupper på Tradera där ni kan varna andra köpare för oseriösa säljare. Tyvärr brukar det inte finnas några garantier beträffande köp mellan privatpersoner, men förhoppningsvis har Tradera några riktlinjer att gå efter.

Beträffande säljaren, har hon eller han sålt mycket innan? Skulle det vara så att h*n är en aktiv säljare kan ju ett hot om negativt omdöme avskräcka. Annars borde en polisanmälan göra sitt.

Lycka till!

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Imasy
10/26/08, 9:13 PM
#12

#11

Säljaren har sål väldigt mycket på tradera, och i jäförelse till de bra omdömerna var andelen negativa liten.

Blev dock lite full i skratt över hennes omogna kommentarer till de negativa omdömerna. En kallar hon i princip för j*kla slöfock som kan gå och jobba istället för att tarva på soc osv.

Egentligen så är det inte själva batteriet heller som problemet sitter i, utan att det glappar i kameran så att batteriet inte laddar fullt, men då jag får höra detta i andra hand så blir jag lite osäker på hur det var med allt "jag sa, och hon sa".

Det har kommit ännu fler mail ifrån henne nu också.

Ursäkta???
Om kameran var hel hade jag väl inte ens brytt mig i att klaga!?
Jag sitter inte och kollar igenom dina omdömen, jag räknar med att jag köper av en seriös säljare, och skyll då inte felet på kameran på MIG!
Det som är fel är inget jag ens kan ha åstadkommit!
Du skrev själv att du inte vill sälja trasiga saker, vilket du gjort och att jag fick skicka tillbaka den, sen 3 dagar senare ska jag inte få tillbaka mina pengar??
Ta och kolla mina omdömen istället så får du se att jag är både en seriös säljare och en seriös köpare innan du anklagar mig för att ha haft sönder kameran.
DU har ju dessutom förstört batteriet eftersom du inte laddat upp det ordentligt och allt låg löst huller om buller i kartongen så då kan det lika gärna vara DU som är ansvarig för att kameran är trasig.
Jag blir både förbannad och ledsen, att du ens anklagar mig och dessutom inte ens kan stå för ditt ord, jag har väntat och dividerat med dig i all oändlighet och så kommer du dragandes med nåt sånt här.

DET VAR INGA FEL PÅ KAMERAN DÅ JAG SKICKADE DEN TILL DIG!! Du kan ju köpa nytt batteri istället för o gnälla hela tiden Varå huller o buller i kartongen? Det säger du nu efter 2 mån tid som har gått

MEN DET VAR FEL PÅ KAMERAN NÄR JAG FICK DEN! Jag kan också skriva med stora bokstäver!
"istället för att gnälla" jag tror jag skrattar ihjäl mig, du har sålt en trasig kamera till mig, du gnäller över dina utgifter angående den och vad den kostat dig,
JA stackars dig!! Men JAG ska stå och lägga ut 500 kr på en trasig kamera, stå och betala auktionskostnader, lämna in den på lagning och köpa nytt batteri, det tycker du minsann är okej! Annars kunde du ha skrivit det i din auktion, att batteriet var kasst, för det lär du ju ha vetat om eller hur!? Då hade jag inte ens lagt bud hos dig och då hade du sluppit den här gnäll kärringen också.
Ja, och du kommer dragandes nu EN MÅNAD efter med att jag skulle ha haft sönder den.
Först sitta att lova att du inte vill sälja trasiga grejer och pengarna tillbaka och sen fråga om jag kan vänta och allt annat skitsnack du kommit med, för att sen stå och skylla allt på mig.Helt otroligt! För sista gången, OM kameran varit hel hade jag inte ens mailat tillbaka till dig, och så undrar jag ju, hur kan du sitta och säga att det är jag som har haft sönder kameran när du hävdar att det räcker med ett nytt batteri, dessutom säger du att DU inte laddat det ordentligt, alltså är det ju DU som är orsaken till felet, men det har du inte skrivit om i auktionen.
Men men, jag kommer gå vidare med det här eftersom vi uppenbarligen inte kan lösa det här själva, och jag har sparat alla mail oss emellan.

ANNIA
10/26/08, 10:45 PM
#13

Imasy be din vän gå till en kameraaffär för en sak som slår mig nu när jag läser ditt sista inlägg. Är det ens rätt sorts batteri. För rätt batteri ska inte glappa när det sitter i kameran. Har man däremot ett som inte är till just exakt den kameranmodellen så kan det nog glappa.

Eller du kanske menar att det är nåt annat i kameran som glappar.

Annons:
abbis
10/27/08, 12:10 AM
#14

Återigen kan jag bara upprepa att Tradera gör ingenting.Sånt här får man lösa själv med Säljaren/köparen.Är det småsummor så lägger polisen ner en anmälan med vändande post då inget går att bevisa..

Kan bara säga försök med att köpa ett nytt batteri eller ta lärdom och bli vis av skadan.Lägg inte energi på en knäpp säljare.Det mår man bara dåligt av….

Jag förstår din frustration har själv suttit i samma sits då jag köpte extensions av en oseriös säljare .Det visade sig vara plast och inte äkta hår.Lade ner flera tusen på hår och isättning som jag fick ta ur efter en vecka..Den säljaren sålde mängder av samma hår trots att jag varnade Tradera med vad hon höll på med..Flera av hennes köpare var riktigt pisst.. men hon har fortsatt sälja samma skithår..och är inte avstängd..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mezzzanina
10/27/08, 8:58 AM
#15

Men #14, om det nu är så tydligt att man i så många fall blir blåst när man handlar på Tradera så är det väl jätte viktigt att alla som någon gång blir blåsta där verkligen anmäler detta på alla sätt som går samt att man inte ger sig utan verkligen fortsätter att gå på säljaren.Jag tycker att det är viktigt att de oseriösa säljarna portas från Tradera, så om så många som möjligt skriver i denna tråd, så skulle det verkligen gå att få fram en massa namn på oseriösa säljare som man sedan skickar in till Tradera.Jag vill dock poengtera att man inte får lägga ut namn och uppgifter i trådar direkt som denna.Men man kan ju uppmana alla som blivit blåste av någon på Tradera,att skriva ett kort mail med namn på den som blåst dem samt kopiera denna länk till denna tråden där man har satt sitt namn samt skrivit om lite kort om det man blivit blåst på.Vad säger ni alla om detta?

Jag har själv inte blivit blåst där men min son har det.

abbis
10/27/08, 11:45 PM
#16

#15 Du har så rättFlört…Men som luttrad traderian så har jag tröttnat på att lägga så mycket energi på idioter..samt har haft så mycket mejlkontakt med tradera som inte lett till något alls..DET jag menar är ska man lägga ner tid på sånt som INTE leder någonstans..Obestämd..

Man kan annars mejlbomba idioterna som håller på och blåser folkCool

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mezzzanina
10/29/08, 12:50 AM
#17

Ja# 16 mailbomba är ett sätt att göra det jobbigt för dem.

Och jag håller med om att det är sorgligt att man skall behöva lägga energi på oseriösa människor.Men jag tycker att Tradera borde ha en "Svarta listan" där man kan slå upp sin säljare:Om någon har blivit blåst och affären inte har klarats ut så borde säljaren läggas in på den svarta listan!

Jag uppmanar därför alla som känner sig blåsta att maila säljarens namn smat lägga med ett önskemål om en "svarta listan" när inte affärer har klarats upp.

Fanns det en svarta listan så skulle jag själv aldrig vilja köpa något från en säljare som stod med där.

abbis
10/29/08, 1:41 AM
#18

Det är väl det man trodde omdömessystemet skulle  hjälpa till med.Problemet att många ger hämndomdömen som sen tradera INTE tar bort.Så man skiter i att lägga omdömen eller så  får man vänta och Lägga omdömet i sista sekunden så att motparten inte har tillgång till auktionen längre..jobbigt och krångligt…

Det fanns till igår dessutom chatt rum för att varna för oseriösa ,varna för budtrissning etc etc det har nu tradera stängt ner för att alla var inte välkomna som medlemmar överallt och det var inte rättvist tyckte tradera..men vem vill ha med dom oseriösa..Man kan själv dock blocka köpare för att inte få köpare som bara är ute för att hämnas gamla affärer..Händer allt för ofta det oxå…ja du folk är inte kloka ibland..Obestämd

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ANNIA
10/29/08, 4:33 AM
#19

Men ska man mailbomba nån så får man kanske tänka en gång till för risken finns att dom gör en abuseanmälan till er mail-leverantör och i värsta fall så kan det gå så långt att man blir avstängd från internet.

abbis
10/29/08, 10:18 AM
#20

Då ska det va flera hundra mejl ..INGEN gör nått om du inte är extrem.Skickar man lite trista mejl så får man dessutom skit tillbaka och då kan man ha svårt att anmäla då dom inte vet vem som börjat*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
ANNIA
10/29/08, 7:26 PM
#21

Jo men, mail-bomba betyder väl att man skickar massor.

Visst ser man vem som börjat. Bara spara alla mailen så har man ju dom som bevis.

Hjortronsylt
10/30/08, 1:33 PM
#22

Om någon mailbombar kan man alltid spärra just den adressen eller domänen så det lär nog inte funka heller. Visst går det om du lägger ner jobb på att skaffa nya 10-min. e-adresser varje gång, men om personen då skickar ett svar dit så är ju inte den e-adressen längre aktuell (försvinner efter 10 min.).

Tror att det enda du kan göra i det här läget är att faktiskt polisanmäla saken, även om det inte (troligen, tyvärr) leder till att du får tillbaka dina pengar.

Några tips!  Skickades kameran som REK brev så har du kvitto /rek id nummer på paketet och därmed en försäkring. Kanske kan du anmäla leveransen som en transportskada hos Posten. Ring postens kundtjänst och fråga i alla fall. Du skrev att allt låg huller om buller i kartongen och säljaren svarade :  "Men då :( har den blivit skadad under transporten kanske då?"

Säljaren skriver själv att batteriet inte laddades ordentligt (alltså, hon medger att hon sålt en felaktig vara eftersom ett batteri MÅSTE laddas upp enligt anvisning för att fungera korrekt).  Hon skrev ju själv ner sitt bevis över att hon sålt en felaktig vara!

Ceciliaolucifer
11/1/08, 9:38 PM
#23

Glad ska du vara för att det handlade om 500kr. Jag har blivit blåst på 6000kr på tradera :)

Ida
11/4/08, 1:16 AM
#24

Det är alltid komplicerat när sådana här tvister uppstår mellan privatpersoner. Å ena sidan skulle jag säga att man får räkna med visst slitage när man köper en begagnad kamera, å andra sidan bör den ju vara funktionsduglig, vilket den inte är om den inte går att ladda. Om säljarens ståndpunkt är att köparen ska köpa ett nytt batteri för att den ska fungera så borde hon ha informerat om det från början.

Det blir svårt för Zara att styrka att kameran var trasig innan den sändes. Skadades kameran under transporten blir frågan snarare vem som bar ansvaret för varans risk under transporten. Risken övergår till köparen vid avlämnandet, men det kan vara svårt att definiera när detta sker. Mer om detta står under paragraf 7 och 8 i köplagen samt under paragraferna 13, 14 och 15. Jag vet inte vad de hade avtalat innan angående transport, men gissningsvis är det paragraf 8 som gäller? OM då varan skadats under transporten blir det en fråga mellan köparen och transportören. Om varan var skadad innan är det dock säljarens ansvar givetvis.

Jag skulle också råda dig att fråga en kameraexpert om viket scenario han anser vara mest troligt.

MiroSputnik
11/6/08, 4:03 PM
#25

Det här handlar tyvärr om något som inte ens är förbjudet… Bara mycket dåligt omdöme.

När det gäller begagnade grejor, speciellt om det säljs mellan privatpersoner, är det upp till Köparen att kontrollera varan INNAN betalning sker… I och med att du betalar varan, godkänner du att varan köps i "befintligt skick". Det finns inga dolda-fel-försäkringar i dessa affärer…

Detta är något som tyvärr är helt omöjligt att göra om man handlar över nätet.

Säljaren har i princip inga skyldigheter alls. Det är ju inte direkt olagligt att sälja "inte-helt-fungerande" varor… Och säger säljaren att den fungerade när den skickades, så är det mycket svårt att bevisa motsatsen.  Sen är det ju "dålig stil" att lova ditten och datten och skriva si och så när man mycket väl vet att man inte menar nåt av det.

Men ska man se till lagen, är det nog bara att acceptera att hon har köpt en trasig kamera.

Frågan är ju vad hon ska göra nu. Sälja kameran vidare till någon som köper och lagar upp trasiga kameror (till underpris, naturligtvis) eller se till att få kameran lagad, något som kan kosta en förmögenhet…

Att ens hoppas på att få tillbaka pengarna är lönlöst. Det kommer aldrig att ske…

Det finns tyvärr dessa rötägg, som i princip bara är ute för att lura folk på pengar, och de är ofta mycket svåra att "sätta dit"…

Imasy
11/7/08, 7:34 PM
#26

Zara har varit i kontakt med tradera, som råder henne att göra en polis anmälan i värsta fall om detta inte kan lösas på annan väg.

Säljaren har ju inte skrivit i auktionen att det är några fel på den öht, vilket det är.

Nu är det nog bara att vänta och se vad som händer i denna fråga. Zara har mailat säljaren, men har ej ännu fått något svar. Kan vara så att hon ej har fått internet inkopplat pga (den påstådda) flytten.

ANNIA
11/7/08, 8:34 PM
#27

Men vad jag inte förstår. Varför tar hon inte med sig kameran och går till en kameraaffär. Det tjänar hon själv på.

Talar om vad hon upplever som fel sen frågar dom om dom kan säga vad det är för fel. Om det går att laga. Hur mycket det kostar att laga. Fråga även om det kan hänt under transport.

Om hon gör det så får hon ju veta om kameran var trasig från början eller om det verkligen kan hänt under tansport.

Om dom säger att kameran var trasig från början så har hon ju ett expertutlåtande att luta sig mot när hon talar med säljaren. Om hon lyckas få kontakt med den igen.

Och skulle det inte kosta mycket att laga så kan hon ju fixa kameran så den kan användas. Nu går hon ju bara och väntar på nåt som kanske aldrig händer.

Är säljaren oseriös vilket det verkar så lär hon inte få igen pengarna. Och en polisanmälan är inte säkert att det gör nån nytta heller och för den delen så kanske dom vill veta om hon hört med nån kameraaffär för att ta reda på exakt vad som är felet innan dom ens tar emot anmälan.

Och ska hon nu vänta på ett mail som kanske aldrig besvaras för som sagt är säljaren oseriös så kan den endera strunta i att svara eller så kanske den skaffat en annan adress och låter den gamla vara helt och hållet.

Tänk om det är så tokigt att det bara är ett nytt batteri som behövs. Det vet hon ju inte förrän hon pratat med en kameraffär.

Annons:
Imasy
11/8/08, 9:10 PM
#28

För att hon vill inte ha kameran och vill häva köpet, eftersom den inte utlovades vad som stog i auktions beskrivningen.

Hon har redan köpt en ny kamera till sin syster, och har inte lust att lägga ännu mer pengar på att få veta vad som är fel med kameran, och utöver det kasnke få betala ännu mer för reparationen.

Bara en sådan sak som batterihistorian nämns inte i beskrivningen när hon la budet.

Hjortronsylt
11/8/08, 9:16 PM
#29

#28    Blir inte heller klok på varför det är så svårt att testa med ett nytt batteri. Är det bara batteriet som det är fel på så kan hon ju sälja kameran vidare på Tradera / Blocket och få tillbaka alla pengarna på så sätt!

 Det är ju skillnad på om chip och saker är fel i kameran (då är det bara att slänga den) eller om det bara är ett batteri.

Det brukar gå bra att knalla in hos en seriös kameraaffär och be att få "låna" ett batteri bara för att testa några minuter, för att utesluta om det är batteriet eller kameran det är fel på.

ANNIA
11/8/08, 9:30 PM
#30

#28 Jag har aldrig varit med om att nån tar betalt om man kommer in och ställer frågor och att dom tittar lite på saken där och då. Däremot om jag lämnar ifån mig den och går därifrån och dom ska leta efter fel så brukar det kosta.

Och om hon överväger att polisanmäla så tror jag nog att polisen vill veta vad det är för fel mer specifikt än att bara säga att den är trasig. Så att det går att säga om den var trasig innan säljaren skickade iväg den eller om det kan hänt under transporten.

Din vän förlorar ingenting på att gå till en kameraffär och fråga utan hon vinner bara på det eftersom hon får mer argument både mot säljaren och i en ev polisanmälan.

Tom
11/9/08, 12:01 AM
#31

Det är inte så vanligt att butikssäljare sitter inne med reparationskunskaper. Det vanligaste är att de bara skickar den till en extern reparationsfirma.

ANNIA
11/9/08, 1:32 PM
#32

Tom du har rätt på sätt och vis. Går man in på tex onoff eller elgiganten så är risken stor att dom bara har säljare utan kunskap. Men går man in på en affär som till största del bara säljer kameror av olika slag så brukar dom kunna lite grann om vad som kan orsaka fel. Men det kostar ju inget att prova.

Imasy från det du skrivit som kommit från din vän så står det. "Att konvertingsdosan var tvungen att hänga utanför bordet". Betyder det även att kameran inte låg ner utan var tvungen att ha en viss vinkel för att ta laddningen. Skrevs även "att det glappar i kameran så att batteriet inte tar laddning". Är det batteri som glappar.

För om det är så att det är batteri som glappar och om det är så att kameran var tvungen att vara i viss vinkel så är det troligen fel sorts batteri i kameran för ett batteri ska inte glappa.

Imasy
11/9/08, 4:01 PM
#33

jag har fattat det som att det är glapp i det där hålet som som stoppar i laddaren i ;)

Samt att batteriet inte är ordentligt uppladdat.

Huruvida det är fel batteri eller inte låter jag vara osagt, men jag förutsätter att det är ett batteri som ska fungera till just denna sorts kamera, eftersom säljaren själv skriver att hon har fotat med det ;)

ANNIA
11/9/08, 5:11 PM
#34

Nu vet inte jag hur alla batterier fungerar, men normalt sett så brukar dom behöva ha kontakt i båda ändarna. Men kanske räcker med kontakt i en. Vet inte som sagt. Om det räcker med kontakt i en ände så kanske det då funkar när man har kameran i vanligt (upprätt) läge.

Hon kanske även kan kolla på nätet vad sån där laddningssladd/konverteringsdosa kostar. Om det är den är det fel på. Men gissar att den är dyrare än ett batteri.

Och be henne gå till en affär, för har hon tur så är det bara en liten skitgrej som dom kan fixa där och då utan kostnad. Kanske bara behöver klämma/trycka till på nåt ställe på sladden. Eller kanske räcker med ett nytt batteri. Och då kan hon sen sälja den i sin tur.

Annons:
Imasy
11/9/08, 6:05 PM
#35

Men hur det än är så har hon ju köpt en trasig vara som utavs för att vara felfri.

Ska man då behöva lägga ytterligare pengar på att reparera den då?

Zara vill inte hålla på att krångla någon mer, utan vill häva köpet och så kan säljaren i sin tur sälja den vidare, reparera den eller vad det nu kan vara hon vill göra med den.

ANNIA
11/9/08, 6:36 PM
#36

Nej man ska normalt sett inte behöva lägga ut mer pengar när man köpt nåt. Men som nån skrev längre upp att köper man nåt på auktion så köper man i befintligt skick utan att veta vad det är om man inte haft möjlighet att undersöka först. Och tyvärr så finns det såna som säljer saker om inte är fullt ut funktionsdugliga.

Har hon tur så gör säljaren rätt för sig men jag tvivlar på det för då skulle den redan gjort det.

Så din vän har nog bara två alternativ. Gå till en kameraffär och kolla vad det är för fel och hur mycket det kostar att reparera och beroende på hur mycket, ev kosta på en reparation och sen sälja den för att få igen en del av pengarna, eller se det som en dyr läropeng.

Sara
11/9/08, 8:18 PM
#37

Köper man begagnat av en privatperson finns ingen reklamationsrätt.

Det enda som man möjligtvis kan hävda är bedrägeri men det är nog mycket svårt att bevisa samt så tror jag ärligt talat eller åklagaren kommer att gå vidare med nått sånt här med mailkonversationen som bevis.

Sara

Imasy
11/9/08, 10:13 PM
#38

Det är ju Tradera som har uppmanat till en polisanmälan, samt bett Zara hänvisa polisen till Tradera så ska de hjälpa till så gott de kan.

Enligt Tradera så har hon rätt att kräva tillbaka pengarna ifrån köparen enligt lagen, då säljaren har sagt en sak men hon får något helt annat.

abbis
11/10/08, 12:57 AM
#39

Tradera uppmanar alltid att polisanmäla*L*Dom vill ju inte förlora sin inkomstkälla på att folk blir rädda att buda..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ANNIA
11/10/08, 4:15 PM
#40

Imasy när det gäller en polisanmälan. Det enda hon kan ta upp som jag ser är att kameran inte tar laddning (trasig). Alltså att nåt är fel på själva laddningsdelen.

Batteriet lär hon inte kunna anmäla som ett fel. Och det är av två orsaker. Stod det i annonsen att det var ett nytt batteri som medföljde. I princip är det ju rätt för det är ett nytt batteri, bara det att det är fel uppladdat första gången. Men främsta orsaken till att det knappast går att använda som argument i en anmälan. Ett batteri är en förbrukningsvara och sånt får man räkna med att man får köpa nytt oavsett vilken pryl man köper. Så ett dåligt batteri kan nog inte ses som ett fel i egentlig mening eftersom det är en förbrukningsvara.

Så då återstår glappet. Och säljaren säger att kameran funka för henne. Så ord står mot ord. Och då måste kameran undersökas för att se vad som verkligen är fel för att kunna säga om säljaren ljuger eller inte.

Och säg att polisen tar upp anmälan och ringer säljaren. Är den lättskrämd så ser den till att ge tillbaka pengarna. Är hon inte lättskrämd så hävdar hon samma som hon redan sagt. Att den funka hos henne. Och då måste det till att kunna säga att nej med det felet så kan den inte funkat hos dig. Tror inte att polisen lägger ner mycket mer möda än så eftersom det är så lite pengar det handlar om.

Och vad ska tradera hjälpa till med. Din vän vet hon inte redan säljarens namn. Hon betala ju in till ett bankkonto så då går det att ta reda på namn/adress den vägen för polisen. Nåt annat kan inte jag se att tradera skulle kunna bistå med.

Imasy
11/10/08, 4:37 PM
#41

Ja, enligt Tradera så har säljaren brutit emot lagen/reglerna, och vill hjälpa till att lösa detta på bästa sätt för alla inblandade parter.

jag är inte insatt i vad köplagarna säger heller till punkt och pricka, och detta får jag höra ifrån 3:e hand, så såhär ligger det till nu iaf :)

Annons:
abbis
11/10/08, 7:57 PM
#42

Konsumentlagen gäller inte mellan privatpersoner..Polisanmälan kommer tillbaka med vändande post då det inte kommer finnas något att gå på ord står mot ord..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Imasy
11/10/08, 8:58 PM
#43

Nej, att det inte händer något med polisanmälan har vi ju redan räknat ut, men då har hon en på sig iallafall ;)

och är detta något hon sätter i system så kommer hon bli avstängd ifrån tradera.

ZaraC
11/10/08, 11:51 PM
#44

Hej hej! Zara som köpt en trasig kamera här!

Jag känner att jag måste klargöra några saker.

I auktionen står det ingenting om att kameran eller batteriet har några som helst defekter och det är precis där det skär sig, oavsett så har hon inte skrivit i auktionen om batteriet, som det faktiskt är "fel" på, att det inte håller laddningen mer än MAX 10 minuter, ett nytt sånt här batteri kostar 400:-, jag har redan kollat, så nej, jag vill inte behöva ställa mig och köpa ett nytt, för då är jag uppe i samma kostnader som för en ny kamera.Hade detta dock stått i auktionen, som en säljare förbinder sig till att framföra,hade jag aldrig budat.

Det är ett fyrkantigt batteri som har kontakt nere i kameran, man stoppar i batteriet på samma sätt som ett minneskort.

När jag fick hem kameran med tillhörande lilla konverteringsdosa (som kostar ca 150 kr), en dosa som man stoppar i usb ingången på kameran och sen själva laddaren/sladden(som kostar 200 ny) i, tog kameran inte emot laddning överhuvudtaget, först när kameran stod på bordet i vanligt upprätt läge så att dosan hängde lite utanför fick den "kontakt", kameran blinkar när den laddar och en klar lampa lyser när den är full laddad.

När kameran visade att den var full laddad, fanns det ändå inget batteri i, och eftersom hon fotat så mycket med den som hon själv säger borde hon vetat om det, och hon har också själv, förutom att vara otrevlig, sagt att hon inte laddat upp batteriet ordentligt från början, så batteriet kan inte ta in mer laddning än så, pga henne.

Eftersom det inte står något om detta i auktionen så har hon alltså undanhållit information för köparen, och en liten fråga:

Om hon sålt en hel och fin kamera, och jag sen kommit med mina "anklagelser", varför säger hon direkt att det är okej att få skicka tillbaka den? Om det hade varit jag hade jag sagt att jag VET att det inte är nåt fel på kameran direkt.

Sen förhalar hon återköpet i en hel månad, vill att jag ska vänta på mina pengar för att hon är så fattig, hör inte av sig på 2 veckor trots att jag försöker gå halva vägen, sen kastar hon i ansiktet på mig att JAG haft sönder den.

Om den är glapp i konverteringsdosan eller det är fel batteri, eller glappt i batteriet eller vad det än är, så har hon fortfarande inte skrivit det i auktionen, och då är hon enligt köplagen skyldig att kompensera "felet" eller göra ett återköp.Jag kan inte ens ha gjort batteriet glappt, eller ha orsakat det som verkar vara felet, det kan jag bedyra sen väljer ni själva om ni tror mig eller inte.

Så varför skickade hon inte sitt sista mail till mig först, och beskyllde mig för att ha haft sönder den, det borde ju vara en naturlig reaktion om man vet med sig att kameran var hel, eller hur?

Dessutom är kameran väldigt repig vid usb ingången, och allt låg löst skrammlandes i kartongen när jag fick hem paketet, så då borde ju inte posten kunna ansvara för hanteringen, när hon inte fyllt kartongen med nåt som håller den stilla eller skyddar den.

Jag vet mycket väl att en polisanmälan är helt meningslös, men jag hoppas på att hon ska se allvaret i det hela, och genomföra det hon lovat, nämligen ett återköp.

Hon har användt sina dyra kostnader, för auktionen hon själv la ut på Tradera, som ursäkt till att hon tycker att jag ska stå och sälja en trasig pryl där, och sen att jag får betala samma summor som henne, för en trasig kamera jag redan betalat 530 spänn för verkar hon inte ens fatta.

Så tack för alla era svar, jag har mailat säljaren och inväntar förhoppningsvis ett svar, jag är HELT övertygad om att jag kan se mig i stjärnorna efter mina pengar, och det gör mig vansinnigt förbannad, känner mig maktlös och besviken, och det var därför Imasy la ut den här tråden åt mig.

Med lite tur kan vi lösa det här själva nu, och kan vi inte det så kommer jag göra en polisanmälan, oavsett hur långt jag kommer med en sån, vilken bevisning jag har osv.Jag känner bara att jag måste sätta ner näven nånstans.

Detta skrev Tradera i ett mail till mig, deras regler baserade på köplagen:

"Du som köpare har alltid rätt till ett objekt som överensstämmer med objektsbeskrivning, bilder och övriga upplysningar som säljaren lämnat före köpet. Om du får en vara som inte motsvarar detta kan det vara grund för att häva köpet eller för att kräva att säljaren åtgärdar felet kostnadsfritt för dig. Vilka regler som gäller för detta varierar beroende på vad som avtalats mellan dig och säljaren och om säljaren är privatperson eller näringsidkare"

Och summan av kardemumman:

Defekt kamera 530:- + 55 kronor i porto

Ny konverteringsdosa 150:-

Ny laddare 200:-

Nytt batteri 400:-

= med en halv sista minuten resa, en sprillans ny bättre kamera, en månads bensinförbrukning, 3 månaders telefonräkning osv osv.

ANNIA
11/11/08, 12:51 AM
#45

ZaraC Jag vet inte vad som står i lagen. Men jag har svårt att tänka mig att det finns någon garanti (för nån teknisk pryl) överhuvudtaget som innefattar batteri. För batteri brukar normalt sett anses vara en förbrukningsvara som man får räkna med att man får köpa nytt. Sen spelar det ingen roll hur dyrt det är. Så hennes annons kan vara helt korrekt om hon sagt att objektet (kameran) är ok. Då under förutsättning att kameran är ok. Vet inte hur traderas regler ser ut vad som måste skrivas i annonsen. I dom flesta annonser jag sett på (på andra håll) på olika tekniska prylar så är det sällan det står nåt om batteri överhuvudtaget just för att det är en förbrukningsvara. Det som brukar stå är vilken sorts batteri det är.

Sen kan det ju faktiskt vara så att hon bara skicka med det gamla uttjänta batterit trots att hon säger att hon köpt ett nytt ett. Och skulle det vara ett gammalt ett så tar det ju inte laddning. För det låter faktiskt mer troligt med tanke på hur dyrt batteri är. (400). Sen antar jag att man får betala för att annonsera på tradera. Så att sälja en kamera för 530 täcker ju knappt kostnaden för ett nytt batteri plus annonskostnad.

Så det kanske är så att du faktiskt har en fungerande kamera.

Traderas regler säger egentligen ingenting mer än att det som står i annonsen ska överstämma med vad du får. Och stod det inget om batteri i annonsen så har säljaren inte lovat nåt om det.

ZaraC
11/11/08, 1:11 AM
#46

ANNIA- Självklart finns det tyvärr inga garantier, det är ju runt hörnet garanti i de flesta fall när man handlar begagnat, då det är svårt att bevisa vem som har rätt som sagt osv.

Men i mitt fall, hävdar jag ändå min rätt som köpare, för på Tradera är man "skyldig" att beskriva varan rätt, så om man skickar med det gamla uttjänta batteriet, så ska det stå i annonsen.

Överlag ger auktionen ingen som helst misstanke om att nåt är trasigt eller förstört, och det står att det ska medfölja batteri, men inte att detta är gammalt eller förstört och om man nu inte MÅSTE skicka med ett batteri i kameran, så ska även det stå.

Ex."jag skickar med ett batteri till kameran men det är gammalt och uttjänt"

Så att du som budare ska kunna välja om du vill köpa en kamera med ett skitbatteri eller väljer att lägga dina pengar på nåt annat alt. kan kolla upp vad ett nytt batteri kostar.

Och har du nånsin hört att man köper en videokamera utan batteri t.ex? Det brukar ingå till vissa tekniska prylar iallafall.

Hennes personliga utgifter struntar jag faktiskt i, om hon får betala 30 kr för sin auktion på Tradera, som jag får betala 530 kr för.Jag ska inte drabbas för hennes tidigare utgifter för kameran.

Ur köplagen, och jag citerar:

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

ANNIA
11/11/08, 5:00 PM
#47

ZaraC
Två saker.
När det gäller paragraferna så är det nog både ock om man kan ta dom till hjälp.

Med tanke på att batteriet är så dyrt så skulle man kanske kunna hävda att det borde stått med, men å andra sidan är jag tveksam till att man kan använda lagen just för att batterier ses som en förbrukningsvara. Sen i 3:e paragrafen tas priset upp. Och det kan nog även tolkas så att om en vara är väsentligt mycket billigare än normalt så kan man få räkna med att den är defekt. Och om jag förstått det hela så blev priset på kameran bara runt halva priset mot vad den kostar ny.

Den andra grejen gäller Tradera. Om säljaren kan anses brutit mot deras regler så är det ju tradera som ska hjälpa dig gentemot säljaren. Dom ska inte hänvisa dig till polisen som dom sen ska bistå. Då frångår dom ju sitt eget ansvar. Och det gör dom troligen för att dom vet att polisen inte kommer göra nåt. Medan dom däremot har möjlighet att sätta lite press på säljaren.

Hjortronsylt
11/11/08, 7:11 PM
#48

Som sagt, Blocket Internetgiro eller att betala med Payson Betalgaranti (varan godkännes före säljaren får pengarna) är att tänka på framöver.

Dagsfärsk artikel från PC för alla om ämnet

Annons:
Upp till toppen
Annons: