Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 8700 ggr
denstore
9/16/08, 3:39 AM

Reklamationsrätt personlig?

Jag har en relativt ny laptop, som har börjat strula. Den är inköpt på ett av de större nätvaruhusen, och jag är andra ägaren. Nu undrar jag mest om reklamationsrätten är personlig, eller om den gäller varan? Jag kan ju alltid kontakta första ägaren, men det hade ju varit ganska mycket bekvämare att fixa det hela själv. Vad är det som gäller?

Annons:
Niklas
9/16/08, 9:50 AM
#1

Garantin gissar jag följer med produkten.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

denstore
9/16/08, 8:50 PM
#2

Efter ett samtal med den lokala konsumentombudsmannen, så visade det sig att det faktiskt var så att reklamationsrätten är personlig. Alltså, det vfinns inget lagstöd för att reklamera en begagnad vara. Trist men sant…..

Johanna-A
9/17/08, 8:23 PM
#3

Man har väl 1 eller 2 års garanti på alla elektriska prylar om felet är tillverkarens?

denstore
9/17/08, 8:32 PM
#4

Ja, om det är du som har köpt grejen, annars kan man vara körd.

Johanna-A
9/17/08, 9:03 PM
#5

Prata med konsumentverket, för jag är rätt säker på att det där första året (ev 2 första åren) följer med prylen och inte ägaren.

denstore
9/17/08, 9:09 PM
#6

Som du kan se i inlägg nummer 2, så har jag redn gjort det, och det var alltså hon som upplyste mig om att jag inte kunde hävda reklamationsrätten, då laptopen var köpt begagnad.

För övrigt gäller alltså 3 års reklamationsrätt på den här typen av varor i Sverige. Under de första 6 månaderna är det upp till säljaren att bevisa att du har misskött varan, om han ska vägra, efter det är det upp till dig att bevisa att det var ett "ursprungligt fel".

Annons:
AnnaLundin
9/17/08, 9:55 PM
#7

Sen är ju då frågan hur originalkvittot ser ut och o du har tillgång till det.

Står det inget namn på kvittot så kan man ju inte veta vem som köpt prylen först och hur många ägare det varit däremellan.

denstore
9/17/08, 10:24 PM
#8

Det är sant, men hur många köper en laptop för 10 papp med kontanter? Skulle tro att merparten av alla datorer, vitvaror elektronik och andra dyrare saker i sverige säljs med någon form av identifierande attribut, typ kortsnummer eller liknande. Och oavsett om det står på kvittot eller inte, så handlar det ju inte om ifall man kan krångla sig till en reklammation, utan huruvida garanti och reklamation följer med varan eller personen. Om man ska tro konsumentombudsmannen här i kommunen, så är det avtalet mellan säljare och köpare som innefattar reklamationsrätt och eventuell garanti.

Ida
9/17/08, 11:55 PM
#9

#8 Det hade jag faktiskt ingen aning om. Det gör ju att köp av begagnad elektronik bör övervägas en extra gång. Tack för upplysningen!

MiroSputnik
11/6/08, 4:38 PM
#10

Det visste jag =)

Reklamationsrätten är alltid peronlig. Endast första köparen har rätt att uttnyttja reklamationsrätten.

Tillverkningsgarantin, däremot är varubunden. Observera att detta gäller garantin mellan varuägare och tillverkare, inte mellan varuägare och återförsäljare.

För att kunna åberopa tillverkargaranti, måste det med varan ha följt ett garantikort, som sedan fyllts i (inom en viss tid) och skickats till tillverkaren. Här gäller ingen reklamationsrätt, utan enbart garant i t ex 2 år, beroende på vad som står på kortet.

Alla varor har inte detta separata garantikort, men många har det. Det är bara det att vi köpare oftst inte skickar in de i tid…

Garantin som återförsäljaren lämnar är frivillig och gäller enbart mellan återförsäljare och 1:a köparen.

Tom
11/9/08, 12:03 AM
#11

Det gäller inte alltid. Jag kar köpt DELL-datorer begagnade och där följer garantin med varan.

Tom

denstore
11/9/08, 12:41 AM
#12

Fast det är upp till dem att göra det, och inget som har med lagen att göra. Jag har träffat på många företag som struntar i vem ursprungsköparen är, men det är inget tvingas till att uppfylla.

Upp till toppen
Annons: