Annons:
Etikettmarknadsföring-reklam
Läst 4634 ggr
jn84
5/4/08, 6:45 PM

SJ-biljetter på Tradera

Sitter och försöker köpa mig en biljett till Sundsvall imorgon bitti genom Tradera.

Det görs ju reklam överallt om att budet börjar på 1 krona och det stämmer ju så klart. Men jag börjar misstänka att Tradera själva lägger bud på biljetterna för att höja upp buden.

På SAMTLIGA biljetter som finns imorgon bitti är det användare som varken har någon personlig information eller några som helst omdömen. En del är medlemmar sen 5 år tillbaka, och har ändå ingen som helst information på sina sidor.

Det verkar ju märkligt att alla som ska åka tåg imorgon (till alla destinationer som Tradera säljer biljetter) inte har någon som helst information om sig själva?!

Är VÄLDIGT förbannad just nu! Särskilt eftersom jag trodde det skulle gå att köpa biljetter för 1 kr som det utlovas.

Blir flyget den här gången med tyvärr.

Annons:
AnnaLundin
5/4/08, 11:33 PM
#1

Blir det billigare med flyget menar du? Än tågbiljett köpt på auktion på tradera?

Hade du iskallt räknat med att du var den enda som ville ha en biljett till din destination? Nog för att utropspriset är 1 kr, men för att det ska stå kvar krävs ju att ingen annan budar på biljetten ifråga.

jn84
5/4/08, 11:51 PM
#2

#1 Jag menar inte att jag ska få en biljett för 1 kr. Jag förstår ju att andra människor också budar.

När jag lägger ett bud så höjs budet på "min" auktion inom två timmar med några få kronor. De nya buden som kommer är fasta, de har inga "högsta bud" utan är lätta buda över direkt, men inom ytterligare två timmar har det höjts igen.

Andra människor som budar brukar ju lägga ett maxbud, inte bara höja de bud som ligger?

Det som är så märkligt är att 90% av de som lagt bud inte har någon personlig sida, eller några omdömen, det är helt anonyma på alla sätt. Kan tänka mig att det är många som är medlemmar bara för att kunna köpa tågbiljetter billigt, men många av de jag syftar på nu är användare sen många år tillbaka, långt innan SJ började med auktioner på resor…

Klart buden höjs, men jag undrar vem det egentligen är som sitter och höjer dom…

Sara
5/4/08, 11:57 PM
#3

De som säljer vill naturligtvis tjäna pengar så risken är nog stor att det är säljaren som höjer..

Sara

abbis
5/4/08, 11:58 PM
#4

Om det var budtrissning så skulle dom som budtrissar använda sig av budbetjänten .Om det skulle vara SJ själva som trissar så borde dom lägga ett pris som dom vill ha med budbetjänten inte sitta och höja lite lite i taget.det tar bara tid och det verkar som ovana traderare som gör så..Tvivlar på budtrissning.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jn84
5/5/08, 12:25 AM
#5

En sak till, varför är det bara på mina bud som det blir höjning (av "okända" budare)?

När det fortfarande fanns resor för 1 kr kvar (samma tid, samma sträcka) så la nån ändå bud på "min" resa. Om jag skulle köpa resa skulle jag lägga bud på den billigaste resan, inte på någon som nån redan har börjat lägga bud.

jn84
5/5/08, 12:41 AM
#6

Som exempel:

Jag la ett maxbud på 302 kr på en av resorna och hade då högsta bud. Några timmar senare (när det fanns resor för 1 kr kvar) höjdes mitt bud direkt med 10 kr, inga "försök" att höja lite i taget, utan en direkt höjning med 10 kr. Som att den som la budet visste att jag satt 302 kr som högsta bud.

Då la jag ett nytt bud på en av 1-kronorsresorna och satte 302 kr som maxbud igen och hade högst bud. Sen höjdes budet direkt igen med exakt 10 kr igen, utan några "höjningsförsök".

Skumt!

Annons:
abbis
5/5/08, 12:05 PM
#7

Det kan vara så att den som lagt ett bud innan dig använder budbetjänten och den höjer som du säger med 10 kr över ditt högsta bud.Om det inte är någon som budat före dig och ditt bud är 10:- om det då går in någon och lägger sig med budbetjänten på 500:- så blir i alla fall inte budet högre än 10:- mer än du budat..den personen har då lite marginal men kanske får auktionen för 10:- mer än dig i alla fall.Det är detta budbetjänten är till för.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
5/5/08, 5:28 PM
#8

Det låter dock onekligen lite skumt att ingen av dem som budar har registrerat sina uppgifter.

abbis
5/5/08, 8:56 PM
#9

Det finns det många som inte gör och som är storsäljare..Inget konstigt alls..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jn84
5/6/08, 9:08 PM
#10

Men om det finns biljetter kvar för 1 kr, varför väljer då två olika personer att lägga bud på "mina" biljetter direkt då, istället för att ta en av de för 1 kr som är utan budare?

abbis
5/8/08, 2:06 AM
#11

Jag var inne och kollade runt nu .Såg inga konstigheter alls.Det du kan göra är att du kollar vilka som köper under en hel månad.Då kan mans se om samma nick dyker upp hela tiden.Jag har under 2,5 år suttit och hjälpt ett känt smyckemärke med att hitta säljare som bryter mot deras avtal samt letat på folk som stulit ihop sina kollektioner.Man får då sitta några timmar varje dag och förra loggbok på alla..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Luigi
5/15/08, 3:16 AM
#12

Man kan lägga ett maxbud och lägger över ditt bud så budas det automatiskt över ditt bud. Praktiskt.

jn84
5/16/08, 12:04 AM
#13

#12 Men det vet jag också. Men det jag inte förstår är varför man bara lägger bud på de biljetter som redan har budare och där maxbudet redan ligger på över 300 när det finns biljetter som ingen budat på än?

Det vara bara "mina" biljetter som överbudades, de andra låg kvar på 1 kr. Tills jag la bud på dem med och blev överbudad nån timme senare igen. Fast det då fortfarande fanns biljetter kvar utan bud.

Annons:
Loove
5/22/08, 12:03 AM
#14

Sådana som inte har skrivit in sina uppgifter men budar på traderas sj biljetter är säkert nya traderamedlemmar som hittat dit pga reklamen om billiga biljetter på sj´s hemsida.

De reggar sig för att köpa en tågbiljett någonstnas…inte sätter de sig väl in i alla funktioner direkt eller..

Sara
5/22/08, 11:24 PM
#15

Men varför budar de då inte på de biljetter som är billigast?

Sara

Oskar
5/23/08, 10:51 AM
#16

#15 Spelar det egentligen någon roll? :)

Kanske har de insett att det inte är någon idé att buda på biljetter för 1 kr då de ändå aldrig säljs för de priset? Eller kanske har de automatiserad sitt budande och lagt in en trigger som är högre än 1 kr. Kan ju finnas massor av anledningar…

mvh
Oskar

fridak
6/11/08, 12:14 AM
#17

hur långt innan finns sj-biljetterna på tradera? finns det möjlighet att sista-minuten-bjuda så gör man väl det? men då måste det ju finnas möjlighet att hitta annan resplan ifall man inte vinner biljetten ändå…

Sara
6/11/08, 12:54 AM
#18

48 timmar innan läggs de ut.

Sara

jn84
6/11/08, 10:08 PM
#19

Och sex timmar innan avgång avslutas de

fridak
6/12/08, 9:11 PM
#20

ok, då blir det lite knapert om tid….

Annons:
Upp till toppen
Annons: