Annons:
Etikettrekommenderas
Läst 5070 ggr
Ida
3/30/08, 9:52 PM

Självscanning även på Ikea!

Vi har tidigare pratat om självscanning i butiker och nu har faktiskt till och med Ikea börjat med det! Istället för att man har en handterminal med sig runt i hela butiken scannar man själv produkterna i kassan och betalar sedan med kort. Det fungerar alltså bara om man betalar med kort, men sparar en hel del tid eftersom man inte behöver stå i de långa köerna.

Någon mer som provat?

Annons:
AnnaLundin
3/31/08, 1:17 AM
#1

Finns det på alla Ikeavaruhus?

Det är ett tag sen jag var på Ikea senast…

Maria
3/31/08, 2:08 PM
#2

Här i Göteborg var Ikea före min ICAbutik. Jag tycker det är väldigt praktiskt och det sparar tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ida
3/31/08, 2:21 PM
#3

#1 Ingen aning. Det var första gången jag stötte på det i helgen, men jag är i och för sig inte så ofta på Ikea (som jag skulle önska..)  Glad

bubbelbubbel
4/3/08, 11:21 PM
#4

det låter ju supersmidigt ! hoppas dom har det på mitt ikea.

Ida
4/4/08, 12:12 AM
#5

Det är verkligen smidigt. Det är ju alltid så långa köer på Ikea och för en gångs skull premieras man då lite om man betalar med kort. Det är ju liksom lika enkelt att göra det själv som att stå och vänta på att någon annan ska göra det.

bubbelbubbel
4/5/08, 1:23 PM
#6

ja men visst, och det är ett bra sätt att kanske kunna lura med sambon som avskyr att gå på ikea med mig :P

Annons:
Ida
4/7/08, 5:23 PM
#7

#6 Just det. Han kan ju prova den nya tekniken medan du provar den nya soffan. :-P

Madde
4/14/08, 12:29 PM
#8

Frågan är vad som händer med personalen som sitter i kassan.

Kan man scanna i alla kassor eller har de kvar en del kassor med personal?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ida
4/14/08, 3:09 PM
#9

#8 De har företrädelsevis kassor med personal, men bakom vissa "vanliga" kassor finns självscanning-kassorna som ett komplement.

Sovgott
7/15/08, 1:38 PM
#10

Jag är en sådan som vägrar använda självscanning. Varför ska jag stå där som en idiot och scanna in mina varor själv? Nej tack. Jag skulle bara göra fel och bli högröd i ansiktet och folk skulle säkert skratta åt mig! Jag står hellre i den långa kön, så får jag lite gratis meditationstid samtidigt. Jag tycker heller inte om att betala med mitt VISA-kort, och det är ju en förutsättning för att använda självscanning på IKEA.

blombuketten
7/16/08, 1:21 AM
#11

#10. Ha ha, du är som jag, står där som ett fån och undrar vad jag ska göra. Självklart gör jag fel och får Generad och alla som står bakom och väntar undrar vilken planta man är. Fast Visakortet använder jag utan problem.

Jag är en sån där som kan fastna i såna där ingångar där man drar ett kort för att komma in. Snurrmojängen snurrar så fint för alla, utom mig. Usch vad pinsamt sånt är Glad.

Annars verkar det väl vara en fiffig grej det där med självscanning, för dem som vågar sig på det.

GodzillaH
8/18/08, 5:06 PM
#12

Ja, jag har provat. Kändes lite konstigt och ovant, men är en bra idé att minska köerna.

Sovgott
9/12/08, 5:42 PM
#13

Ha ha. Idag provade jag självscanningen på IKEA. Jag som var så emot det! Men grejen var att det bara var självscanningen och en "endast kontant-kassa" som var öppen, och jag hade inga kontanter på mig, så jag hade inget val. Det hade varit ännu mer pinsamt att ställa kassen och bara gå! Och ja, det gick väl inte så jättebra. Några streck-koder trilskades och jag fattade inte var jag skulle dra IKEA family kortet. Så jag fick trycka på hjälp-knappen, så kom det en dam och hjälpte mig. Lite bökigt tyckte jag allt det var. Men jag klarade iallafall av det. Jag är stolt över mig själv! Men jag tror inte jag gör det igen. Ha ha.

Annons:
AndersE
9/13/08, 12:24 AM
#14

#0 Vad är det som gör att det inte blir köer till självscanning-kassorna?

Jag förstår inte vitsen med självscanning. Varför ska jag göra någon annans jobb gratis?

Jag ser inte att jag vinner tid heller. Visst händer det att det är kortare kö i självscanningen, men det händer också att det är längre kö.

Ida
9/15/08, 12:06 AM
#15

I det här fallet var det långt längre kö i de andra kassorna än i självscanningen. Kanske är det för att många känner som du, dvs man frågar sig varför man själv ska göra någon annans jobb gratis? ;-)

Upp till toppen
Annons: