Annons:
Etikettövrigt
Läst 2358 ggr
Maria
2008-02-13 11:22

Alla Hjärtans Dag?

Firar ni "alla hjärtans dag?

Vi har aldrig gjort det i vår familj. Ser det som ett försäljningsjippo. (Likadant egentligen med Fars resp. Mors dag.)

Skulle köpa rosor till en begravning igår. Kvinnan i butiken ursäktade sig för att rosorna var så dyra denna veckan. Det berodde på "alla hjärtans dag" sa hon. Där ser man….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Sajberlena]
2008-02-13 12:01
#1

Nej, vi brukar inte göra det. Och på mors och fars dag och dyl brukar barnen få bjuda på kaffe på sängen, sen tar vi en mysdag utan större kommersiella inslag.

Jag blir lite skrämd ibland, av hur påverkade vi blir av dessa påhittade jippon. De flesta jag känner klagar över stress, prylberoendet och köphetsen. Ändå går så många "på det".

Vi kör lite egen bojkott av hela apparaten. Köper gärna både presenter och blommor till nära och kära, men jag vill själv bestämma NÄR det ska göras.

Hoppfull
2008-02-13 12:48
#2

Jag tycker oxå att det är rent skräp med alla komersiella jippon. Men jag tror även att det handlar om att människor tar alla tillfällen i akt att få fira och mysa :) Vi jobbar och stressar så mycket så att de här tillfällena där vi uppmanas bry oss om varandra lite extras tas tacksamt emot.

Så egentligen är det kanske där problemet ligger?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sajberlena]
2008-02-13 13:02
#3

Ser att jag nog blev lite otydlig i mitt inlägg… 

Jag har absolut ingenting emot helgerna som sådana - som sagt tar vi absolut tillfället i akt och både går ner i varv och myser så fort tillfälle ges.  Jag menar att jag  bojkottar köphetsen. Jag vägrar köpa hjärtformade presenter till allt och alla för att det är den 14 februari.  

Jag lagar gärna extra god mat, går på skolbarnens "Alla hjärtans café" och fikar med hela familjen. I barnens skola arrangerar barnen ett cafe i matsalen varje år, de bakar, serverar och arrangerar i skolans matsal och pengarna går till utflykter eller liknande. Jättemysigt!

Så visst firar vi på det viset, men jag vägrar vika mig för affärsidkarnas jippon inför dessa helger. Att umgås och att ge varandra tid tror jag i längden är betydligt mer värdefullt.

Åsa S
2008-02-13 13:32
#4

Firar inte själv men många verkar göra det, speciellt verkar man ge bort blommor. Man bör undvika att köpa röda blommor runt alla hjärtans dag för hela världen vill ha rött då och det syns på priserna.

 Jag brukar hålla en kurs i blomsterbinderi på jobbet men iår har jag sett till att eleverna fick kompensationsledigt denna vecka för man fick ju skrämselhicka av packsedeln förra året. Inköpspriset + moms för små röda rosor var då 25kr st, gula och rosa blommor var något billigare.

Ida
2008-02-13 18:31
#5

Jag lägger inte så stor vikt vid alla hjärtans dag. Jag förväntar mig ingenting och jag kommer inte direkt att köpa någon present (så nu vet du det om du läser detta vännen)… Flört

Jag har dock ingenting emot det, tycker att det är kul att det finns en dag då man uppmärksammar varandra om man nu inte gör det alla andra dagar.

Maria
2008-02-13 18:39
#6

Jag kan tycka att Alla Hjärtans dag har mer berättigande än Fars och Mors dag då alla faktiskt inte har en far eller mor. De flesta har i alla fall någon vän eller granne etc.

Jag gillar inte att det blir ett komersiellt jippo som Hoppfull skriver.

Vi kan väl uppmärksamma varandra spontant emellanåt istället för att bli styrda…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ida
2008-02-13 18:53
#7

Jag undrar: Vad tycker ni om att man förbjuder försäljning av rosor på skolorna på alla hjärtans dag? Bra eller dåligt?

Maria
2008-02-13 19:35
#8

Jag visste inte att man sålde rosor på vissa skolor denna dag. Det låter ju helt absurt. Till vad nytta? Är det någon insamling eller?

Jag tycker inte om försäljning på skolor överhuvud taget. Samlar man till någon klassresa eller liknande så får försäljningen ske på fritid.

På min sons gamla mellanstadieskola fanns en godiskiosk, öppet alla dagar som sköttes av eleverna. Jag tycker inte så små barn ska ha pengar med sig till skolan. Dessutom ska de inte äta godis under skoltid heller tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ida
2008-02-13 19:48
#9

#8 Jo, det finns vissa skolor som haft det så tidigare. Jag ser inget fel i det. Om man för en tjuga kan köpa en ros till någon man gillar och skriva en liten hälsning är det väl en kul grej. Det är nog inget man skulle göra annars.

Vad jag undrar är också vad ni tycker om själva syftet att man slutat med det, dvs för att vissa barn inte får någon.

abbis
2008-02-13 20:16
#10

Jag hoppas inte alla ser det som ett komersiellt jippo …för detta lever jag på…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Maria
2008-02-13 20:19
#11

Jag tycker att syftet med att sluta sälja rosor denna dag var helt i sin ordning. Mobbing och utanförskap är stora problem i skolor. Sedan kanske inte alla barn har tillgång till en "tjuga" heller.

Vem är det som säljer?

Jag har arbetat på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg där all försäljning inom sjukhusområdet är förbjudet. Helt i sin ordning tycker jag.

I skolor handlar det ju dessutom om barn/ungdomar. En skola ska vara en skola, inte ett försäljningsställe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnnaLundin
2008-02-13 20:46
#12

#9 - felet med att sälja rosor på skolan är att några enstaka elever kommer bli helt utan och det förstärker deras känsla av utanförskap än mer…

//en som hade blivit utan ros om det förekommit på min tid….

[Sajberlena]
2008-02-13 21:18
#13

#10

Inte lever du väl på försäljningen till Alla hjärtans dag?!

Jag upplever alltid att de dagar affärerna vill få mig att köpa speciellt för dagen anpassade varor är kommersiella jippon. När jag hela tiden blir upplyst om att den 14 februari ska jag köpa hjärtformad choklad till mina nära och kära för att visa att jag tycker om dem. När blomsteraffärerna höjer priserna på röda rosor bara för just det tillfället. När jag ifrågasätts för att jag inte köper presenter till någon bara för det är 14 februari.

Nä, jag vet att de i min omgivning blir betydligt gladare för en blomma eller en present en gråmulen vanlig trist onsdag, när ingen som helst anledning finns! Så även jag…

Och en sådan dag skulle jag gärna handla något av dina vackra saker du visar på din hemsida!

Annons:
Maria
2008-02-13 22:30
#14

Detta stod i GP idag.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=401314

Det säger ganska mycket…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ida
2008-02-13 23:18
#15

I Saudiarabien förbjuds blomsterhandlare att sälja röda ting, framförallt rosor, på alla hjärtans dag. Det anses uppvigla ogifta till att begå omoraliska handlingar. Folk reser utomlands för att fira, eller köper rosor på den svarta marknaden som skapas pga detta.

Vad anser ni om det?

[Sajberlena]
2008-02-13 23:45
#16

Hmmm. Tja, det är kanske tur man inte bor där… Hemlis

abbis
2008-02-14 00:05
#17

#13 Allt som kan hjälpa till att ge lite mer klirr i kassan är välkommet då det är tufft att vara småföretagare och dessutom hålla på med hantverk..Jag gör speciella saker med hjärtan och dom säljer bra till sådana här dagar och det är jag jätte tacksam över..Om alla tänker som du gör att man kan handla vilken dag som helst så skulle man ha en jämnare försäljning men så är inte fallet hos alla..En del behöver puschas lite för att ge sina nära och kära lite uppskattning…Nu är det väl inte så att man behöver köpa något om man inte vill Man kan lika gärna ge sin uppskattning på något annat vis men som sagt jag är tacksam över julklappar. födelsedagspresenter, avslutningspresenter, uppskattningspresenter, doppresenter, bröllpospresenter mmmm för utan dessa högtider skulle nog inte ´min butik överleva…Jag säljer inte direkt saker man behöver i sitt dagliga..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Sajberlena]
2008-02-14 01:30
#18

Jag tycker inte att födelsedagar, doppresenter och andra personliga jubileumsdagar är samma sak som t ex Alla hjärtans dag och Mor och Fars dag. Att fira någon på dens egen speciella dag med blommor och presenter gör jag också. Det är det generella pryl- och paketuppvaktandet jag motsätter mig.

Att dagarna som sådana finns har jag ingenting emot. Just det faktum att man påminns om att ge den där extra omtanken mot omgivningen är positivt. Men det är just det faktum att omtanken alltid mäts i prylar och presenter jag inte tycker om.

Jag känner likadant inför julen. Vi har dragit ner kraftigt på julklappshögarna jämfört med tidigare. För mig försvinner hela vitsen med omtanken och omsorg om människor man tycker om när allt fokus riktas mot hur många presenter man får.

Sen må jag visa en usel omsorg om affärsinnehavarna, men det kan inte hjälpas. Jag bidrar så gott jag kan ändå men bara när jag själv vill ;-)

Kimmi
2008-02-16 23:12
#19

Jag håller med en del ovanstående, försäljare av dylikt har ingenting i skolorna att göra ö h t. Om inte jag har missförstått är skolans lokaler och områden runtikring avsedda för elever, personal och personer som har anknytning till skolan i ett elevavseende. Andra räknas som obehöriga och kan polianmälas för obehörigt tillträde. Det kan tyckas vara överdrivet men det finns anledningar till att det är på det viset.

Gällande alla hjärtans dag för övrigt så är jag lika ointresserad av det kommers jippot som av höstens USA-influerade haloween.

Däremot uppvaktar jag gärna människor jag bryr mej om och tänder ljus för dem som inte finns med längre, och det vilken dag på året som helst.

Ida
2008-02-17 14:00
#20

Vad jag förstår är det en viss årskull eller en viss klass som sålt rosorna tidigare, så var det i alla fall på min skola. Så det är ingen utomstående som kommer dit.

Annons:
Maria
2008-02-17 15:23
#21

Tycker fortfarande inte att försäljning har inom skolans väggar att göra. Det får ske på fritid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2008-02-20 09:47
#22

Det beror ju på vad det är för försäljning, är det ett UF-företag så är det ju en skoluppgift och handel i skolan kommer det bli mera av i framtiden, efter vad jag förstått kommer det att bli mera av ämnen som entreprenörsskap och att starta företag i undervisningen i nya gymnasieskolan. Eleverna ska stöttas och motiveras att starta egna företag och då är UF ett mycket bra sätt att utföra detta.

Upp till toppen
Annons: