Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 1563 ggr
Kimmi
1/31/08, 12:45 AM

Äntligen! Om kredit via mobilen...

Annons:
Ida
1/31/08, 3:44 PM
#1

Härligt. Man kan ju i och för sig tycka att folk ska ha förmågan att ta ansvar för vad man beställer och informera sig om vilka kostnader det innebär, men alltför många hamnar i ekonomisk kris i tidig ålder pga detta.

Kimmi
1/31/08, 7:10 PM
#2

Absolut, visst kan man även diskutera sunt förnuft och eget ansvar. Det blir kanske lite *OT* men jag tycker att det är möjligt till att göra liknelser med mycket annat där man per subjektiv definiton bör kunna ta eget ansvar, t ex hastighetsbegränsningar på våra vägar.
Även dessa begränsningar har väl uppkommit och utformats som ett skydd för människor, för att man sen länge insett att detta med eget ansvar och sunt förnuft lätt får väldigt svåra konsekvenser.

precis
1/31/08, 10:35 PM
#3

Men många ser inte det finstilta i annonserna eller hinner uppfatta all betalinfo som flimrar förbi i reklamfilmerna. Det är oerhört många som inte förstår att erbjudandet om en gratis telefon kommer kosta många dyra månadsavgifter i 5 år framåt…

Så det är svårt att lägga allt ansvar på ungdomarna, och kräva sunt förnuft av dom, om vi inte först utbildar dom i att all reklam är till för att tjäna pengar på "suckers". Och det är dessutom svårt att utbilda barn om detta innan de börjar bli exponerade för reklam, eftersom det fortfarande är lagligt att rikta reklam och sända den direkt till alla inom EU.

#2 hur tycker du att det "sunda förnuftet" fungerar ute på motorvägarna med snöslask och is en dag som idag t.ex. när många far fram i 110-130km/h och alldeles för korta avstånd till framförvarande bil ;) *ironi* (inget illa menat åt dig personligen.) Jag menar bara att vi borde ha lite mera överförmynderi på ett par områden där det är oerhört livsfarligt att ignorera sitt "egna ansvar", om det riskerar att gå ut över andra oskyldiga.

Kimmi
1/31/08, 10:58 PM
#4

#3 Du har missupfattat lite, tråden och pressmeddelandet från konsumenverket handlar inte om att köpa mobiltelefoner utan om att det har varit väldigt enkelt att ta ett lån/kredit via sin mobil. Med ett enkelt sms har man kunnat låna pengar och det konsumentverket nu går in och reglerar är de orimligt höga kostnader som kreditgivarna/låneinstituten lägger på dessa sms lån.

Jag ber dej och övriga om ursäkt om jag uttryckte mej otydligt. 

Jag tar inte illa upp, tvärtom, jag tycker som du - det är svårt att överlåta till egna ansvar och sunda förnuft. Jag håller med dej även om den ofta rådande "high chaparall" tendensen som alltför ofta förekommer på våra vägar.

precis
1/31/08, 11:11 PM
#5

#4 be inte om ursäkt. Jag fattade att det var kreditlån. Det var klockrent och glasklart. Men ofta så glider ju ämnena/skribenterna in på näraliggande ämnen, och då får man ta till olika exempel för att förklara vad jag antyder. Vi är helt o hållet på samma sida! :) ha en bra fredag och en trevlig helg!

Kimmi
2/8/08, 1:05 PM
#6

Det här är intressant, konsumentverket deltar i en tävling med en undersökning i ämnet, läs mer:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleId=5631&lngCategoryId=509

Annons:
Upp till toppen
Annons: