Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 3667 ggr
abbis
2007-12-05 22:39

uppdrag granskning om köttfärsfusket

Såg ni inslaget…Jag har själv packat om både pålägg,falukorv ,köttförs mm har malt gammalt kött till köttförs..osv osv inom konsum…detta förekommer överallt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Rickard07
2007-12-05 23:27
#1

Nej, men sett nyheten…
Jasså är det såpass utbrett fusk?

Ida
2007-12-05 23:56
#2

Äckligt!

Jag köper kravmärkt ekologiskt kött som är packat av Scan eller annan leverantör och därmed förhoppningsvis inte ompackad. Åtminstone inte på Ica.

abbis
2007-12-06 00:00
#3

Läste chatten på deras sida…förekommer på scan oxå enligt någon anställd…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AnnaLundin
2007-12-06 11:18
#4

Det finns många skäl till varför det ibland känns extra bra att man har valt bort köttätandet.

Men det är ju fullständigt horribelt att någon ens tänker tanken på att göra så här. De får nog lära sig att anpassa volymerna efter efterfrågan i stället, så att det inte blir något större överskott i butikerna.

Men sen finns det nog exempel på liknande inom de flesta livsmedelsbranscher. Jag vet hur det var när jag jobbade med konservering av gurkor och rödbetor. (20 år sedan, numera nedlagd fabrik) Den dagen jag satt och rensade undan rödbetor som inte borde in i produktionen så insåg jag att det var en hel del som vi inte hann sortera bort, som alltså hängde med ut i produktionen ändå. *urk* Det tog LÅNG tid innan jag klarade av att äta annat än hemkonserverade rödbetor efter detta….

abbis
2007-12-06 15:07
#5

Ja …det finns bagare som skrapar av grädden från gamla tårtor och lägger på nytt och dekorerar upp och säljer den med "gammalt" innanmäte..hur fräscht är det då.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AnnaLundin
2007-12-06 16:14
#6

Det man inte vet mår man inte dåligt av - eller? Fundersam

Verkar ju som att dt är så det resoneras. Trist bara om kunderna blir sjuka…

Annons:
Rickard07
2007-12-06 18:35
#7

Sett inslaget och det nu…
Han som säger "Underbar entré, underbar butik, det där är min butik det…….. fin butik, mycket fin butik" osv hahahahhaha men i köttrummet (hittar ej det riktiga ordet) är det inte hans fina butik för det blev ju svart i 2 sek, haha.

Men ta upp köttet från golvet, och sedan på´t igen, kingigt - nat.

[Sajberlena]
2007-12-07 00:33
#8

Jag tycker det är såååå äckligt!

Men en sak förstår inte jag. Köttfärs som är gammal stinker och smakar vidrigt. Än så länge har jag nog aldrig köpt färs som jag upplevt som gammal innan datummärkningen gått ut på min Maxi-affär. Innebär det att de inte gör så eller att datumet är ok, även om det flyttats fram?

Flyttar man fram datum på kött borde det väl märkas på köttets kvalitet? Om det är så utbrett, varför har inte fler kunder och konsumenter reagerat över att köttet varit för gammalt?

Sovgott
2007-12-07 12:14
#9

Jag har köpt köttfärs några gånger som vi har fått kasta när vi kommit hem. Första gången jag råkade ut för detta var när vi handlat nötfärs på ICA MAXI. Enligt datumet skulle det hålla sig i flera dagar till. När vi kom hem och skulle steka upp det luktade det sött och vidrigt i hela köket! Jag ringde då upp ICA kundservice och fick till slut prata med någon på chark-avdelningen. Vi åkte tillbaka med färsen till affären. Tog även med den färs jag redan stekt upp. Dom beklagade och sa att det antagligen berodde på att det varit något litet hål i plastfolien. Vi fick dubbla pengarna tillbaka. Jag köpte ingen ny färs! Efter det åt vi inte köttfärs på flera månader! Tappade verkligen lusten! En annan gång köpte vi fläskfilé. Den smakade skrämd gris. Så äcklig! Har ALDRIG mer köpt kött på ICA MAXI efter detta. Jag har även råkat ur för annat snusk på ICA MAXI. Möglig riven ost, jästa kidneybönor (ICAs egna konserv)… En gång var det så lång kö i kassan att jag roade mig med att kolla datum på all kexchoklad som låg framme vid kassan. Samtliga 20-25 kexchokladbitar jag hann gå igenom hade gått ut för över 1 år sedan!

Oskar
2007-12-07 16:32
#10

Ja hu! Och det är ju knappast bara ica som gör så här. Och knappast bara köttfärs som det fuskas med. Om affärsägaren har dålig moral när det gäller köttfärs så är det klart han fuskar med andra matvaror också.

Rickard07
2007-12-07 19:09
#11

#8, För att märkningen de sätter från början är med en slags säkerhetsmarginal.

Ida
2007-12-08 00:20
#12

#8 Jag håller med, det borde ju märkas direkt att köttfärsen bara är någon dag gammal. Svaret jag fått någon gång jag köpt köttfärs och använt den dagen efter är typ "man bör ju använda den samma dag" trots att det står att den ska hålla flera dagar till.

Nu förstår jag varför.

Mervi
2007-12-08 22:39
#13

Köttfärs skall helst användas samma dag som den är köttet är packat. Funderar på allvar att börja mala kött själv.

Annons:
didis
2007-12-10 17:36
#14

Jag har arbetat på flera Konsumbutiker i Jönköping och på Matmagasinet i Umeå och jag har aldrig sett sånt snusk!

Kött som hade gått ut tog man visserligen och marinerade och grillade upp och sålde som färdiglagat men aldrig att jag sett att någon packat om kött!

Nu var det 12 år sedan jag senast jobbade i matbutik så de kanske har börjat äckla sig på senare tid…

Ida
2007-12-10 17:40
#15

Jag såg reprisen av programmet i helgen. Visst, Uppdrag granskning har absolut en poäng och det är bra att de uppmärksammar köttfärsfusket, men i övrigt är ju programmet patetiskt. De visar gamla 70-talsbilder där det "alltid fanns en konsum och en ICA-affär att välja bland" och "Konsum var kundernas butik" och "ICA det nya privata alternativet". Hos Konsum gick pengarna tillbaka till kunderna men hos ICA där tjänade man pengar på att folk handlar mat typ… Nä fy 17 för SVT:s "fria" television. Josefssons politiska sympatier lyser ju igenom till och med när det ska handla om köttfärs - OSERIÖST!

Rickard07
2007-12-10 17:52
#16

#14, Då inte då. Mamma har jobbat i konsumbutik under 80-talet och har packat om…

#15, Håller jag inte med om. Han är king.

Ida
2007-12-10 18:01
#17

#16 Du tycker inte att programmen är politiskt vinklade?

jn84
2007-12-10 18:34
#18

#17 Jag orkar inte ens titta på Uppdrag granskning för jag blir alltid så irriterad över vinklingen och hur partiska de är!

Rickard07
2007-12-10 23:49
#19

#17, De gör ett bra jobb och programmet är bra. Ur vilka aspekter tycker du det lyser år höger/vänster?

[Sajberlena]
2007-12-11 11:09
#20

Hade varit intressantare om de åtminstone bemödat sig med att göra en objektiv undersökning, d v s jämfört olika kedjor. Jag är fullständigt övertygad om att det förekommer samma fusk inom flera stora affärskedjor, en övertygelse grundad på att de som jobbat på andra ställen än ICA berättar samma sak.

Om det inte vore vinklat - varför är det bara ICA som kallar in 1400 ICA-handlare till krismöte idag?

Annons:
jn84
2007-12-11 11:10
#21

#19 Jag tycker väl inte alltid att de är politiskt vinklade, utan bara vinklade så den dåliga sidan är helt fruktansvärt och den bra är rena hjältarna. Finns liksom inget mittemellan och jag saknar ofta många frågor och svar.

Det känns alltid som att dom har bestämt sig hur det ska vara och då kan det inte vara på något annat sätt utan allt det dåliga måste vridas och vändas till det yttersta för att bli så dåligt som möjligt.

Syftar inte på köttfärsfusket nu, för det programmet har jag inte sett.. Utan i allmänhet.

Rickard07
2007-12-11 17:08
#22

#20, Såklart det förekommer på andra kedjor också.
#21, Ja lite så, mend et kanske behövs för att man ska hajja till?

zzTCM
2007-12-11 18:29
#23

Jag tycker också att jämförelsen mellan Konsum och Ica är politiskt vinklad. Jag håller med Ida. Det är solklart. Josefssons sympatier kom fram. Men hela programmet tycker jag inte är oseriöst. Det kom till av att en före detta anställd på ICA kontaktade redaktionen, av vad jag förstått. Han var iallafall med under nästan hela programmet. Då kan man inte anklaga andra än ICA, eftersom det krävs ordentliga bevis. Just bevisbördan såg man ju att de diskuterade, upprepade gånger i programmet. Nu så gällde det ju faktiskt ICA och inte Konsum. Så jag tycker inte att det är konstigt att det är ICA som kallar till krismöte. Det kan ju bli så att även Konsum och andra får göra det längre fram. Programmet kan ju få fler på fall. Då är det helt plötsligt inte politiskt vinklat längre. Det spelar då ingen som helst roll tycker jag. Utan vi konsumenter har fått insyn. Det är väl ändå det viktigaste. Uppdrag Granskning sätter bollen i rullning. Höger eller vänster. Den som inte har rent mjöl i påsen rullar med precis som det ska vara!

Förhoppningsvis leder detta till att andra föredetta anställda på matkedjor t.ex. Konsum träder fram. Jag har väldigt svårt att tro att så inte blir fallet, om fusket är lika utbrett där. För inte fuskar bara ICA. Jag tycker att vi ska vara glada över att fusket uppmärksammats för ingen vill väl äta gammalt kött. Dessutom så skrattade jag iallafall ganska gott åt det här med "pengarna tillbaka, dubbelt tror jag t.om. att det var" om ni fått gammalt kött. Det gäller att gardera sig om någon skulle bli magsjuk:) Skrattet fastnade dock i halsen, när jag insåg att de vet ju om att de fuskar….Fy!

Rickard07
2007-12-11 20:10
#24

Visserligen är det illa men eftersom fusket antagligen är väldigt utbrett borde vi vara väldigt sjuka såhär dags då? Men det är vi inte……

[Sajberlena]
2007-12-11 21:31
#25

Nä, lite så känner jag också. Vi har ätit och mått bra i flera år, jag har svårt att tänka mig att vi plötsligt skulle bli sjuka för att vi nu VET att det fuskats.

Jag har köpt min köttfärs på ICA Maxi i 15 år och som jag sa tidigare - aldrig haft något att klaga på. Jag tänker lugnt fortsätta köpa min färs och mitt kött i samma butik.

AnnaLundin
2007-12-11 22:11
#26

#25 - nu köper jag iofs inte så mkt kött (äter företrädesvis vegetariskt), men min lokala Maxibutik  - som naturligtvis blev intervjuade i tidningen när detta blev känt - har ingen egen kötthantering alls utan köper allt färdigförpackat. Så där borde man väl kanske kunna känna sig aningens mer trygg i alla fall.

zzTCM
2007-12-12 09:44
#27

# 24 Hur vet man om folk blivit sjuka? Det är vi inte säger du. I ICA:s fall gav man ju pengarna tillbaka om man fått gammalt kött. Vem vet kanske magsjuka kunder kommer att träda fram nu efteråt:) Pengarna tillbaka och en ursäkt, ett bra sätt att blidka arga och magsjuka kunder på? Nya saker brukar komma fram när någon vågar nysta. Uppdrag granskning är ett av mina favoritprogram.

Redan nu så har ju fusket på andra matvarukedjor börjat att avslöjas. Hemköp. Coop m.m. Jag handlar nästan allt på Hemköp eftersom jag vill stödja butiken som ligger närmast där jag bor. Men jag har alltid haft en känsla av att var tar allt kött vägen? Så jag har rotat längst ner då jag köpt kött och tänkt att det som är äldst ligger nog överst.

Eftersom jag för egen del är vegetarian bl.a. av ideologiska skäl klimatet, och för djurens skull. Så hoppas jag dock att detta är startskottet för mindre köttätande i framtiden. Dessa köttberg i våra matbutiker, tyder på att många djur dödas i onödan. Ingen som reflekterat över att djur dödas och förväntas kastas bort? Visst det som de gör är hemskt. Men att kasta massor av kött /DJUR. Är inte det snett? Om jag jobbade i en matbutik så skulle jag tycka att det var lika hemskt, som att lägga ut kött med utgånget datum till kunderna. För utgånget datum betyder inte alltid att köttet är gammalt…Men djuret är definitivt dött och finito.

Annons:
[Sajberlena]
2007-12-12 10:48
#28

Förlåt en oinvigd, men på vilket sätt gynnas klimatet av att man är vegetarian?

Jag tror inte att det här bidrar till mindre köttätande i en förlängning. Möjligtvis för stunden, men precis som med alla andra larmrapporter så blir det lite uppskruvat och sedan lägger det sig. Dessutom tror jag att efter det här uppmärksammats kommer samtliga livsmedelskedjor bli ytterligt noggranna med kötthanteringen, vilket förmodligen kommer att höja kvalitet och hygien väsentligt. På den punkten ska vi nog vara tacksamma mot Uppdrag granskning.

Sitter hemma med en magsjuk son idag - men tror knappast att jag kan ta en sväng förbi ICA och hävda att det beror på deras köttfärs och tjäna en slant.

zzTCM
2007-12-12 12:18
#29

Enligt FN är djurindustrin en växande miljöbov. Ska inte prata mer om det här. Vi borde minska på köttätandet. Ska inte dra någon tröttsam propaganda om det.  Jag tror inte att det är bättre om alla blir vegetarianer för miljön. Men för djurens skull så kanske vi bör se över hur mycket vi konsumerar. De får ju sätta livet till.

Jag tycker också att vi ska vara tacksamma mot Uppdrag granskning. Kvalitet och hygien kommer nog att höjas väsentligt som du säger. Men minnet är kort. Så uppföljningar och kontroller behövs nog.

Nej du kan ju ta en sväng till Coop, Hemköp eller Willys lika gärna och hävda att din son blivit magsjuk av deras köttfärs. Det kanske tar skruv, så att alla skärper sig hädanefter. Pengarna tillbaka var det väl ICA själva som sa, så varför skulle du inte kunna hävda det?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=943825

Det är inte bara affärerna som handskas dåligt med köttet. Ännu en orsak till att inte äta så mycket kött tycker jag är slakteriernas hantering. Själv har jag Ulcerös kolit och är övertygad om att vegetariskt är bättre för min del. Detta slarv på slakterierna plus butikernas slarv. Det blir lite mycket slarv. Kan inte vara nyttigt.

[Sajberlena]
2007-12-12 12:44
#30

Jag har också funderat på det, hur kött och även andra färskvaror hanteras innan det kommer till butikerna.

Nu, alldeles nyss, fick jag reda på att "mitt" ICA Maxi inte heller hanterar kött själv utan får det färdigpacketerat. Men är det verkligen bara affärerna som missköter färskvaror, hur ser det ut hos slakterier och i "beredningsmiljöer"?

Tyvärr tror jag att vi köper genom alla led slarvigt hanterad mat och att vi kanske ska vara mer kritiska och krävande beträffande matkvalitet. För inte så länge sedan var det skriverier om mycket för höga bakteriehalter i kött och färs om jag inte missminner mig, åtminstone i Kalmar- och Blekingeregionen.

På ett sätt är det nog tur i oturen att man inte alltid vet vad man stoppar i sig… Hemlis

zzTCM
2007-12-12 13:27
#31

Ja det är nog tur i oturen ibland. Men lite skit rensar magen. Hemlis

Ida
2007-12-12 15:35
#32

#19 Det jag menade var just det zzTCM beskriver i #23, dvs att Josefssons egna åsikter klart lyser igenom och dessa är irrelevanta i sammanhanget. Att han tycker att Konsum är bättre än ICA struntar jag i och hans avslöjande säger som sagt ingenting om att Konsum är bättre, för man har inte undersökt kötthanteringen där.

Jag tycker inte heller att det är konstigt att man inte undersökt Konsum, eftersom att man behöver rejäla avslöjanden för att det ska bli ett bra program.

Den politiska vinklingen ligger i hans ogenerade uttalande om att Konsum var "kundernas butik" och Ica "det privata alternativet" där man tjänade pengar på att sälja mat? Vad är problemet?

Dessutom presenterar han Ica-handlarnas ekonomi och hur många bilar de har. I och för sig kan jag tycka att det är dåligt att man systematiskt fuskar med köttet, men att en Ica-handlare i allmänhet tjänar pengar på att jobba dygnet runt och driva Ica-affär har jag ingenting emot.

Rickard07
2007-12-12 17:15
#33

#32, Det är ju inte han som säger "i hans ogenerade uttalande om att Konsum var "kundernas butik" och Ica "det privata alternativet" där man tjänade pengar på att sälja mat?"…..

Ida
2007-12-12 17:27
#34

#33 Inte?

Annons:
Rickard07
2007-12-12 17:32
#35

#34, Det var väl en inspelad gammal röst som de lade in för att göra programmet mer idylliskt eller något, men han sa de inte i alla fall. Möjligt att han kommenterar det efteråt.

Ida
2007-12-12 17:39
#36

#35 Du kanske har rätt, men min poäng är att det egentligen inte spelar någon roll vem som säger det. Det är helt irrelevant och det avslöjar att de anser det fult att bedriva näringsverksamhet med vinstintresse när det gäller livsmedel.

Oskar
2007-12-12 17:51
#37

Fast får vi konsumenter inte skylla oss lite själva? Många av oss väljer ju att handla billig mat med låg kvalitet i lågprisaffärer vilket givetvis sätter press på de som säljer kvalitetsmat. Inget försvar för köttfärshanteringen men jag tycker att vi konsumenter ibland är otroligt naiva. Om jag köper en ketchup som innehåller typ noll tomat så tolkar ju marknaden det som att vi bara bryr oss om priset. Marknaden ger oss vad vi förtjänar.

mvh
Oskar

zzTCM
2007-12-12 18:36
#38

Ja och då får vi ju inte heller ner priserna på kvalitetsmat eftersom vi väljer mat med låg kvalitet. Det blir ingen större efterfrågan. Att åka långt med bil för att tjäna några kronor istället för att gynna den närmaste butiken, kanske heller inte alltid är så värst lönsamt om man räknar efter. Det kan bli en väldigt dyr ketchup.

Ida
2007-12-12 18:46
#39

#37, #38 Åh, vad ni säger kloka saker!!! :)

Det är ett dilemma det där. Dels finns det kvalitetsmärken som är dyra trots att det egentligen är samma kassa kvalitet som alla lågprismärken och dels finns det produkter som kostar mycket för att de faktiskt är av bra kvalitet och de kostar mer att producera.

Jag håller helt med om att vi ger signaler om vi väljer 39,90 kronorsköttfärsen och att konsumentpackad köttfärs med högre kvalitet prioriteras bort.

Jag försvarar inte dessa butikers hantering, men jag undrar bara vad man väntar sig för kvalitet på kött som kostar så lite?! Jag tycker att det är en varningsklocka om priserna är så låga….

Oskar
2007-12-13 00:15
#40

#39 Ja visst finns det dyra produkter som inte alls är bättre än billiga. Men det gäller ju att använda sunt förnuft. Hittar du en ketchup för 9.90 så ska du bli skeptiskt. Antingen är det en kass ketchup eller så är det en lockvara och affären tar igen förlusten på de andra produkterna.

Många tror nog att de kan överlista butikernas prissättning genom att leta extrapriser, använda kuponger, skaffa medlemskort och åka runt mellan olika butiker i jakt på det billigaste varorna. Men det säger sig självt att det alltid är affärerna som vinner, annars skulle de ju gå i konkurs.

mvh
Oskar

Ida
2007-12-13 12:06
#41

#40 Jag tror att du har rätt. Dock äter jag nog hellre ketchup av dålig kvalitet än köttfärs av djur som götts med benmjöl och aldrig behandlats som levande varelser eller sett dagens ljus.

Jag hoppas att det kommer ut någonting bra av den här köttfärsdebatten, som exempelvis att kunderna ställer högre krav på ursprung, att man värderar kvalitet och att man kan tänka sig att betala för att köttproduktionen ska bli mer reko.

Annons:
Rickard07
2007-12-13 12:11
#42

Dock pinsamt att köttfärsförsäljningen minskat med 50%….

Ida
2007-12-13 12:29
#43

#42 Varför då? Det är väl inte så konstigt.

Rickard07
2007-12-13 13:21
#44

#43, Den borde snarare öka om man ska se till följderna kring detta. Jag tror inte ICA-handlarna gör likadant direkt efteråt. Möjligen de fortsätter med samma skit när allt lagt sig igen men knappast precis när det blivit påkommet. Så NU om någon gång borde köttfärsen hålla standarden de Luxé.

Men tyvärr tänker ju inte alla längre än vad näsan räcker.

EmmaG
2007-12-13 14:43
#45

#44 Fast å andra sidan ju folket då ica mm att dom inte tycker detta är ok & minskat köttkonsumtion visar de

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ida
2007-12-13 14:48
#46

#44 Men faktum kvarstår: de säljer (väl?) fortfarande köttfärsen för samma pris och oavsett om de packar om den eller ej kan det ju inte vara bra köttfärs från början.

Rickard07
2007-12-13 15:37
#47

#45, Förstår inte riktigt din mening. Tror du har tappat något ord.

#46, Ja men nu lär dem knappast packa om den… Länge leve tacos :):)

abbis
2007-12-13 22:42
#48

ha ha ha jag tror jag skrattar ihjäl mig…nu har en av ica handlarna som va med i uppdrag granskning försökt att sälja ett större parti  kött  till en annan matkedja med kort datum…men han åkte på pumpen där…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
AnnaLundin
2007-12-13 23:35
#49

#48 - det är ju Pinsamt!

Men så har också en av handlarna (samma?) "valt" att släppa ifrån sig sin butik nu, så ICA köper loss den själva…

[Sajberlena]
2007-12-13 23:43
#50

Och idag kom Buffé - med 9 nya spännande färsrecept!!

Det börjar nästan bli komiskt…

Rickard07
2007-12-14 00:06
#51

Alla vi som älskar ICA klappar nu *klapp klapp*, alla vi som älskar ICA klappar nu *klapp klapp*!!!!!!

Ida
2007-12-14 18:24
#52

#50 Läckert! :)

Många starka kryddor? ;)

[Sajberlena]
2007-12-14 21:25
#53

#52

Tror jag det!

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Ida
2007-12-20 13:40
#54

Köttfärsdebatten fortsätter och nu är det visst inte bara kött.

Lite osmakligt innan jul kan man tycka…

abbis
2007-12-22 01:30
#55

Kolla icas tv reklam dom gör en "skandiaskandalräddningsvariant"…..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Rickard07
2007-12-22 02:57
#56

#55, "Vi har inte råd att göra fel" och parkerar bilen på ett förbjudet ställe eller? -;-)

abbis
2007-12-22 19:55
#57

Precis….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

MiroSputnik
2007-12-22 23:22
#58

Hörde att ett av förslagen från ICA´s "huvudkontor" var att butikerna ska sluta sälja butiksmalen färs. Och bara sälja "konsumentpackad" färs… Men tyvärr blir det inte bättre av det… Miljön på Centralpackerierna är, så vitt jag vet, inte mycket bättre än i butikerna. och dessutom får man ju ingen färskmald färs då… Den centrlapackade färs jag har stött på har en hållbarhetstid på 6 dagar och är ofta grå och tråkig redan när den når affären…

Maja
2007-12-25 22:45
#59

Mm, visst är det lite "äckligt" när man tänker, men å andra sidan - Hur många blir magsjuka efter att ha ätit t.ex. ICAs köttfärs? Det är nog inte så hemskt farligt trots alls, även om det känns lite, ja ni vet, äckligt.. ;)

AnnaLundin
2007-12-25 23:24
#60

#59 - frågan är ju snarare hur många magsjuka som har relaterat sin sjuka till att de har stoppat i sig köttfärs några timmar tidigare? (oavsett om den kommer från Ica eller nån annan kedja, jag betvivlar att någon är bättre eller sämre än den andra)

Mandysan
2007-12-26 14:46
#61

#58 Här säljs det i princip bara konsumentförpackat kött och det ser oftast väldigt fräscht ut :)

Sovgott
2007-12-27 12:07
#62

Vet ni om att köttfärsen färgas röd för att se aptitligare ut och för att dölja fettet?

Annons:
storAnnette
2007-12-27 17:17
#63

Jag gör ett inlägg här fast jag inte sett programmet,bara läst om det.Jag tror butikerna och de stora kedjorna kan luras för att många är okunniga plus att många bara söker billig mat.

Själv köper jag aldrig köttfärs i butik utan mal själv - köttfärs ska faktiskt frysas eller tillagas samma dag det mals.Det beror just på att det malts,det blir känsligt då.

MiroSputnik
2007-12-28 20:11
#64

#61: Kolla datummärkningen på det konsumentpackade köttet… Här har vi konsumentpackad köttfärs som har ett bäst före datum 6 dagar efter packdag… Köttfärs är en FÄRSKVARA! Man kan ju fråga sig vilka tillsatser som används för att få det att hålla en vecka… Trots att tillsatser inte får användas… Färgämnen och annat används säkert oxå…

Jag brukar handla på en liten butik som har stor köttåtgång. (Har även praktiserat där, så jag vet att de hanterar köttet bra.) Ofta är det slut på köttfärs, men de mal gärna så mycket jag vill ha. Den servicen ger de till alla kunder, och det är faktiskt en ICA…

Micce11
2007-12-29 02:28
#65

Tänk er då den gamla damen som hade hand om köttavd. På en icke namngiven butik i huvudstaden som malde ner grillkorv i den nymalda köttfärsen, folk undrarde varför det luktade grillkorv när de gjorde bolognese:)

Robert
2007-12-29 22:57
#66

Vi sålde pyttipannakött på Vivo i Solna Centrum. Strykande åtgång av gammalt kött var det. Vi packade aldrig om något kött i den butiken, men jag funderade alltid över varför gammalt alltid blandades upp med nytt, tänker på potatissallad i lösvikt osv, det som säljs över disk.

Hälsningar

Robert

Mervi
2007-12-30 17:32
#67

Jag tycker det var bra att programmet sändes. Jag tror inte att det bara är ICA som fuskar, det är nog mycket utbrett fenomen.

Bäst är ju att mala köttet själv. Just köttfärs är ju känsligt.

Loove
2007-12-30 22:01
#68

#64 information till dig

de konsumentförpackade köttpaketen innehåller en liten mängd syre och en större mängd koldioxid… Det skickas in i paketen en specifik mängd av vardera då paketet försluts. Det blir som en lättare sorts vacumförpackning. Jämför med de halvbakta baguetterna du hittar i brödavdelningen (de har många veckors hållbarhet) Det kallas ATMOS.

Om en paket med färs/kött är packad med atmos så kan den ha flera dagars hållbarhet men om någon tex sticker hål i plasten med en nål så håller inte färsen mer än en dag, kött i 3dagar max.

Det handlar inte om någon okänd tillsats. Det är vanlig koldioxid som du och jag andas ut vid varje andetag.

Lovisa

Loove
2007-12-30 22:07
#69

#20 håller med fullkomligt… har en nära släkting som är ICA handlare och fick veta av honom att josefson tjuvfilmat i andra ica butiker innan de fick "napp" på de maxibutiker de sedan hängde ut….
så mycket för det slumpmässigt utvalda butikerna. Förvånad

Lovisa

Annons:
korseett
2008-01-08 16:45
#70

jag mal min färs själv och fryser ned. Sällan som jag köper färs.

Ida
2008-01-08 18:47
#71

#70 Det är ju en lösning som garanterar fuffens vid den processen.

Jag har faktiskt en köttfri månad nu. Känns skönt efter jul och kanske har köttfärsdebatten påverkat lite också. ;)

AnnaLundin
2008-01-08 23:09
#72

Och idag har ytterligare två butiker ertappats med att fuska med köttfärsen. De har ju uppenbarligen inte begripit ett dyft om vad det hela handlar om… HUR trögfattade får de vara utan att det är straffbart?

Ida
2008-01-09 00:18
#73

Det här är faktiskt ett ganska stort problem. Visst, vi konsumenter reagerar väl om köttfärsen luktar illa eller om vi blir sjuka, men det ska inte behöva vara på den nivån tycker jag.

Köper vi köttfärs kanske vi inte ska förvänta oss att den håller mer än en dag, men vi bör åtminstone kunna förvänta oss att den inte passerat bäst före dag när vi köper den!

AnnaLundin
2008-01-09 00:56
#74

#73 - och som jag skrev tidigare i tråden, om man blir lite halvkrasslig av köttfärsen, fast ett par timmar efter måltiden, är det alltid så att man kopplar ihop det då? HUR stort är egentligen mörkertalet vad gäller "matförgiftning"?

Ida
2008-01-09 14:45
#75

#74 Det är säkert förhållandevis stort, eftersom det är svårt att bevisa och det är inte alltid man tänker så.

Just "matförgiftning" när man blir riktigt dåligt är kanske sällsynt, men hur många gånger har man inte blivit lite dålig i magen, även om man inte blir jättesjuk.

KeramikeniSkredsvik
2008-01-10 16:03
#76

Igår körde jag 5-6 mil extra för att köpa nymalen köttfärs i en köttbutik i anslutning till ett slakteri. Det får det vara värt, de extra milen, för att få pinfärsk köttfärs. Det blir storhandling av kött av olika slag i den butiken hädanefter.

Annons:
Mervi
2008-01-10 21:34
#77

Jag har aldrig blivit krasslig efter en måltid med kött.

Ceciliaolucifer
2008-01-11 19:08
#78

Jag kan ju säga att det var i min favorit butik som skandalen började i, enligt alla tidning!!! Besviken jag blev då! Jag hade precis varit och köpt över 2 kg köttfärs ( av deras egen malda) och delat upp i påsar i frysen. Dvs att jag packade omdet, jag hade inte kvar kvittot eller förpackningen och jag kan erkänna att köttfärsen smakade underligt.

Men det som har varit bra när det kommer till den här butiken är att man alltid får tillbaka dubbelt med pengar när man reklamerar något. Köper jag 1 kg köttfärs som kostade 70 kr, så får jag tillbaka 140 kr för besväret osv.

När jag jobbade på Willys så marinerade vi allt kött som gått ut och förpackade det och la ut det i butiken.

Ida
2008-01-13 02:59
#79

#78 Ja, fusket är nog mer utbrett än vad man tror och gäller nog inte bara ICA. Den köttfria månaden känns inte alls fel. :)

Upp till toppen
Annons: