Annons:
Etikettkonsumentmakt-ifokus
Läst 5311 ggr
Bjornen
12/21/07, 12:16 AM

Så klarar du telefonsäljare

När telefonsäljare ringer gäller det att få övertaget så fort som möjligt innan försäljare får det. Försök att bli kunningare än försäljaren på de varor de säljer. Om du behärskar ämnet dåligt går det ofta bra att svänga till med något. Hälsopreparatförsäljare frågar jag ut vilken art det är gjort av och där har ingen försäljare någon chans mot mig eftersom jag behärskar ämnet mer än väl. Klädförsäljare gäller det att få reda på hur och var t.ex. bomullen odlas. Försäljare som erbjuder varor för bara portot 34:50, berätta att portot kostar 11 kronor med frimärken och med avtal ännu billigare.

När kunden har övertaget har försäljare svårt att lura på dig något som du inte vill ha.

Annons:
[Sajberlena]
12/21/07, 12:25 AM
#1

Bra tips! Ska absolut använda dem (om någon försäljare lyckas hålla mig kvar så länge!)  Glad

Tack.

Annette
12/21/07, 12:34 AM
#2

Det räcker att säga Nix, så är man av med dem.

AnnaLundin
12/21/07, 12:36 AM
#3

*hihi*

Senast jag gav en telefonförsäljaren chansen att mer än presentera sig (jag brukar tala om att jag inte är intresserad och lägga på luren) så slutade samtalet med att SÄLJAREN slängde på luren i örat på mig….

Han försökte sälja elabonnemang och påstod att han hade lägsta priset på marknaden den dagen. När ajg sa att jag hade fått ett liknande bud häromdagen av mitt nuvarande bolag så envisades han med att jag skulle berätta för honom vilket bolag det var - jag ansåg inte att han hade med det att göra. DÅ blev han sur med ovan nämnda reaktion…

Gissar att han inte blev långvarig som telefonförsäljare…

AnnaLundin
12/21/07, 12:37 AM
#4

#2 - njä det är inte alltid riktigt så enkelt…. Läs det jag skrev i den här tråden http://konsumentmakt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3fc454d9-68d7-4c35-8457-661b98d1937e

Rickard07
12/21/07, 1:40 AM
#5

Pappas arbetskamrat är lite småkul…
Om det ringer någon fösäljare av strumpor ex) så har han sagt en gång: "Men jag har inga ben" typ, hahaha. Jag kan lova att försäljaren blir ganska paff och inte är till så mycket besvär då!

Allamej
12/21/07, 1:05 PM
#6

Jag har upptäckt att ju trevligare man är när man tackar nej desto mindre omringningar får man.

Som igår, det ringde en kille från Optimal telecom och tyckte att jag skulle byta till deras bolag. Jag berättade för honom vad som hände förra gången jag hade dom och det slutade med att han tyckte att jag absolut inte skulle byta till dom igen, att det borde vara en principsak. :) Om jag däremot skulle få för mig att byta till dom igen så skulle jag få en ringpott på 349 kr…

Vi sa God jul och lade på. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Ida
12/27/07, 8:24 PM
#7

Vi har bara mobiltelefoner och alltså ingen fast telefon hemma. Det är också ett bra sätt att slippa telefonförsäljare. :)

Micce11
12/29/07, 2:25 AM
#8

Brukar bara säga Nej tack, vänligt men bestämmt samt lägga på luren lite lagom distinkt, det fungerar.

AndreasS
1/8/08, 2:36 PM
#9

Telfon försäljare har jag jobbat som för x antal år sen. Så jag talar snällt om att jag inte är intresserad av deras erbjudanden och ber om deras namn och telefon nr och ber att få återkomma om jag blir intresseard vid ett senare tillfälle, och gissa om dom blir förvånade och inte hör dom av sig igen….


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

demon_sid
1/8/08, 4:16 PM
#10

Andreas ????

Tror du verkligen de blir förvånade om inte JUST du ringer ?
Om du ej ringer upp ?
Som gammal telfon försäljare BORDE du om  inte veta att de har 100 tals listor och ringer ifrån. När de ringt dig tar de ett nytt nummer och kör med sina UNIKA erbjudanden som ATT..

Tjena Fredda du är utvald bland 100 st ringde just dig för att berätta om detta fina erbjudande. OM du tar dessa strumpor gratis…..Lång tystnad i luren….
Vad händer sen..,,

Jo de berättar lite fint att du betalar portot på 29.90.
Plus administrerings avgift e.t.c sen var det ej gratis….

Vad gör dig så unik ?

Ida
1/8/08, 6:54 PM
#11

#10 Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg…

Sara
1/8/08, 8:28 PM
#12

# 10 du missförstod nog. Det är inte försäljaren som undrar varför han inte ringer tillbaka utan försäljaren ringer inte tillbaka.

Sara

CarolineJ
1/9/08, 2:01 PM
#13

jag passar ofta mammas fyra hundar och om telefonsäljare ringer då, vilket någon alltid gör så säger jag att min mamma är bortrest och kommer hem om ett halvår. det uppskattar mamma hehe

Annons:
[Sajberlena]
1/10/08, 1:16 AM
#14

Jag blev så irriterad igår. De ringer från Svenska Dagbladet och vill sälja in en gratisprenumeration, vi ska FÅ tidningen helt gratis! Det enda vi behöver betala är distributionskostnaden om si och så mycket för perioden… Är det gratis??Ledsen

Vad som irriterar mig mest är att det är nu fjärde gången de ringer!! Första gången sa maken ok. Vi provar den. Nä, konstaterade vi, den är inte nåt för oss för den tar inte upp någonting som berör oss i vår landsända. Vi sa upp prenumerationen när perioden var slut.

Sen ringde de igen och undrade om vi inte ville prova… Nä, sa maken, vi har ju redan gjort det och sagt upp den!

Efter ett tag ringde de till mig och frågade samma sak. Näääää, sa jag, som sagt - vi har redan, två gånger, talat om att vi inte vill ha den…

Igår ringde de maken igen!  Nu blev han måttligt road och lät dem inte prata klart den här gången utan sa bara Nej! och la på. Detta inom loppet av tre månader!

Niklas
1/10/08, 2:13 AM
#15

Jag brukar vara tyst medan försäljaren pratar så att de får presentera allt de har och alla argument. När han eller hon tystnar är jag tyst en stund till så att det nästan blir pinsamt. Sen säger jag att jag inte ska ha något. Då brukar de vara rätt matta av allt pratande och tackar för sig.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ida
1/10/08, 2:48 PM
#16

Så många bra tips ni har allihop!

#14 Synd att ni inte gillar Svenskan, själv tycker jag att den är jättebra. Och jag tycker att det är riktigt billigt att bara betala distributionen, för artiklar, ledare etc i morgontidningarna är ljusår bättre än övriga och framförallt än gratistidningarna (där det knappt finns någon jornalistik).

Förstår dock att du tycker att det är jobbigt att de inte fattar vinken. Hade jag varit säljare hade jag inte ringt samma hushåll 4 ggr på 3 mån!!

Niklas
1/10/08, 3:05 PM
#17

#16: Jag är fullt nöjd med svenskan på nätet. Jag saknar inget och brukar hänvisa till det när de ringer.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnnaLundin
1/10/08, 5:12 PM
#18

Vad gäller svenskan så är den säkert bra för er i storstadsregionen, men för oss på landet finns inte mycket av intresse i den.

Lokalpressen duger oftast bra…

Niklas
1/10/08, 5:49 PM
#19

#18: Jag är inte så intresserad av lokala händelser. Det är viktigare för mig att veta om det har hänt något stort i världen. Lokaltidningar översvämmas vi av.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Sajberlena]
1/10/08, 6:49 PM
#20

Inget ont om Sydsvenskans kvalitet - den är säkert jättebra. Men som redan nämnts berör den inte mitt närområde alls. Vad som händer i övriga världen grottar jag också ner mig i via nätupplagan av Aftonbladet och Expressen och till stor del via P1.

Och visst är det billigt att betala bara distributionen, absolut. Men då får jag inte tidningen gratis! Det är för mig likadant som att jag får strumpor men ska betala pack och porto…

Vad som irriterar mig är att de inte har större koll än att de ringer gång på gång, fast man sagt nej.

Annons:
AndersE
1/15/08, 9:06 AM
#21

#15 Så mycket tid har jag sällan att slösa bort…    ;-)

#19 Riks- och världsnyheter hittar man lätt på nätet eller TV. Lokala nyheter är en lokaltidning ganska ensamma om.

Ofta brukar försäljare börja med "dö-snack" och komma till försäljningen efter en stund. Jag brukar avbryta svadan så fort som möjligt och be dem komma till skott. Vad vill de sälja? Är jag intresserad kan de få fortsätta, annars avbryter jag samtalet.

peter_stridh
1/16/08, 2:54 AM
#22

Ingen som provat nix eller är ni så nyfikna så ni måste vara köptorskar om det skulle innehålla något "gratis". Som skulle intressera er.

Själv har jag nixs råkade glömma och ringa förlänga det på en vecka ringde det 20 säljare.

paronskrutten
1/16/08, 6:00 PM
#23

Jag sa "nej tack" fem gånger, innan jag sa "ring senare", först då la han på. jag svarade inte när han ringde senare:P

Helena

Niklas
1/16/08, 8:22 PM
#24

#22: Jodå, vi är med där, men till företaget går det inte att hindra dem från att ringa.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KeramikeniSkredsvik
1/16/08, 8:28 PM
#25

#22 Förlänga nix? Måste man det? Jag trodde att det gällde tills man tog bort det…?

/Sofia

peter_stridh
1/16/08, 11:10 PM
#26

24# Vi har ej råkat ut för dem iaf , sen vi ringde igen , men 1 vecka var ej kul utan;)

AnnaLundin
1/16/08, 11:55 PM
#27

jag har inte anslutit mig till nix, av rent principskäl - jag tycker inte man ska behöva göra det.

jag har spärrat mig för reklam överallt där det är möjligt, i övrigt.

jag faller i princip aldrig i telefonförsäljarfällan, eftersom jag av princip (igen!) inte köper sånt jag blir pålurad info om. Utan är det ngt jag behöver så tar jag reda på det jag vill veta och köper det där det verkar bäst att köpa.

Senaste åren har jag lyssnat på telefonförsäljare två gånger, varav den ena var i företagstelefonen. Den senare ville sälja bredband och det var innan vår telestation var ansluten. Henne svarade jag att "jajjamänsan, kan du leverera det hit så ska jag gladeligen köpa det av dig", varpå hon lite mer tveksam svarade att hon skulle kolla upp det. Sen ringde hon tillbaka efter några minuter och talade om att hon förstod varför jag svarat so mjag gjorde….

Andra gången jag lyssnade har jag redan berättat om ovan, när säljaren slängde på luren i örat på mig, för att jag inte hade lust att berätta vilket elbolag som hade erbjudit mig liknande avtal några dagar tidigare….

Annons:
Niklas
1/17/08, 12:00 AM
#28

#25: Det räcker i två år om du inte förlänger det.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

peter_stridh
1/17/08, 1:00 AM
#29

Anna du är en klippa mera sådana som du skulle det finnas.

AnnaLundin
1/17/08, 2:57 AM
#30

#29 - hehe, det tror jag inte världen är redo för, fler såna surkärringar som jag…

peter_stridh
1/17/08, 10:05 PM
#31

Är det ngt jag hatar är det dessa pratkvarnar som bara maler på.

[Sajberlena]
1/18/08, 2:47 AM
#32

Hörde på radion idag att det lagts fram förslag på lagändringar beträffande aggressiv telefonförsäljning. Bl a skulle det bli förbjudet att ringa på "konstiga tider" och "flera gånger efter varandra".

Men jag undrar i mitt stilla sinne vem som skall bedöma vad som är "rätt" tid att ringa på? För det som är rätt för den ena kan ju vara helt fel tid för mig…?

Någon som hört närmare detaljer om detta?

Ida
1/18/08, 5:50 PM
#33

Nyamko Sabuni (konsumentminister) uttalade sig om detta igår. Ska kika om jag kan hitta någon info om det.

Maria
2/6/08, 1:40 PM
#34

Jag är så kluven. Har en stor medkänsla med dessa "stackare" som ringer. Min son arbetade en period som telefonförsäljare. Jag har köpt mycket dumt bara för att jag har svårt att säga nej.

Är numera med i Nix-registret och det fungerar så där…eftersom jag har varit kund hos så många och de får tydligen ringa upp gamla kunder.

Numera är jag tydlig med att säga nej i ett tidigt skede av samtalet så att de slipper "dra hela sin harang" Jag är alltid vänlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Hatasallad
2/18/08, 1:54 PM
#35

#32 Skulle vara bra med en sån lag! Det har ringt massvis med försäljare till mig klockan 21.00-22.00 på kvällarna, t o m på helgerna! Och detta har jag påpekat för försäljarna och de säger då: Oj! Visste inte att klockan var så mycket!

Jag har sagt många gånger åt telefonförsäljarna att sluta ringa, men de fortsätter envist ändå. Kan man inte hota dem med att anmäla?

AndersE
2/18/08, 5:40 PM
#36

#35 Har du anmält dig till Nix?

Maria
2/18/08, 7:15 PM
#37

Som jag skrivit tidigare så fungerar Nix bra men inte om man tidigare varit kund eller prenumerant då har de möjlighet att ringa igen…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hatasallad
2/18/08, 7:33 PM
#38

#36 går det att göra när man har mobil? Vi kan inte anmäla oss på den fasta eftersom pappa räknas som företag…

AndersE
2/18/08, 7:45 PM
#39

#38 Vet inte? Det verkar inte så…

NIX

Angelclaw
2/18/08, 7:48 PM
#40

Jag jobbade som telefonförsäljare förr, så jag är sällan otrevlig när någon ringer upp mig. Jag vet ju hur många sitter där och försöker tjäna pengar med kass grundlön och nån tveksam provision, så jag tycker lite synd om dem.

När det ringer hos mig så säger jag oftast bara "du, jag vet hur det är. jag har också jobbat med det, och jag önskar dig lycka till, men jag är inte intresserad" eller nåt liknande. :) Fast vi ringde ALDRIG efter kl 21:00, och sen så hade vi som princip att ett nej var ett nej, då tjatar man inte…

Men visst finns det mkt tvivelaktiga företag som säljer över telefon..

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

pyromanen
9/1/08, 1:44 PM
#41

Är med i Nix, men efter jag startade företag så räcker det ju inte längre tyvärr.  Tycker det är oerhört störande. Blev just upprigt av en från tele2, och han hade en ny variant som jag tyckte var riktigt ful! "Jag ringer från tele2, för att jag ser att du inte fått det nya lägre priset på fasta sbonnementet som du skulle ha haft från 1 juli…."  öhh.. jag har mitt abonnement hos telia, så då har väl inte du med mitt pris att göra? " Sen babblade han på utan paus så enda lösningen för mig var att slänga på luren.  Men att jag ska behöva bli först störd i arbetet och därefter irriterad på en sån här fin förmiddag?  Varför ska företagare vara "fritt villebråd", önsker mig ett Nix för företagare!!! 

Undrar om det går att få en telefonsvarare som säger "för privata kompisar tryck 1, för barnens lekkompisar och skolfröknar tryck två, för telefonförsäljare: var vänlig lägg på luren"

Annons:
AndersE
9/1/08, 3:07 PM
#42

#41 En telefonsvarare med inbyggd växel vore kanon!

Affärsidé…

AnnaLundin
9/1/08, 7:56 PM
#43

#41 - du kan manuellt ringa runt och spärra ditt företag för reklam, det har jag själv gjort. Det bara vällde in både adresserad reklam och telefonförsäljare när jag nyss fått min F-skattsedel men nu är det sällsynt.

Ida
9/15/08, 12:20 AM
#44

#42 Kul idé!

Hej, du har kommit till xx. Är du telefonförsäljare - tryck 1, är du kund, leverantör eller någon annan jag känner - tryck 2 eller vänta kvar.

:)

IdaT
9/16/08, 12:32 AM
#45

Min mamma har världens bästa svar på mobilabonemangsförsäljare! "Hej, jag ser att du ringer med Telia och har dom och dom priserna, om du använder mitt abonemang istället får du ett mycket bättre pris…" Mamma: "Min telefonräkning brukar ligga på 14: -" Oj, får hon till svar, och sedan är dom borta, måste jag säga att hon inte använder sin mobil så mycket?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[SvenA]
9/16/08, 7:23 PM
#46

Det bästa är att tala om att man inte är intresserad så fort de talar om att de kommer från ett företag

pyromanen
9/20/08, 10:45 PM
#47

#46: men då har man ju redan avbrutit det man höll på med och tagit sig fram till telefonen…

TMM-TT
10/2/08, 2:00 AM
#48

Seriöst?

Vad är det för fel på "Nej. Hejdå!" ?

Jag är faktiskt inte anmäld till Nix. Däremot har jag nummer som inte står i katalogen och det har varit tyst från alla säljare sedan jag ordnade det.

Annons:
bigmilfhera
10/6/08, 10:39 PM
#49

Väm orkar lyssna på dessa som bara vill ha en provis och skiter fullständigt i vem du är trots de skall vara så tjenis med en. De väntar bara in rätt tillfälle sen stoppar de kniven i ryggen på er och tar er deg!

Angelclaw
10/6/08, 11:28 PM
#50

#49 de som ringer försöker ju precis som alla andra göra skäl för sin lön, det är ett jobb och inget annat!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

bigmilfhera
10/7/08, 1:06 PM
#51

50# Är det ett jobb fösöka lura på andra saker de ej vill ha innerst inne?

Nej tvi dessa telfonsäljare som bara jagar sin provis och skickar ut betalningar per månad osv.

Tänk så många veka människor som sitter i skiten pga av dessa säljare.
Som lurar dem!
Sen är de uppbundna på ett år med en summa i månaden. Som skulle gått till barnkläder etc.

Ida
10/8/08, 1:07 AM
#52

#51 Alla människor har väl en egen vilja och kan tacka nej om det inte passar.

Angelclaw
10/9/08, 8:48 PM
#53

#50 En del kanske tycker att det är trevligt att få känna sig värda sin lön? Alla har inte provision heller, bara så du vet. Jo, det ÄR ett jobb, precis som vilket annat jobb som helst, och står valet mellan att gå arbetslös eller vara telefonförsäljare så..

Dessutom är det som #52 säger, alla har en fri vilja. Man KAN tacka nej.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

pyromanen
10/14/08, 10:38 PM
#54

Man kan tacka nej, jovisst, men då har man blivit avbruten i det man höll på med/störd mot sin vilja redan.  Det måste vara en rätt att kunna ha ett telefonnummer utan reklam liksom man kan ha en lapp på sin brevlåda med nejtack till reklam.  Skulle bli trevligare för försäljarna också att slippa de som blir argast (typ jag).

För en kvart sedan ringde det här (20.15 altså)  "congratulations, you just won an all inclusive trip to the caribbian…"  Hör till historian att jag just höll på o natta yngsta sonen, men störtade in til telefonen (eftersom jag vänter ett samtal från min ena dotter..) sonen som nästan höll på o somna blev förståss pigg igen..  Andra gångar är det när jag drejar. … stressar upp från drejskivan, skölja fingrarna…… eller när jag just sjunkit trött ner i soffan….  Det kan bara inte vara rimligt!

Angelclaw
10/15/08, 7:01 PM
#55

#54 Jo jag förstår att det kan vara frustrerande, det är inte det jag reagerar på, det är sättet man ser telefonförsäljarna på. De är ju egentligen inte ute efter att störa, utan de försöker tjäna sitt uppehälle. Sen att man blir irriterad då man håller på med nåt och blir störd mitt i, för att höra "hej jag heter…och ringer från…" det är som en annan sak, kan till och med jag bli, som jobbat med att sälja. Men jag klandrar inte försäljarna för det, Om nån, isåfall företaget de arbetar för.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Babz
10/22/08, 10:50 PM
#56

Jag brukar köra med ett enkelt "Nej, tack", varvid försäljaren oftast frågar "Men, vill du inte ringa (mejla/abonnera…) billigare?". Då brukar jag svara "Neej, det drabbar ingen fattig." Då brukar de bli tysta och tacka för sig…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Abstinens
11/5/08, 7:13 PM
#57

Nix fungerar ganska så bra faktiskt, om man kommer ihåg att förlänga det. Visste ni förresten att Nix också skaffar kunder genom just telefonreklam? Jag jobbar själv som telefonförsäljare och jag har en garantilön, och jag gör inte allt för att lura på någon skit för att få min provision, jag gör det för att om man säljer går tiden mycket snabbare och mina jobbarkompisar är riktigt hyggliga. OCH jag behöver pengar till mat och hyra som vilken annan människa som helst. Visst kanske inte detta var mitt drömjobb, men de som bara slänger på luren, de får mig bara att tappa allt hopp om svenska folket. Jag tar ett nej för ett nej och sköter mig, vill folk inte bli uppringda tipsar jag om nix och förklarar att man kanske måste förlänga det. Vad jag får tillbaka är arga människor. Folk tar ut all sin bittra världsyn på oss. Det är faktiskt betydligt värre att veta hur deprimerade svenska folket är än att vara telefonförsäljare. tänk att behöva slänga ut all ilska man har inom sig på någon stackars 20åring som gör allt för att ha råd med mat och uphälle.

Sen menar jag inte att det inte finns idioter till säljare, sen så tycker jag det kan löna sig att lägga ner 2 minuter av sin tid för att lyssna på vad dem har att säga. Vara noga med att inte binda upp sig på något (man bör ju dock känna till att man aldrig binder sig på telefon då det faktiskt är 14 dagars ångerrätt enligt svenska distansavtalslagen), säga nej om det inte är intressant. Men gör det gärna vänligt.

Sovgott
11/6/08, 1:58 PM
#58

Om man nu har vissa tider på dygnet när man absolut inte vill bli "störd" av telefonen, eller har svårt för att säga nej tack, varför drar ni inte ur telefonjacket? 

Vi har spärrat vår hemtelefon med Nix, för det ringde försäljare hit flera gånger om dagen varenda dag och kväll, helg som vardag, ibland så sent att vi hade gått och lagt oss för längesen. Vi tröttnade på det.

Tyvärr ringer det försäljare ändå, fast inte lika ofta. Och alla dessa marknadsundersökningar!

Lösning: nummerpresentatör! Svara inte om ni inte känner igen numret. Eller dra ur telefonjacket!

Angelclaw
11/6/08, 4:46 PM
#59

#57 Precis min åsikt! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

AnnaLundin
11/6/08, 5:27 PM
#60

jag har gjort ett intressant konstaterande…

Jag är inte med i Nix och har aldrig varit. har iofs reklamspärrat mig överallt där det går (manuellt) men det brukar främst gälla adresserad snigelpost så jag har fått ganska mycket telefonförsäljare hit.

Men frågan är om de inte har gett up nu? För det har blivit betydligt glesare mellan reklamsamtalen! Kanske har de fattat efter att jag upprepade gånger avbrutit med "Nej tack, jag är inte intresserad" och i många fall följt av "jag köper inget av telefonförsäljare oavsett hur attraktiva erbjudanden de har". Någon gång även följt av "var vänlig stryk mig ur era register"…

Ida
11/7/08, 5:13 PM
#61

Jag tycker mig märka att marknadsföring i köpcentrum och på flygplatser ökat. Kanske har man gått från telefonförsäljning till att satsa mer på möten, där det är ännu svårare för kunderna att avbryta samtalet?

Imasy
11/7/08, 7:45 PM
#62

jag har jobbat som telefonförsäljare ett tag, och med tiden lär man sig vilka som det är tvärkört med och vilka som kan tänkas prova/köpa.

De som säger nej tack är det bara att tacka för sig själv och säga hejdå. De vill inte ha och vill inte bli intresserade, så det är ingen ide att slösa sin tid på "någon sån".

Trodde att teleförsäljare inte ringde på mobilen, men de gjorde de visst. De ringde när jag var på jobbet och inte kunde svara, så när jag kollade upp numret såg jag att det var ett försäljarbolag.

Att bli av med dem var nästan ganska enkelt. jag svarade bara inte. Efter ca två veckor gav de upp ;)

Likadant på hemtelefonen, struntade i att svara.

Som #61 skriver så har jag också märkt av detta mer häromkring, och oftast så säljer de mobilabonnemang.

Man är ju iof av med dem ganska snabbt genom att säga att jag har ett års bindningstid kvar på mitt nuvarande… ;D

Annons:
AnnaLundin
11/8/08, 1:15 PM
#63

#62 - angående mobilabonnemangssäljarna på stan så är det allra mest effektiva att berätta att man har sin telefon via jobbet, för då vet de att det inte är lönt att börja diskutera - man har ju sällan eller aldrig möjlighet att förhandla in nya avtal på sin arbetsplats…

Och de avtal de stora företagen har är nog kanske ofta ännu bättre än vad säljarna på fältet kan erbjuda.

Imasy
11/8/08, 9:11 PM
#64

#63

Smart :)

Upp till toppen
Annons: