Annons:
Etikettbojkott
Läst 3776 ggr
lisette
2007-10-03 03:05

dessa tv-lekar

fick telefonräkningen för någon vecka sedan. hade ringt samtal till dessa ordgissningslekar på tv för 170:-.

det är ju helt sjukt!

jag kan verkligen inte förstå hur dessa program kan få visas. snacka om att lura av folk pengar.

Annons:
ciss
2007-10-03 09:00
#1

Vad menar du? Det är ju frivilligt att ringa dit & slösa pengar :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ida
2007-10-03 15:24
#2

Det framgår att det kostar ca 10 kr per minut eller vad det är… så, ja det är frivilligt. Det jag inte kan förstå är att folk över huvud taget kan tänka sig se på skräpet. Det är ju det som gör att de fortfarande sänds..

 Bojkotta! ;)

lisette
2007-10-03 15:30
#3

ja det är klart det är frivilligt.

men jag ka ninte förstå hur det kan få sändas. det är ju verkigen beroendeframkallande och jag kan tänka mig alla de som redan har spelproblem. det är ju otorligt lätt för dem att slösa pengar på detta. pengar som dessutom inte känns… förrän räkningen kommer.

Ida
2007-10-03 15:39
#4

Sant. Men man måste väl vara 18 år för att delta?

Och man måste utgå ifrån att folk kan göra val som inte är skadliga för dem själva. Annars borde vi förbjuda tobak, alkohol, bilar och även all annan spelverksamhet eftersom man kan skadas av det.

Men jag håller med om att det är en rutten "produkt" som är avsedd att lura folk på pengar.

lisette
2007-10-03 15:45
#5

#4 det är just det jag menar. de lurar pengar av folk. hur kan staten låta detta fortgå? eller svenska spel?

Ida
2007-10-03 15:51
#6

En del vinner ju, men det är antagligen ganska dåliga odds. Många som ringer, få som vinner. Men så är det generellt med svenska spels verksamhet. Det finns för- och nackdelar med att avreglera spelverksamheten. Nackdelen är att det blir mer okontrollerat och mer tillgängligt för spelmissbrukare. Fördelen är att konkurrens skapar bättre villkor för köparen, dvs till och med svenska spel skulle nog få betala ut mer i vinstsummor än vad de gör idag, annars skulle folk välja de andra alternativen. Idag finns dock inga andra alternativ.

Annons:
MiroSputnik
2007-10-03 20:17
#7

Nu vill ju inte jag sprida osanna rykten, men jag misstänker att flera av dessa "ring-in-spel" är riggade.

Jag kände en tjej som jobbade för att sådant spel. Hennes uppgift var att "spela" den som ringde in med rätt svar! Hon fick naturligtvis inte vinstpengarna, men en liten "lön" för det hon gjorde. På det sättet kunde det ringa massor av människor och gissa, men när det blev dags att vinna, kopplades denna tjej, eller någon av de andra 4 personerna in och svarade rätt. Anledningen till att de kunde göra detta var att de som kom fram till programmet var tvugna att uppge sitt svar till telefonisten först. Sen fick de vata att det var ndra samtal före… På det sättet kom ingen med rätt svar fram…

Detta program är nedlagt sedan några år tillbaka, och tjejen jag känner har egentligen skrivit på tystnadsplikt angående sin anställning, men vi kom in på ämnet och det slank ur henne av misstag.

Jag vet inte hur alla dessa program som sänds nu fungerar, men jag byter i alla fall kanal när de sänds. Inget intresse från min sida!

Ida
2007-10-03 21:09
#8

Det är under all kritik. Men, det är bara att undvika sådana program. Förhoppningsvis leder det till att de så småningom läggs ned.

lisette
2007-10-03 22:52
#9

#7 jag är ÖVERTYGAD om att det är så det fungerar på dagens program med.

Oskar
2007-10-04 03:13
#10

Nyligen var det ju en debatt om dessa ordgissningstävlingar. Har inte sett dem själv men tydligen är det nästan alltid så att rätt svar rings in till studion precis innan tiden tar slut. Detta trots att det självklart är många som ringt in rätt svar långt innan. På så sätt tjänar ju tv-kanalen mest pengar.

jn84
2007-10-04 14:31
#11

Men jag har funderat över en sak, Svenska spel och liknande lotterier måste ju ha en vinstplan, alltså redovisa hur stor chansen att vinna är.

Behövs inte det på såna här program också? Eller räknas "kunskapsprogram" inte som lotteri?

Jag kollade på skräpet i början när det sändes, men nu får jag bara ont i magen så fort jag ser det på någon kanal. Närmare 30 minuter utan att någon vinner gör mig så fruktansvärt irriterad! Och värst är när de hittar på egna ord som man ska lista ut. Sammansättningar som visserligen fungerar, men som inte går att slå upp i en ordlista Skrikandes

Oskar
2007-10-04 16:04
#12

#11 Tydligen behandlas tävlingar och lotteri lite olika. Problemet här är ju att de utger sig för att vara tävlingsprogram men i praktiken så är det ju lotteri. Det är ju inte den första med rätt svar och som ringer in som vinner utan det är slumpen som drar vinnaren bland alla de som svarat rätt. Har jaghört i allafall.

Ida
2007-10-04 16:57
#13

#11 Titta på baksidan av en Triss-lott tex… Där står precis hur liten chans det är att vinna. :)

Annons:
jn84
2007-10-04 19:54
#14

#13 Jo, det var ju det jag menade. Där står det ju chansen att vinna. Men på de här programmen har man ju inte en aning om hur många som ringer in och vilken chans man har…

Ida
2007-10-05 15:24
#15

#14 Nej, för då skulle ingen ringa. ;)

Tosca
2008-01-04 14:29
#16

Min pojkvän och jag satt och överslagsräknade på chansen att vinna jackpotten i Momento för ett par månader sedan (ni vet när de skriker ut att man kan vinna 200 000 kr och i slutändan är det ändå bara nån stackare som vinner 1200 kr). Man måste finna de tre treorna som är gömda bakom 20-30 st nummer och om man gör det vinner man jackpotten. Jag tror att chansen att vinna jackpotten var runt en på 47 000 när man väl kommit fram och sagt rätt ord. Borde inte det finnas något tvång att programmen åtminstone skall informera om detta?

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Rickard07
2008-01-05 18:31
#17

5.70/9.90 kostar det oftast.
Fuskprogram med.

RuiXue
2009-09-16 22:56
#18

Ringer aldrig in på de där skräpprogrammen, och byter alltid kanal så fort de visas. Har de inte nåt bättre att visa på TV så kan de lika gärna bara visa testbild på dagtid!

Jennie


[peter54]
2009-09-19 02:45
#19

Jag skulle heller aldrig ringa på de där programmen. Frågorna är dessutom så fruktansvärt banala för det mesta att man begriper att det är något lurt med hela verksamheten.

Om det skulle vara seriöst, skulle man för det första bara bli betalningsskyldig om man kommer fram och inte bara för att man slår numret.

För det andra skulle frågorna som ställs vara riktigt svåra så att det krävdes någon kunskap.

Sara
2009-09-21 13:49
#20

Fast om bara den som kom fram skulle betala så skulle det inte bli några vinster.

Sara

Annons:
[peter54]
2009-09-27 00:21
#21

#20 Kankse inte så sjukt höga vinster, men om intäkterna huvudsakligen gick till vinsterna istället för som det är nu när 90% eller mer av intäkterna går direkt till kanalen som sänder, kunde man ha mer rimliga vinster.

Alltihop är ju bara ett otroligt lättvindligt sätt för TV-kanalerna att tjäna löjligt mycket pengar genom knappt någon motprestation alls.

Sara
2009-09-27 00:30
#22

# 21 Visst är det så, samma sak i Bingolottos, Postkodmiljonärens mfl ringchanser.

Sara

Upp till toppen
Annons: