Annons:
Etikettövrigt
Läst 2992 ggr
Ida
2007-07-25 19:01

Uråldriga metoder på banken!

Jag jobbar tillfälligt på ett jobb den är sommaren och får timlön. Då jag inte fått lön utbetalat förut därifrån fick jag ett utbetalningskort (!) och skulle alltså hämta ut min första lön på banken. Gammeldags och härligt tänkte jag och gick iväg till banken för att ordna upp byråkratin kring kontonummer och utbetalningar.

MEN inte nog med att jag behövde gå till banken för att få utbetalningen, jag kunde inte heller få det direkt på mitt konto! Jag har konto i Handelsbanken och det var Nordea som gjorde utbetalningen. Jag kan då som kund välja mellan att betala 75 kr och vänta på pengarna 1-2 dagar eller knata iväg med tusentals kronor i fickan och själv leta upp ett Handelsbankenkontor för att sätta in pengarna. Vad är det för urkassa alternativ?!

Tur att det i de flesta fall inte fungerar så här vid löneutbetalningar, för då skulle rånrisken säkert vara enorm utanför bankerna den 25:e varje månad, tror ni inte?

Annons:
precis
2007-07-25 21:44
#1

Rånrisken utanför bankerna och kassaservice är enorm, men det är när panschisarna tar ut hela sin pension i kontanter, för att de tänker förvara dom hemma i sockerskålen

Jag tycker att något som sköts elektroniskt via internet och datorer borde vara en gratis-tjänst, som ren good-will. Det är ingen bank som förstår att man kan få många kunder genom att vara snäll och visa på bra service. Men så tjänar ju storbankerna också några hundra miljoner varje år på småavgifterna. :(
Överföring till en släkting i utlandet, kontanter via WesternUnion, kostar ca 10%, några banker tar 100 eller 200:- för digital överf :( ockeravgifter där också :(

Sandra76
2007-07-26 04:07
#2

Eller när jag skulle hämta ut vinstpengar som betalas ut via en avi som man löser in via posten eller banken.

Vinsten var 75kr och det kostade 45kr att lösa in….!

Snacka om att jag var snopen …och inte alls lika glad över vinsten!

Ida
2007-08-01 21:36
#3

#2 Nej, och vad har man för alternativ? Inget!!

Det här förvånar faktiskt mig med tanke på hur långt IT-utvecklingen gått i det här landet.

AnnaLundin
2007-08-02 00:13
#4

Fast bankgiro-utbetalningskort kan man lösa in i vilken bank som helst. Åtminstone min bank bjussar på avgiften om man sätter in pengarna direkt på sitt konto. Och sen man kan gå direkt till bankomaten utanför och ta ut dem, gratis….

Sandra76
2007-08-02 00:22
#5

Jo, fick veta det efteråt..på min bank.

När jag tog ut var jag på posten och de nämde minsann inget om det:(

Loove
2007-08-05 20:27
#6

En gång när jag skulle ta ut en liten summa på en postgiroblankett…så gick jag in på närmsta bank… var då nyinflyttad och hade ingen bank i den nya staden….

Jag blev nekad att få ut pengarna då jag inte var kund…fick lämna banken med utbetalningsblanketten

L

Annons:
AndersE
2007-08-11 08:57
#7

#0 Det låter som i början på 80-talet. Nordea hette PK-banken då, men var precis lika odrägliga…

(På den tiden hade PK alla statliga löner. De statligt anställda som hade andra banker fick sin lön några dagar senare. PK tjuvhöll på pengarna… Gick så långt så att de andra bankerna fick lägga ut så länge - har jag hört sägas.)

Men, å andra sidan. Jag lärde mig redan då att aldrig ha några affärer med PK/Nordea! Det har gått jättebra!

AnnaLundin
2007-08-11 09:36
#8

#7 Intresssant att det är fler än jag som lärt sig att inte ha några affärer med den banken, för det måste ju innebära att det inte bara var mitt lokala bankkontor som var dåligt…

Jag avslutade tidigt alla affärer med den banken, men blev intvingad dit efter min fars bortgång eftersom han hade sitt bankfack där…Fundersam Och inte ett dugg förvånad blev jag när de inte ens klarade av att ge mig uppgifter om vilka papper vi (jag och bror) var tvungna att ha med oss för att få komma med ner dit. Skrikandes Väl på banken talade de om att vi skulle ha haft med oss ännu fler papper, trots att jag uttryckligen FRÅGAT om vad vi var tvungna att ha med oss. Jag är en sån som tänder på alla 16 cylindrarna direkt och vrålade åt dem *något onämnbart*, medan min bror inte reagerade förrän vi var utanför… Fast sen tyckte han att det var bra att jag sagt ifrån, riktigt ordentligt och omedelbart, för sådär får det inte gå till! Vi hade tillräckligt svårt att få till tider då vi båda kunde vara med på såna där grejer och behövde kunna få vara effektiva när vi väl lyckades. Det får fanimej inte sabbas av att banktjänstemän inte kan ge oss korrekta uppgifter!

Ida
2007-08-11 11:53
#9

Jag vet inte om det är Nordea specifikt som har sådana här lösningar eller om samma sak sker om löneutbetalningen gällde en annan bank. Men, det kan ligga någonting i det som AndersE säger om att de fortfarande har hand om alla statliga löner och att förfarandet med löneutbetalningarna inte utvecklats de senaste 50 åren. :)

AndersE
2007-08-11 14:54
#10

#9 Jag tror inte det fungerar så idag, och jag vet inget om hur Nordea är idag.

En dålig erfarenhet har dock en tendens att verka länge…

Sara
2007-08-11 16:14
#11

Jag har Nordea och jag är jättenöjd. Dock har jag ju varken affärsrörelse eller lån idag.

När jag hade affärsrörelse så hade jag Föreningssparbanken. Då hade jag problem med mina bankaffärer. Så när jag lade ner butiken så bytte jag tom mitt privatkonto till Nordea.

Sara

Sandra76
2007-08-12 02:23
#12

Min egna erfarenhet …

Min pappa har Nordea och är jättenöjd.

Min sambo hade Nordea när han var ung(lr yngre;) men tyckte inte de var hjälpsamma. Han hade inte direkt några sparade pengar då heller.

Jag och min mamma har sparbanken och min sambo bytte till sparbanken och vi är hittills nöjda.

Mycket beror nog på personalen och om du har en del sparade slantar på banken;)

korseett
2007-08-17 21:51
#13

Det beror mycket på hur personalen på det lokala bankkontoret bemöter sin kunder. Det finns många bra banktjänstemän som vid en tjänsteflytt mellan bankerna tom får med sig sina gamla kunder för de vill ha just den personen. Brorsans lantbruksföretag är ett sådant exempel.

Jag har själv bytt till Nordea både privat och i företaget pga av att atmosfären och bemötandet var bäst i den banken. Hade Swedbank förut och blev inte nöjd med dem vid fusionen. Handelsbanken här i stan ska vi inte tala om- fick ett jättedåligt bemötande av dem.

Annons:
Ida
2007-08-19 20:33
#14

#13 Sant. En bra bankkontakt är guld värd! Det verkar dock som att det har mycket lite med banken att göra och mer med själva personen.

Upp till toppen
Annons: