Annons:
Etikettövrigt
Läst 3519 ggr
Ida
8/13/07, 10:42 PM

Kolsyrat vatten

Kolsyrat vatten har dykt upp i alla dess former. Kul, men idag när jag skulle köpa en helt vanlig Ramlösa på Pressbyrån fanns det inte! Det fanns alla möjliga smaker, kaktus, mango, lingon etc men inte en enda naturell!

Jag är medveten om att det är ett löjligt i-landsproblem och dessutom onödigt att köpa kolsyrat vatten, men ibland är man sugen - och då finns inte originalet att få tag på pga denna smakhybris! :(

Annons:
Engla
8/17/07, 1:05 AM
#1

Eller så hade kanske den naturella redan gått åt…? Fundersam

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sandra76
8/17/07, 5:21 PM
#2

Håller med, det naturella finns ju nästan aldrig. Visst det är kanske lite ytligt, men jag gillar kolsyrat vatten..känns lagom salt som jag vill ha när det är varmt. Men nu finns ju bara massa smaker som inte alls är goda. Naturell eller citron/lime, tack!

AndersE
8/17/07, 5:51 PM
#3

Jag har alltid en back eller två vanlig Ramlösa hemma.

Visst är det trist när varianterna tränger ut originalet.

KeramikeniSkredsvik
8/17/07, 8:52 PM
#4

Vi har alltid haft backar med vatten och läsk hemma, men i somras fick min sambo en Soda Stream i födelsedagspresent. Helt perfekt att kunna göra sitt eget kolsyrade vatten!
/Sofia

korseett
8/18/07, 10:46 AM
#5

jag försöker undvika kolsyrat vatten för det blir så surt i kroppen och köpvatten överhuvudtaget. Men eftersom jag inte kan dricka läsk, juice eller mjölk blir jag hänvisad till vatten på flaska och då är det naturell utan kolsyra om jag kan få tag på det. Men de är ju så onödigt att importera från Norge och t.o.m. Grekland har jag sett.

Soda streamer är bra- vi har en hemma för maken älskar kolsyrat och det är en bra lösning. Slipper man alla pantflaskor med

jn84
8/18/07, 12:15 PM
#6

Måste bara fråga, Soda stream, blir det lika gott vatten som det man köper? Jag skulle gärna köpa en sån, men sambon är så väldigt kräsen. En del bubbelvattensorter vi köpt har han tyckt smakat kolsyrat kranvatten och det är ju inge kul om han skulle döda det roliga med en soda stream genom att säga så.. Fundersam

Annons:
korseett
8/18/07, 2:33 PM
#7

det viktigaste är ju hur ert vatten är i kranen och om han gillar det så brukar det bli bra med kolsyran också

Ida
8/19/07, 8:24 PM
#8

#1 Det är möjligt, men då hade den i så fall minimalt med utrymme från början. Produktutvecklings-hybris kan man kalla det! :) Visst är det kul med nya saker på marknaden men någon måtta får det vara.

Kul att soda-stream funkar bra. Trodde att det var en dålig tv-shop-sak.

Ida
8/19/07, 8:47 PM
#9

Enligt en länk på aftonbladet.se kräver det kolsyrade flaskvattnet 15 000 lastbilstransporter per år i Sverige. Lite mycket med tanke på att vi oftast har möjlighet att dricka gott vatten direkt från kranen…

Länk till artikeln

Loove
8/22/07, 12:45 AM
#10

Vi kör med kolsyrat vatten i kylskåpet… inbyggd sodastream :)

[Sajberlena]
8/22/07, 1:13 PM
#11

Jag kör också med kranvatten och Sodastream. Sen kan man välja att smaksätta med citron, gurkskivor, melonbitar, frysta hallon/blåbär/jordgubbar…

Tycker nästan det är snäppet bättre än det man köper!

didis
8/22/07, 5:01 PM
#12

Sodastream är kanon!

Varför bära hem (och transportera runt) vatten på flaska när vi har i kranen?

Synd bara att jag måste åka iväg och byta gaspatron nu igen.

Vassna
8/26/07, 10:59 AM
#13

#0 Nu blir jag lite undrande. Vad menar du med att det är ett I-landsproblem? Menar du att dom bara säljer naturellt vatten i t.ex Irak?

Vanligt kranvatten innehåller både klor och flour. Dessutom måste man tillsätta en aning aluminium för att vattnet ska se renare ut. Så jag dricker nog hellre källvatten och min favorit är Loka. Ramlösa innehåller för mycket salt.

Annons:
AndersE
8/26/07, 11:24 AM
#14

#13 Med att säga att något är ett "i-landsproblem" brukar man mena att man tar upp något som ett problem, fast det inte är det.

Dvs, att diskutera en sådan bagatell som smak på flaskvatten är en lyx som vi i "i-länderna" kan ägna oss åt. För många människor är problemet att överhuvudtaget hitta drickbart vatten.

Tittar man runt på ett internet-forum kan man hitta en mängd diskussioner där människor är mycket upprörda över bagatellartade problem. Typiska "i-landsproblem"…

;-)

(Ursäkta Ida, att jag svarade i ditt ställe…)

Ida
8/29/07, 1:11 AM
#15

#14 Helt ok! Hade inte kunnat göra det bättre själv. :)

Vassna
8/31/07, 1:33 AM
#16

#14 Jo visst är det problem för dom fattiga i dessa länder att få tillgång till vatten men dom rika köper jättemycket vatten på flaska så det är väl snarare ett fattigmansproblem därnere. Tyvärr förvärras problemet när dom får så många barn att befolkningen ökar lavinartat.

Oskar
8/31/07, 1:40 PM
#17

Att dricka vatten på flaska kan aldrig vara försvarbart ur miljösynpunkt i ett land som Sverige. 

mvh
Oskar

AnnaLundin
8/31/07, 3:18 PM
#18

Just detta med vatten i plastflaskor har diskuterats i Aftonblaskans webupplaga de senaste dagarna… Det är bara såååå onödigt resursslöseri i ett land där vi har ett grundvatten som oftast är felfritt direkt när det pumpas upp ur brunnen…

Vassna
8/31/07, 7:54 PM
#19

Coca cola är förstås mycket bättre att köpa?

Oskar
9/1/07, 1:44 PM
#20

#19 Nej inte ut miljösynpunkt. Men tyvärr rinner det inte coca cola i våra svenska kranar….

Annons:
AnnaLundin
9/1/07, 1:56 PM
#21

#20 TYVÄRR???

Det ska vi väl vara glada för… TÄnk vad hemskt det hade varit om vi haft cocacola i stället för kranvatten….Cool

Vassna
9/1/07, 5:01 PM
#22

Är det altså bättre att köpa källvatten på glasflaska än plastflaska?

EmmaG
9/1/07, 7:27 PM
#23

Men nu har det ju oxå vart debatt om att källvatten inte alls är spec. nyttigt!?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Bjornen
9/2/07, 10:55 AM
#24

Cocacola skulle aldrig ha blivit godkänt som tvättmedel idag genom sina höga fosfathalter och ändå dricker folk det.

Källvattnets kvalitet varierar och det finns källvatten med mer eller mindre giftigt vatten. Det beror ju på berggrunden om den innehåller olämpliga ämnen. De första källvatten som användes att dricka källa var t.ex. radioaktivt vatten. Det mest nyttiga vattnet kom från Trefaldighetskällor som mynnade i norr och därför kom vattnet från söder. Vatten på flaska har sålts sedan 1700-talet med start i Falun och då som hälsomedel. Jag har aldrig köpt vatten på flaska och kommer knappast att göra det i framtiden heller. Naturligtvis tar man vatten ur kranen eller från någon närbelägen källa och ev. smaksätter det med saft från egna bär eller vildplockade bär, blommor eller andra naturliga beståndsdelar.

Ida
9/2/07, 7:33 PM
#25

#24 Hur kommer det sig då att Coca-Cola får säljas som dryck?

Oskar
9/2/07, 9:00 PM
#26

#25 Hur kommer det sig då att vi köper Coca-Cola som dryck? :)

Vassna
9/2/07, 9:53 PM
Annons:
AnnaLundin
9/11/07, 6:28 PM
#28

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article748395.ab

Flaskvattnet är tydligen inte så rent heller…

Sovgott
9/17/07, 12:15 PM
#29

Vad är det för fel på vanligt kranvatten? Det är det enda jag dricker. Men jag är nog den enda människan som tycker att läsk, saft och mjölk är äckligt!?

MiroSputnik
9/20/07, 12:53 PM
#30

Jag måste erkänna att jag är storkonsument av flaskvatten. Men det beror på att mitt kranvatten är "odrickbart" Det smakar så äckligt att en av mina kompisar nästan kräktes av det.        Kalla mig kräsen, men jag dricker inte vatten som smakar fisk  ena dagen och avloppp andra. Visst, jag tror säkert att det vissa dagar smakar bra, men jag har ingen lust att testa. Det duger till att lag mat med, men inte till att dricka.

Har påpekat detta för hyresvärden, men de kan inte göra annat än att beklaga situationen. Det är väl förmodligen rörledningarna som gör att det smakar illa, men då det inte är hälsovådligt, vill/kan de inte hjälpa mig…

Detta betyder att jag gör av med ca 2 flaskor vatten om dagen, varje dag, året om. Det blir omkring 700-800 flaskor vatten/år.  

Kalla mig mijöbov om ni vill, men vad ska jag göra? Jag har provat massor av olika "vattenreningsprodukter" som finns på marknaden, utan resultat.

AnnaLundin
9/20/07, 2:09 PM
#31

Köp en 10-litersdunk och hämta rent kranvatten hos någon annan som har bra vatten! Betydligt bättre, billigare och mer miljökorrekt än att köpa flaskvatten!

MiroSputnik
9/20/07, 7:53 PM
#32

Var ska jag hämta vattnet? Hos grannen som har lika dåligt vatten, eller? Fast jag kan ju iof åka till mina närmaste bekanta med bra vatten, typ 10 mil… 20 tur o retur Ledsen

Mina föräldrar som bor nära har samma problem. Vi hade bra vatten där vi bodde tidigare, men har flyttat till samma område med lika dåliga rör.

Kan ju åka till OK/Q8, de har väl nån kran på utsidan (tveksamt om det går att dricka dock), men det förutsätter ju att jag har bil och kan ta mig dit… Och bil är dyrt, dyrare än vattnet. Och miljön blir ju inte bättre av att jag köper nåt gammalt billigt skrälle från tidigt 80-tal utan katalysator…Räcka ut tungan

Jag vet att hur det låter, men jag gör på mitt sätt. Det är trots allt mina pengar. Miljön får väl lida lite för min skull, som sagt har jag redan erkänt att jag är en miljöbov…

Jag ville bara visa på att det finns några av oss som inte bara "lyxkonsumerar" vatten på flaska, utan använder det för dagligt bruk pga orsaker som vi inte råder över.

Jag vet att Sverige har ett av världens bästa vatten, men vad hjälper det när rören är under all kritik i stora områden…

/Miljöboven

Ida
9/28/07, 1:52 AM
#33

Vilket dilemma! Hör med din kommun vad som orsakar det dåliga vattnet. Så ska ni ju inte behöva ha det.

Upp till toppen
Annons: