Annons:
Etikettvarning-för
Läst 13916 ggr
Tom
7/11/07, 6:57 PM

Ballongflyg Upp & Ner

Jag bifogar ett mail som jag skickade till Ballongföretaget Upp&Ner och deras lama svar som kom efter fyra dagar.

Mitt brev:

-------------- 

"Hej,

Jag fick en ballongflygning i present när jag fyllde år. Min bror och jag skulle flyga. Jag bokade flygning så fort det tilläts och fick en tid den 24/6. Vi såg fram mot flygningen eftersom jag själv är pilot (privat) och uppskattar flygning i alla dess former.

Flygdagen kom och vädret såg perfekt ut. Vinden var enligt SMHI LHP 260 grader 11 knop CAVOK på eftermiddagen men ökade till 270 grader på kvällen.

Trots att vädret var optimalt för flygning ställdes flygningen in på plats. Det vill säga efter att vi skumpat runt på flaket till en täckt pickup utan säkerhetsanordningar i form av säkerhetsbälten med mera i flera timmar. Det hade gått att välja annan startplats från början med tanke på vindarna.

Men jag respekterar ballongförarens beslut eftersom det är han som är ytterst ansvarig om någonting händer.

Dagen efter beställde jag en ny flygning via telefon till kvällen den 7 juli.

Efter det åkte jag iväg på semester med min familj. På fredagen den 6:e avbröt hela familjen semestern på grund av att jag skulle flyga ballong på lördagen.

När jag på lördagen dubbelkollar min bokning hittar jag den inte på nätet!? Jag försöker kontakta er via alla telefonnummer jag kan hitta men utan resultat. Inte ens mailkontakt finns med på er hemsida som dessutom är ganska grötig. På min biljett hittar jag i alla fall en mailadress som jag tänkte försöka använda för att kontakta er.

Eftersom ni är ett upplevelseföretag vill jag bara att ni ska känna till hur jag har upplevt min kontakt mer Upp & Ner än så länge.

Med vänlig hälsning

Tom

Mobil: nnn-nnnnnnn

Biljettnummer: nnnnn och nnnnn

PS. När jag fick biljetten började jag skriva en artikel till Resor iFokus. Jag tänkte att artikelns fokus skulle ligga på den fantastiska upplevelsen att flyga över Stockholm. Min bror är professionell fotograf och skulle bidra med fina bilder.  Än så länge handlar artikeln inte om en fantastisk flygupplevelse utan om hur det 'fungerar' i verkligheten."

------------------------

Upp&Ners svar:

------------------------

"Hej!

Vi uppskattar att du berättar detta för oss. Det är svårt att förbättra något som man inte vet är fel. Jag skickar vidare mailet till Ägaren av företaget så att även han får ta del av dina åsikter.

Det är som du säger att piloten tar beslutet. Vi har mer att tänka på än vindar, vi måste veta att vi har gott om landningsplatser i den riktingen vi är på väg och vi vill även flyga så länge det är ljust ute. Vid det här tillfället vred vinden ut och det fanns risk att vi skulle gå ut mot mälaren, vilket inte är optimalt för oss.

Vi har en mailfunktion på vår hemsida som ligger under rubriken "kontakta oss". En ny hemsida är faktiskt på väg.

Jag hoppas du hittar en ny tid som passar och att vädret är optimalt!

MVH

Åse Edsborg

Ballongflyg Upp & Ner"

--------------------

Jag hade förväntat mig någon form av ursäkt för att de hade slarvat bort min bokning och ett erbjudande om att de fixar en ny tid snarast utan att jag ska behöva gå igenom deras ruttna webbokning igen (med minst tre veckors fördröjning som de har per automatik), eller ännu värre deras telefonbokning som uppenbart inte fungerar alls.

Observera tonen i brevet "En ny hemsida är faktiskt på väg."

En annan detalj är att vi blir av med biljetterna om de lyckas hindra oss från att flyga innan säsongen är slut enligt deras finstilta…

De har överhuvudtaget inte förstått begreppet service. Hoppas att det blir deras undergång.

   / Tom

Annons:
Ida
7/11/07, 10:53 PM
#1

Vad tråkigt Tom! Svaret luktar "standardsvar" och det är möjligt att det är någon stackars sommarjobbare som åkt på att ordna upp problemen nu i semestertider.

Klart att du vet att det går att maila dem, det är ju precis det du gjort - och fått ett tråkigt svar!

Hur lång tid tog det?

Tom
7/11/07, 11:19 PM
#2

Jag fick svar efter fyra dagar. Det är lååång tid med tanke på att jag trodde att jag skulle flyga på lördagen och inte fick tag i någon som kunde bekräfta eller dementera. Hade jag varit inbokad och inte dykt upp hade biljetten varit förverkad också enligt deras finstilta.

  Tom

jn84
7/12/07, 12:38 AM
#3

Vilka skitar!

Förlåt, men jag tycker verkligen det!

Tycker verkligen att de kunde ha kommit med en ursäkt!

Tom
10/13/07, 11:46 AM
#4

Idag har en till ballongflygning blivit inställd av Upp & Ner på grund av "kraftiga vindar" enligt deras telefonsvarare. De hade beslutat sig för att inte flyga redan igår trots att SMHI:s låghöjdsprognos lovade fem knop och bra förutsättningar för flyg. Med facit i hand kan jag konstatera att det just nu är:

ESSA 130530Z 130615 30007KT CAVOK=
ESSB 130530Z 130715 30005KT CAVOK=

Det betyder att Arlanda har 7 knops vind 300 grader och Bromma har 5 knop. Båda har CAVOK vilket är en förkortning för "ceiling and visibility OK" som betyder att det är molnfritt och perfekt flygväder.

Att de redan igår kunde tolka vädret till att vara för kraftiga vindar och icke flygbart tolkar jag som att de inte hade lust att flyga och därför struntade i att kolla SMHI och bara hittade på att det var kraftiga vindar. De kanske var ute och festade och insåg att de skulle vara för bakfulla idag för att kunna flyga. Vad vet jag?

Hur som helst väldigt oseriöst att strunta i att flyga när det passar dem. Men de vet ju att ju fler gånger de ställer in en flygning desto mer pengar har de lurat av sina kunder eftersom de vet att kunderna inte har någon chans att få tillbaka alla sina tusenlappar som de betalat. Ett grovt överslag ger att de tjänar mellan 80 000 och 100 000 kr per inställd flygning förutsatt att kunderna inte lyckas få tag i en ny tid för flygning som skulle råka bli av… Men den chansen är så gott som obefintlig eftersom jag sedan april har lyckats boka in tre flygningar varav en blev borttappad av dem…

Tom

Ida
10/13/07, 9:34 PM
#5

#4 Tråkigt Tom, men bra att du uppmärksammar det här.

Oskar
10/13/07, 11:15 PM
#6

Och det är ju bara om man själv är pilot eller liknande som man kan ifrågasätta deras beslut att ställa in. En vanlig lekman som jag hade ju gått på deras snack om dåliga väderförhållande… Dvs de kan känna sig ganska säkra på att ingen ska ifrågasätta. Dålig stil.

Och man kan ju också fråga sig hur många flygningar de sålt och som aldrig utnyttjats? Gissar att många till slut ger upp…

Annons:
AnnaLundin
10/14/07, 12:14 AM
#7

USCH vad trist med såna företag!

Tom
10/14/07, 3:28 AM
#8

Jag fick ett mail nu på kvällen som var skickat 23.44 från Upp&Ner där de bara ville påminna mig om att jag skulle flyga ballong kl 05.30 i morse…

---------------------------

Jag hittade en grupp på facebook som heter upp&ner. Det är många inlägg om hur mycket de festar på företaget. Så min spekulation om att de kanske var för bakfulla för att kunna flyga verkar ligga kusligt nära sanningen.

Tom

Oskar
10/14/07, 1:04 PM
#9

#8 Haha…så påminnelsemailet kom efter att ballongflygningen skulle skett? Du får väl svara att du har stått redo hela dagen i dina ballongflygarkläder och väntat på dem…

Tom
10/14/07, 7:16 PM
#10

Hehe…

Titta på PLUS på tisdag klockan 21:00! Det är tydligen fler som har precis samma erfarenheter.

  Tom

Ida
10/14/07, 8:10 PM
#11

#10 Det ska vi inte missa!!

Niklas
10/15/07, 12:13 PM
#12

Jag ser också fram emot programmet. Det blir roligt att se hur de försvarar sig.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ida
10/18/07, 4:10 PM
#13

#12 Vad tyckte du om programmet?

Annons:
Oskar
10/18/07, 10:24 PM
#14

De har onekligen en lustig prissättningsmodell. Man köper ett presentkort som är giltigt en viss tid. Men man är aldrig garanterad att verkligen få något för pengarna, allt beror på om det finns platser kvar och/eller hur på hur vädret är.

mvh
Oskar

Niklas
10/18/07, 11:48 PM
#15

#13: Jag var borta och kunde inte se det. Hoppas att det går i repris på söndag. Annars kommer det säkert att finnas på SVT:s hemsida.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
10/19/07, 2:37 AM
#16

Jag såg det. VD:n för Upp&Ner var hal som en politiker, tyvärr. Han lovade inte ett smack och ville inte kommentera enskilda fall. Men han passade på att göra reklam för sitt företag. Sverker borde ha gått lite hårdare fram.

Jag ringde i alla fall bokningen idag eftersom deras hemsida bara meddelar att det inte går att boka någon tid. Telefonbokningen hade stängt för säsongen och ingen hänvisning. Så jag ringde till försäljningen istället där en tjej kvittrade som en fågel tills jag presenterat mig. Då lät hon närmast rädd. Det är samma tjej som jag har haft både mailkontakt och telefonkontakt med tidigare. Hon sa i alla fall att våra biljetter har blivit förlängda till nästa år.

Så jag får väl vänta och se vad som händer. Flyga har jag i alla fall inte fått göra med luftballong…

  Tom

Niklas
10/19/07, 12:25 PM
#17

I dag klockan 17 kommer repris av programmet.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Destany
10/20/07, 7:12 PM
#18

jag såg Plus o det verkar vara ett bluff företag..

därför ska man väl egentligen inte betala i förväg?

Niklas
10/21/07, 5:29 AM
#19

#18: Nej, med facit i hand ska man nog inte det, men det var svårt att veta i förväg att de skulle luras.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ida
10/22/07, 1:19 PM
#20

Det är ju också många som ger bort en flygtur i present, vilket gör att det i princip alltid betalas i förhand - så att man kan ge bort ett presentkort.

Annons:
Tom
10/25/07, 10:01 PM
#21

#18, Precis men det är svårt när man får en present…

  Tom

MickeR
5/8/08, 10:27 AM
#22

Du är inte ensam om att ha problem med upp & ner. Även jag blev mycket besviken på deras uppträdande när jag flög i helgen.

http://www.konsumentforum.se/31/ballongflyg-upp-ner-varning/

MickeR
5/8/08, 11:46 AM
Niklas
5/8/08, 12:07 PM
#24

#23: Vilken sorglig läsning. Vårt nästa försök att komma upp i luften är 19:e maj. Vårt första var för ett år sen …

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ida
5/12/08, 3:28 PM
#25

#24 Hoppas att det går bättre den gången. Återkom gärna och berätta om själva upplevelsen, om det nu blir någon…

Babz
5/22/08, 10:50 PM
#26

Tom - jag hoppas innerligt att din ballongflygning har blivit av och att den var den trevliga upplevelse den borde.

Jag gjorde min första (och hittills enda) ballongflygning för några år sedan, men klarade mig lyckligtvis ifrån allt strul du verkar ha haft. Visst var det många försök som slutade med att vi fick åka hem "ofluget", men vi hade iaf telefonnummer direkt till aviatören så vi kunde göra upp om tid o plats att träffas för nästa försök.

Vi flög med en liten ballong (korgen tog i princip bara oss 2 plus aviatören) och det var en liten firma, kanske det blir annorlunda då.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tom
5/25/08, 4:45 PM
#27

Jorå tack, flygningen blev av. Efter en hel del tvekan från piloterna startade vi från Barkarby (trist eftersom det är mitt hemmaflygfält och därifrån jag alltid flyger plan) och flög någon kilometer över skogen mot Vallentuna. Sedan började det regna och vinden vände  så vi landade en liten bit från där vi startade.

Ingen höjdarflygning men jag är i alla fall glad att jag har fått prova på ballongflygning. Det är lite annorlunda mot vanligt plan eftersom det går så långsamt och är helt tyst. Personalen uppträdde betydligt bättre den här gången så där har jag inte några klagomål.

Skulle jag flyga igen väljer jag garanterat ett annat bolag.

  Tom

Annons:
precis
6/27/08, 4:38 PM
#28

vad skönt att den här långa följetongen tog ett slut, som du ändå blev ganska nöjd med :)

tack för underhållningen :) ;)

Tom
6/27/08, 11:35 PM
#29

Ingen orsak! Tack för att du läste! :-)

Madde
8/25/08, 9:17 PM
#30

Det är jättebra när det skrivs om sånt här så att inte fler som får en möjlighet att läsa det hela.

Helt sjukt hur man kan hålla på så här. Hade tyckt det varit sjukt pinsamt om det varit mitt företag.

Skönt i alla fall att du kom iväg Tom.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

stockholmsflygaren
9/26/09, 2:05 PM
#31

Tom! Jag blir ärligt upprörd när jag läser dina kommentarer. Att flyga flygplan är inte på något sätt jämförbart med ballongflyg, jag är ledsen men du är inte personen som kan göra en bedömning av huruvida det är lämpligt flygväder eller ej. Precis som det står i det svar du fick så är ballongflyget beroende av att hitta lämpliga landningsplatser i den riktning som vinden blåser. Vidare ska de undvika att komma i vägen för det kommersiella flyget kring Bromma.

Att företaget sedan skulle tjäna på att ställa in är ju helt uppåt väggarna. För företagets del innebär det ökade administrativa kostnade och i värsta fall, om flygningen ställs in på startfält, kostnader för personal och bränsle.

För ett par-tre år sedan inträffade en väderincident som drabbade samtliga av stockholms ballongfirmor och, som pga dåliga prognoser, kunde ha slutat mycket allvarligt om det inte varit för snabbt aggerande av ballongpiloterna. Du måste tänka på att dessa piloter ansvarar för upp till 30 personer samt ett antal personer på marken och förstå att om de ställer in en flygning så är det för att det inte går att garantera säkerheten.

Slutligen kan jag garantera att de allra flesta som aktivt jobbar för att få ballongerna i luften är mycket motiverade, inte minst piloterna som är de första att beklaga en inställd flygning. Dessa brinner för flygning och skulle lätt förlänga sesongen om det var möjligt.

Tom
9/26/09, 2:19 PM
#32

#31, Om du representerar Upp&Ner kunde du börjat med att be om ursäkt för ert usla agerande. Om du inte representerar dem undrar jag varför du tar dem i försvar när de uppenbart har betett sig väldigt illa mot sina kunder.

Men det verkar inte som att företaget Upp & Ner är intresserade av att ha en bra relation med sina kunder.

För min del talar SMHI:s låghöjdsprognos sitt alldeles tydliga språk och eftersom jag tidigare förhörde mig om vilket väder som var optimalt för ballongflyg så vet jag att det var det den aktuella dagen och det kan du knappast förneka. Att ni gjorde en annorlunda bedömning måste i det här fallet bero på någonting annat än det ni skyllde på.

De administrativa kostnaderna kan aldrig överstiga de intäkter ni får in av alla betalande kunder när ni ställer in i förväg. Det är bara nonsens och gör ni det regelmässigt så tjänar ni pengar på att det är så svårt för kunderna att boka om så att många faller ur systemet.

Tom

stockholmsflygaren
9/26/09, 5:41 PM
#33

Nej representerar inte dem utan ballongflygning.

Jag tycker det är synd att du, efter att ha fått en mycket liten itroduktion i ämnet ballongflyg, försöker skriva Upp & Ners piloter på näsan. Jag förutsätter att du som pilot följer de, för din flygplanstyp, giltiga ramar vad gäller max vindhastighet, väder och vid behov IFR-reserver. Precis som piloterna på Upp & Ner tar hänsyn till motsvarande faktorer för sina farkoster. Jag förutsätter vidare att du också undviker att flyga över de områden som du av t ex bullerskäl inte ska flyga över,  t ex vid inflygningen mot barkarby. Om piloterna på upp & ner bedömmer väder och vind som olämpligt för flygning så gör de det mot bakgrund av erfarenhet samlade under flera tusen flygtimmar och inte för att det går ett bra program på tv den kvällen. Återigen, deras piloter är i allra högsta grad ivriga att komma iväg men också ytterst medvetna om det ansvar det har för sina passagerare.

/David

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Tom
9/26/09, 8:05 PM
#35

Då måste jag fråga dig vad ett bra ballongflygväder är?

Skulle du anse att det här är oflygbart väder om du ska flyga i Stockholm och du får starta var du vill?

ESSA 130530Z 130615 30007KT CAVOK=
ESSB 130530Z 130715 30005KT CAVOK=

Tycker du att deras service gentemot mig och alla andra som hamnat i samma situation är bra? TV-programmet PLUS tyckte det absolut inte.

/ Tom

stockholmsflygaren
9/26/09, 9:25 PM
#36

Bolagen får inte starta var de vill. På ett antal platser krävs tillstånd från Bromma alt Arlanda. Om vindarna är sådana att start och/eller landningsplats riskerar att hamna inom en sektor där flygledningen inte tillåter dem att vara kan de inte flyga. Inte heller om det finns risk att vindarna ändras och för dem in över ett sånt område. Om alternativen sedan är för långt ifrån stockholm eller omges av t ex för mycket vatten kan de heller inte starta. Förövrigt är det inte enbart markvindar som är avgörande utan även vindar på höjd.

Om du är sur på bolaget så är det en sak. Men att påstå att piloterna ställer in för att de ska gå ut kvällen innan är löjligt. När du kritiserar företag så tycker jag att du ska hålla dig till relevanta fakta. Ballongpiloterna gör, precis som jag hoppas att du gör före en flygning, en bedömning av om det är säkert att flyga utifrån den informationen som de har till hands. Om inte allt pekar på att det blir en säker flygning så ställer man in. Det finns en anledning till att ballonger inte blev det gängse färdmedlet, fråga André om det om du träffar honom :-)

Tom
9/26/09, 10:59 PM
#37

Du svarar som en politiker. Jag frågar inte igen. Du har inte ändrat någon av mina uppfattningar.

Tom

Upp till toppen
Annons: