Annons:
Etikettbojkott
Läst 5792 ggr
Linda
9/6/07, 3:21 PM

SL spärrvakt

En fruktansvärd händelse utspelades nu på morgonen när jag och sonen skulle ta t-banan till hans doktor.

Vi bor vid Tekniska högskolan och jag smsar en biljett som jag gjort många gånger förr, visar den i spärren.

-Spärrvakten tittar inte särskillt noga på biljetten utan säger att den är falsk!!

-Jag undrar vad han menar och brättar att jag följt stegen och detta sms kom i retur=giltlig biljett!

Då sägerhan åt mig att det är 800kr i böter och upp till 6 mån fängelse för bedrägeri!!

Jag blir helt chockad och ber honom ta min telefon för att undersöka den.

-Då börjar han berätta för alla som ska pasera spärren att ta det lungt och att jag är bedragare men han har situationen under kontroll!!

-Jag blir helt frustrerad gråtfärdig (där jag står med min lilla chockade son på 4 år.)

Spärrvakten ringer ett nummer och jag tror då att han ska förstå att han har gjort fel, men då säger han i telefonen: JAG HAR EN BEDRAGARE HÄR; VAD SKA JAG GÖRA?

-Jag ber om att få hans namn och ett telefon nummer för att ringa polisen (samtidigt som jag är stressad till sonens ortoped).

Han fortsätter och kallar mig saker och säger att vakterna får komma och ta hand om mig!

Livrädd, chockad och gråtfärdig tar jag mig till andra uppgången över gatan för att prata med en annan spärrvakt.

Sonen är nu helt chockad och jag försöker lugna både honom och mig.

Visar biljetten för den andra tjejen i den andra spärren som säger att biljetten är giltlig och att hon ska byta av den andra vakten och skriva en rapport…

Ringer sambon på vägen och ber honom kontakta polis och SL för en förklaring.

Nu är jag hemma igen, lika upprörd och ledsen men ringde iaf SL för att få en ursäkt.

De sa att de ska försöka reda ut detta men undrar om det kommer hända eller om man får räkna med att bli så här illa behandlad av SL i framtiden.

/Ledsen, upprörd mamma och SL resenär

Annons:
Abico
9/6/07, 3:38 PM
#1

Usch, vad hemskt :/

Hanna 

Linda
9/6/07, 3:41 PM
#2

Det är hemskt när man blir så felbehandlad, tycker att det borde vara med utbildning på dem som sitter i spärrarna.

Ida
9/6/07, 11:20 PM
#3

Men herregud!! Du ska helt klart se till att få en ordentlig ursäkt av SL och dessutom av mannen ifråga som påstått detta! Fy 17 va förnedrande!!

abbis
9/7/07, 1:02 AM
#4

Får folk bete sig hur som helst…Jag va i sthlm i helgen ute vid älvsjö och mässan ..Där stod en taxivärd och gapskällde på resenärer och taxi chaufförer..Han hade inte en dålig dag han gjorde det i 3 dagar i sträck…USCH för folk som ska vara serviceminded och inte klarar jobbet…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Sajberlena]
9/7/07, 1:22 AM
#5

Fruktansvärt!

Även om SL ger dig upprättelse i efterhand så vet ju inte alla som var runt dig och hörde spärrvakten det, inte heller tar det bort den förnedring han utsatte dig för.

Borde tas upp i tidningen!

Linda
9/7/07, 1:59 PM
#6

Det är polis anmält och SL spärrvakten förhörs i dag av sina chefer som ska utreda detta.

-Så det känns lite bättre men händelsen var riktigt skrämmande, både för mig och min son.

Annons:
Sandra76
9/7/07, 2:42 PM
#7

Så urbota dum!

Tidningen säger jag också. En rejäl förklaring och ursäkt.

För en annan kanske det går bra med en ursäkt, men för barna sitter detta i längre. Det är ju mkt mer skrämmande för dem. Finns det bara en vakt? Det ska väl skötas snyggt och gå vid sidan om , om det skulle vara oklarheter!

Stackars er!

Linda
9/7/07, 4:47 PM
#8

Det var tydligen inte tillräckligt intressant för tidningarna, antar att det hade varit mer int om situationen varit annorluna dvs jag utlänsk och han svensk ja då kunde de skriva om rasistiska påhopp från SL….

skrellet
9/8/07, 1:37 PM
#9

SL är ju inte direkt kända för att ha bra vakter och kontrollanter, det har ju vart på tv flera gånger om deras svinaktiga beteende.

Engla
9/9/07, 1:00 PM
#10

Men herregud vad kränkande! Håller tummarna för att allt går din väg!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Tom
9/9/07, 1:01 PM
#11

Jösses! Jag förstår att du blev lite tagen på sängen av hans vansinniga påhopp! Men jag tycker ändå att du handlade så vettigt man kan begära av någon som blivit utsatt för det du råkade ut för. Bra att du polisanmälde och kontaktade hans chefer!

Det är i situationer som denna som man önskar att det fanns fler människor som vågade lägga sig i när någon beter sig som ett svin istället för att bara gå förbi och låtsas som om de inte sett någonting.

Sköt om dig Linda!

  Tom

Linda
9/10/07, 10:38 PM
#12

#11 Tack Tom,det värmde.

[Ninjakossan]
9/15/11, 3:56 PM
#13

Men fy, så ska det ju inte få gå till! Men jag tänker lite som du, tilltron till att SL faktiskt konfronterar den här mannen är liten.

Överhuvudtaget så är det inte ovanligt att SL-anställda beter sig illa, det tycker jag är hemskt.

Annons:
Elshira
9/23/11, 7:23 PM
#14

Ja det har ju som sagts både tagits upp i tidning och TV förut, och både bötern och fängelsestraffet är helt överdimensionerat, det blir varken någon direkt böter och absolut itne 6 månaders fängelse på en sådan sak.

Sedan att de muckar gräl och tror att de är i sitt kungarike på tunnelbanan är det inte heller något tal om.

Jag tror tyvärr inte det kommer hända så mycket, men viktigt är att allt anmäls - så att det åtminstone KANSKE blir en ändring i framtiden.

Det är fanemej bedrövligt att det ska gå till såhär, och även om du haft en falsk biljett behöver man inte ha en sådan attityd till dig. Skillnad om det är en kaxig unge som står och skriker åt dem men det har jag en kännsla av att du knappast gjorde…

Hakuna matata!

Grodan
10/24/11, 4:03 AM
#15

SL sparkar folk som man anmäler, så anmäl folk som jobbar på SL och som inte kan uppföra sig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kvadratkilometer
11/24/11, 4:59 PM
#16

#15 Var har du fått det ifrån? Länka gärna någon/några artiklar eller berätta var den informationen kan hittas.

SL anställer ändå vakter som ofta beter sig riktiga grisar (egen och vänners erfarenheter, även liknande det som hände Linda).

Synd att det är svårt att bojkotta SL när det är den enda lokaltrafik som finns i Stockholm.

Rynkar på näsan

Grodan
11/24/11, 7:14 PM
#17

#16 länka? jag är själv en fd anställd som fick sparken


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Highonbluetomorrows]
2/5/12, 2:55 AM
#18

Maila aftonbladet ;).

Upp till toppen
Annons: