Annons:
Etikettövrigt
Läst 3333 ggr
AnnaLundin
7/14/07, 3:20 AM

Plastparty, ljusparty, klädparty osv...

Vad tycker Du? Är det bra eller dåligt med alla dessa företag som pluppar upp som svampar ur jorden efter ett ösregn på sommaren?

Är det jättebra att kunna handla i lugn och ro, i goda vänners lag, i hemmiljö? Eller är det bara ett attans otyg att företagen tränger sig ännu längre in i våra hem och utnyttjar de värdinnor som bjuder in till party?

Har Du några bra eller dåliga erfarenheter eller kanske några tips att dela med dig av, som Du tycker att en hemförsäljare av detta slag boder tänka på?

Annons:
bubbelbubbel
7/14/07, 4:37 AM
#1

oj oj oj, mamma har pysslat en del med ljuspartyn, det har varit uppskattat ! och alla gånger så har huset fyllts av människor som vill lysa upp sitt hus med svindyra, och jättefina ljus :)
jag vet inte om jag har några tips, eller ris eller ros, jag tycker mest det har varit mysigt, men alldeles för dyrt :P

Annette
7/14/07, 10:24 AM
#2

Jag har haft lite av dessa partyn, men lagt av. Tupperware är dyrt, lägger hellre pengarna på roligare saker än plastburkar i mitt redan överfyllda skåp.

Har även haft L&B party, men tycker nu att mina barn blivit för stora för deras kläder.

Jag tycker egentligen inte om detta typ av försäljning. Det är inget köptvång, men ändå känner jag att jag bör köpa något, åtminstone något litet, så att värdinnan kommer upp i sina premier.

jn84
7/14/07, 11:33 AM
#3

Jag har haft dildoparty två gånger och det har varit jätteroligt! Men då handlar det ju inte bara om att köpa saker utan om att prova, känna och smaka också. Det blir mer en umgängeskväll med fnitter än en shoppingkväll även om det handlas en hel del.

Tror inte jag skulle vilja ha något annat party. Skulle vilja ha några Tupperware-bunkar men tänker inte ha nåt party bara för det. Har dessutom inte tillräckligt vuxna vänner för att kunna få något sålt ;)

Mervi
7/14/07, 10:38 PM
#4

Jag har varit på ljusparty och gillar ljusen men tycker det är ganska dyrt. Det roligaste jag varit på är BH-party. Fina BH.n och härligt stämning.

abbis
7/15/07, 8:33 PM
#5

Jag har haft keramik partyn med mina grejer.Hade en tjej som körde det i filipstadstrakten.Hon jobbade på provision men drog in för egen del = en halvtidtjänst .Då Hade hon 2-3 partyn per vecka.Hon fick sen blodad tand och öppnade en presentbutik..Jag skulle mycke väl kunna tänka mig att ha någon som kör party med mina grejer igen.Den som bjuder hem sina vänninor får en present av mig värd 250:- så det är rätt poppis att trumma ihop ett gäng..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
7/15/07, 9:39 PM
#6

Kluvet! Å ena sidan - mysigt och ett bra tillfälle att samla ihop och träffa gamla vänner, å andra sidan - ja, det känns som ett måste att köpa.

Min umgängeskrets har inte kommit på idén innan, men jag skulle helt klart tacka ja om någon bjöd in. Det får inte bli för mycket dock.

Annons:
AnnaLundin
7/17/07, 2:51 PM
#7

Jag jobbar ju litegrann med att sälja barnkläder via hemförsäljning, därav min nyfikna frågeställning.

Och jag upplever faktiskt inte att folk verkar känna sig tvingade att köpa något, det är ganska vanligt att de som inte faller för de kläder jag säljer inte beställer något. Och jag tycker att det är helt okej - även om jag naturligtvis vill att alla ska ha med sig något hem att prova att använda, förstås…

MEN jag erkänner att jag själv också är lite kluven i frågan. Fast det beror nog mest på att jag själv anser mig vara en ganska usel värdinna… Och det är ju trots allt frivilligt att boka in sitt eget party hos sin säljare…

Det är ju både för- och nackdelar med att sälja på detta sätt. Jag vet i alla fall att om de kläder jag säljer hade sålts via butiker i stället så hade lokalkostnader, lagerhållning och personalkostnader gjort att de nog hade kostat betydligt mer än det gör nu.

Millex
7/19/07, 12:35 AM
#8

Jag kan se både fördelar och nackdelar med detta sätt att sälja.
Fördelen direkt är ju att man planerar in en tid för att kolla på / handla produkter man är intresserad av och att man är en liten grupp där man kan få information och se på varan i lugn och ro. Man träffas oftast i en trevlig miljö med kompisar och något gott att förtära.
Men det är också detta som företagan som säljer dessa produkter har som affärsidé. De vet att det finns stora möjligheter att tjäna pengar på detta. Jag känner till många som jobbat med detta och deras grundläggande taktik har alltid varit att hitta "ledaren" i gruppen, smöra lite så den startar att handla för att på så vis få de mer tveksamma/sparsamma att också öppna börsen.
För vad man än tror så handlar det om att få besökarna att handla så mycket som möjligt så ens provision blir hög.
I denna bransch finns det också en massa oseriösa företag som är uppbyggda enligt gamla pyramidspelsmodellen. En säljare ska skaffa en annan säljare som i sin tur ska….., där de sedan får provision på hur mycket deras värvade säljare kan sälja för.
För att koppla det till tråden hushållsnära tjänster där många tycker att skattereduktion är bra p g a minskat antal svartjobbare så vet jag att inom denna värld är det hur mycket oskattade pengar som helst som flyter runt.

Så jag är väl inte helt positiv till denna form av försäljning.

AnnaLundin
7/20/07, 5:27 AM
#9

Det är ju självklart så att man som säljare vill sälja så mycket som möjligt, för att man själv tjänar mer pengar på det sättet.

Däremot vet jag inte vilka oseriösa företag du menar. Jag vet att om jag värvar en ny säljare så ja, då får jag en liten provision på det denne säljer för (så länge vi båda jobbar för företaget), som en morot för att jag har värvat just den säljaren. Jag ser inget fel i det, så länge det inte är DET jag lever på… Det vore en väldigt liten del av min inkomst OM jag lyckades värva någon…

MEn jag undrar vad du menar, HUR det ska kunna förekomma oskattade pengar i branschen? Jag vet iofs inte hur andra företags system ser ut, men JAG kan inte hantera några som helst svarta pengar i detta.

Millex
7/20/07, 11:24 AM
#10

Det finns många sätt att få in svarta pengar på hemförsäljning. I många fall är det ju så att man tar upp beställningar, får varorna hemskickade till sig och sedan själv lämnar ut det till kunderna. Om det fungerar på detta vis så är det inga problem att undanhålla information till skatteverket.
När det sedan gäller provision på annans försäljning så är det något jag inte tycker om. Det leder bara till en dyrare slutprodukt.

EmmaG
7/20/07, 7:47 PM
#11

Idag skrev jag in mig i Aloe Vera företaget Forever & ska den 9 aug hålla mitt första party - eller hälsokväll som vi kallar de =)

Fördelar jag ser är att som kund så får jag förstahands hjälp ifrån någon som lyssnar & vill hjälpa till istället från en stressad butiksförsäljare som har tusen saker att göra, men vill helst gå på lunch.

Och känner man tvång att köpa nåt så tycker jag mest att man är löjlig..det ska man inte behöva känna alls egentligen. Oftast är det en vän som är försäljaren, och då ska denna kunna acceptera att okej, denna produkt var inget för dig denna gång.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

AnnaLundin
7/20/07, 8:16 PM
#12

#10 Vad gäller de svarta pengarna så har du nog fått något om bakfoten. Åtminstone när det gäller det företag som jag arbetar åt. Vi tar upp beställningar, får hem kläderna till oss och delar ut till kunderna, så långt är allt korrekt. MEN konsulenterna löser ut kläderna till sitt fulla pris på postförskott och får sedan sin provision som lön i efterskott från företaget.

Tja, dyrare slutprodukt kan kanske diskuteras. Jag räknade nån gång ut att om jag skulle värva en ny konsulent, som sålde ungefär så mycket som jag gör, så skulle jag kanske tjäna en tusenlapp på det, före skatt… Slå ut det på några hundra klädesplagg och det gör ingen större skillnad på priset.

abbis
7/21/07, 9:56 PM
#13

#11 Jag har butik och tycker det är fantastiskt roligt att få betjäna kunderna.Visst kan det bli stressigt ibland men man ser alltid till att ha en nöjd kund som lämnar butiken

.Man håller för guds skull inte på med andra saker när man expedierar en kund.

#12 Vad det gäller svarta pengar förekommer det i alla branscher.Så det är väl inget att hymmla om.T.o.m försäkringskassan förutsätter att man har pengar i madrassen som egen företagare.När man  dessutom saknar ett kassaregister och  kanske inte ens ger kunden ett kvitto då är det hur lätt som helst att fiffla.

Nu förutsätter jag inte att du Anna.Lundin gör det men så här är det ….krasst

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ida
7/24/07, 12:42 AM
#14

Bra idé med hemmaparty när det gäller såväl barnkläder som aloe-produkter. Vanligare är det med tupperware och sexleksaker, så det är roligt att det kommer lite nya varianter!

Upp till toppen
Annons: