Konsumenträtt

HJÄLP!! ANG BARN FÖRSÄKRING

2007-07-16 13:41 #0 av: medde

Snälla någon !! behöver hjälp
Står i luven med trygg-hansa ang barn försäkring.Jag har en barn försäkring till mitt barn
Men glömde bara att betala den ,
Fick då brev att den upphör att gälla från 2007 0301
detta skrev dom
 "Iannat fall säger vi upp försäkringen från 20070301
Försäkringen kan därefter återupptas genom att premien betalas innom 6 månader från 2007-03-01
Då börjar försäkringen att gälla dagen efter premien har betalats"
Betalning gjordes 2007-06-29,
dom säger själva att dom hadde pengarna tillhanda  2007-06-30
Vilket verkar helt ok!
Men när jag kollar efter som jag ej fått ett brev av dom att den är igång,
Så säger dom att den är igång,
Från 2007-06-01
Samt ett den gäller då 3 månader framåt tills ny premie kommer
Men jag sade att hur kan den gälla från 0601  när ni fick pengarna till handa  06-30, samt i brevet står det klart och tydligt att den återupptas dagen efter pengarna kommit!!!
Vad jag vill är att den ska gälla som mitt brev säger  3 månader från dagen dom fått sina pengar.
Men på kundtjänst fick jag till svar att denn gäller från 0601 så är det bara .
Tänk om nått hänt i juni då! sade dom.
Hur ska jag få rät sida på detta.
Bad att få prata med någon annan änn kundtjänst
Men detta hadde dom inte.
Du får skriva ett mail
Men du kommer att få samma svar som jag gett dig nu
Är detta rätt???
MVH medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2007-07-17 00:09 #1 av: Ida

Hm.... Vågar inte svara på det rakt av.

Försäkringsavtalslagen reglerar detta och jag tittar gärna över det imorgon om du vill. Jag kan dock tänka mig att de har sådana klausuler i avtalet eftersom försäkringarna börjar gälla så snabbt. Å andra sidan, står det att den börjar gälla dagen efter borde det vara det datumet som gäller!

Hoppas att jag kan återkomma med något vettigt snart... :)

Anmäl
2007-07-17 10:22 #2 av: medde

TACK!  väntar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2007-07-24 01:09 #3 av: Ida

#2 Sorry, har varit borta ett par dagar. Ska kolla upp detta åt dig.

Anmäl
2007-07-25 01:28 #4 av: Ida

Försäkringsavtalslagen 2 kap 1 §:

1 § Försäkringsbolaget är skyldigt att lämna information enligt detta kapitel. Informationen skall, i den mån det är möjligt, lämnas i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för mottagaren. Informationen skall vara klar och tydlig och avfattad på svenska. Den får lämnas på ett annat språk om mottagaren begär det.

 

 

Anmäl
2007-07-25 01:34 #5 av: Ida

Du kan läsa i princip hela Försäkringsavtalslagen på:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.HTM

Anmäl
2007-07-25 01:44 #6 av: Ida

Läs framförallt kapitel 3, 3 - 5 §, där står det om försäkringens upphörande. Svårt att klippa in hela den texten, men följ länken och lycka till!

Anmäl
2007-07-29 14:11 #7 av: medde

 TACK!
Har efter lus läst samt otaliga samtal med bolaget fått rätt.
Att det skulle gälla från den dagen betalning kom dom till handa!
Inte innan.
Men det tog tid samt att killen som satt på kundtjänst vägrade att ändra sig!!!!!
Då jag stod på mig ville han inte tala med mig!!
Samt att få tag på klagomål ,fick man inte via telefon,bara mail!!
Men sedan fick jag kontakt med dom.
Den kvinnan sa att kundtjänst gjort fel!!!!
Hon skulle ändra pappren samt  skicka nya till mig,
Bad även om ursäkt för den killen på kundtjänst.!
Erbjöd mig EN biobiljett för plåstren på såren!!
Men nu har jag rätt papper, så nöjd
Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.