Annons:
Etiketthälsofarligt
Läst 1125 ggr
Staffan
2007-04-08 11:05

Italienskt

Håll med om att man blir tveksamt till att köpa Italienska varor när man läser en sådan här artikel…:

---
"Maffian i Neapel kontrollerar sophanteringen och tjänar grova pengar på att ta hand om giftigt industriavfall. DN har besökt "dödens triangel", där sopbergen tornar upp sig och cancersjukdomarna ökar dramatiskt."

>> Länk till artikeln på DN.se

// staffan

Annons:
Linda
2007-04-08 12:25
#1

Tycker inte att det skulle kännas konstigare än att köpa amerikanska varor eller kinesiskt tillverkade leksaker etc.

Det är svårt att vara politisk korrekt som konsument.

Sandra76
2007-04-08 17:08
#2

När vi skulle välja vitvaror när vi köpt hus så "påstod" flera av våra lokala elkedjor att Italienska vitvaror är snygga på utsidan, men innuti, var det som en sörja.

De menade att gick något sönder och man skulle laga så var det inte alls lätt ….

Vad vet jag…;)

Ida
2007-04-09 12:26
#3

#1 Skillnaden är väl att man inte vill riskera en kvicksilverförgiftning när man köper tomater. Det känns bra mycket viktigare än politisk korrekthet i det här fallet tycker jag.

Millex
2007-04-11 01:41
#4

Artikeln i DN är kanon, men inte får det mig att sluta handla italienska varor. Däremot blir jag frustrerad att ett land i det "demokratiska" EU inte kämpar mer för att slå ut den informella ekonomin som är så tydlig.

Att koppla detta till konsumentmakt blir jobbigt, för vilka länder ska vi då handla varor från?
För när det gäller miljöförstöring så visst ser man den direkta verkan av det som sker i Neapelområdet, men det är också en vardag i de flesta länder utanför EU och Nordamerika. Sen har vi USA som inte skriver på Kyotoprotokollet p g a att det skulle påverka deras industri negativt, att de däremot är mindre än 5 % av världens befolkning och står för mer än 25 % av världens koldioxidutsläpp gör dem till riktiga miljöterrorister.
Trots detta slutar jag inte köpa varor från USA.

Konsumentmakten tror jag däremot starkt på när det gäller opinionsskapande t ex för miljömärkta varor.

Men om jag ska vara riktigt ärlig är jag övertygad om att vi som konsumenter alltid måste ha hjälp av av media och rikskända personer/experter för att påverka industrin att ändra en inriktning. Industrin gör inga förändringar om de inte ser en vinst kopplad till detta.

Upp till toppen
Annons: