Konsumenträtt

Kostnaden för retur?

2007-04-05 12:18 #0 av: AktieTrader

Jag har köpt en digitalbox på en webbaffär. Den fungerade inte när jag kopplade in den. Säljaren sa att jag skulle skicka den direkt till en reperationsfirma. Detta har jag gjort.

Men vem ska stå för kostnaden? Jag har lagt ut 135kr på porto.

Anmäl
2007-04-05 12:28 #1 av: Stefan

Webbaffären ska stå för den kostnaden.

Anmäl
2007-04-05 12:30 #2 av: Ida

Jag känner också spontant att webbaffären bör stå för det men vet inte hur det funkar rent praktiskt...Fundersam

Anmäl
2007-04-05 12:37 #3 av: Stefan

Har kollat runt lite. Verkar inte helt ovanligt att kunden får stå för fraktkostnaden om man skickar tillbaka en trasig vara och så står säljföretaget för frakten tillbaka till kunden med ny/reparerad vara. Vet inte om det är "tillåtet" att göra så, men det är det säkert. Däremot tycker jag det är riktigt dåligt. Ett seriöst företag ska erbjuda sig att stå för fraktkostnaden och helst skicka ut en fraktlapp man kan använda. Speciellt i ett sånt här exempel där varan är trasig direkt vid leverans, alltså inget fel som uppkommit efter användning.

Står det inget om köpvillkor hos det aktuella företaget?

Anmäl
2007-04-06 01:30 #4 av: abbis

är det net on net ...Dom har jag en gås oplockad med...grrr

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2007-04-06 15:56 #5 av: Oskar

Om det är en garantireparation som så ska du slippa betala. Så har jag förstått det i allafall. Och för mig har det funkat den enda gång jag har skickat in en vara för reparation. Jag fick all frakt betald.

Oskar

Anmäl
2007-04-09 12:37 #6 av: Ida

Det kanske är olika beroende på vart man köpt produkten. För sitt goda anseendes skull borde dock en leverantör som levererat en från starten ej fungerande produkt betala fraktkostnaden, det har ju orskat såväl merkostnad som besvär för kunden.

 

Anmäl
2007-04-11 21:58 #7 av: TinaH

man brukar få hemskickat en porto lapp, konstigt att du inte fick det...

men givetvis så ska företaget betala för deras trasiga produkt inte fungerar.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Anmäl
2007-04-11 21:59 #8 av: TinaH

#4

vad hgar du för oplockad gås med net on net...vi har det med nämligen.. ,-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Anmäl
2007-04-20 15:51 #9 av: skrellet

på komplett.se fick jag betala för rek brev när jag skulle skicka tillbaka ett par saker som inte fungerade.

dom sa även att det inte var nått fel på produkten så jag fick betala undersökningen med. 

men när jag fick tillbaka moderkortet så fungerade fortfarande inte nätverket på den.. 

Anmäl
2007-04-20 16:17 #10 av: Ida

#9 Va? Det är inte möjligt. Hur motiverade dom det då?

Anmäl
2007-04-20 16:42 #11 av: skrellet

#10 dom sa att det inte var nått fel alls på produkten. jag anser mig vara fullt kompitent att installera moderkort på en dator, och jag tog hit en kompis som är mycket bättre än mig på datorer. och det fungerade inte för han heller.

Anmäl
2007-04-20 16:45 #12 av: Stefan

Det är inget konstigt i sig att man får betala för en felsökning, om det visar sig att det inte är något fel på produkten.

I fallet (#9) så kan det ju vara så att moderkortet fungerar felfritt när Komplett testar det, men ihop med dina andra komponenter strular det?

Anmäl
2007-04-20 16:51 #13 av: skrellet

datorn var till min brorsa i födelsedagspresent. innan jag skickade tillbaka grejerna testade jag alla grejerna i två andra cghassin. bla. annat i mitt chassi som jag använder just nu till denna dator. 

jag skickade tillbaka alla grejer utom chassit, frakten fick på runt 150:-

dom gjorde en felsökning men säger att dom inte hittade några fel. felsökningen gick på 250:-

jag får tillbaka alla grejer och då fungerar det. kan dom ha bytt ut dom delar som inte fungerar för att lura mig på frakt och felsökningskostnaden? 

både jag och min kompis satt i flera timmar och försökte fundera vad som kan ha varit fel. moderkortet fick ström, lamporna lös, men den startade aldrig. 

Anmäl
2007-04-20 16:59 #14 av: Stefan

Det är klart att det är möjligt att de luras genom att byta ut delarna och säga att det aldrig var något fel, men det vore ju väldigt oseriöst och bör upptäckas om de har satt det i system. Vill inte trampa dig på tårna, men det finns väl även en möjlighet att ni råkade koppla någon kabel fel eller gjort något annat som gjorde att det strulade första gången? Vet själv att det är väldigt lätt att missa någon liten skitsak trots att man är kunnig inom ett område. Om det nu inte är så att de luras så är det ju ett helt korrekt förfarande från deras sida.

Anmäl
2007-04-20 17:04 #15 av: skrellet

vi gick igenom manualen 10 ggr om det var nått speciellt med det moderkortet som var annorlunda från alla andra. vi startade om ihopsättningen (tog isär och satte ihop igen) 4-5 ggr. drog om sladdar säkert 10 ggr. böt elkablar. ja allt man kan tänka sig. den startade helt enkelt inte.

så nått litet skitmisstag har jag svårt att tro att vi gjorde. min kompis är utbildad datatekniker. 

Anmäl
2007-04-20 17:08 #16 av: Stefan

Ok, ta ett samtal med Komplett och förklara läget och att du inte tycker du ska behöva betala felsökningen. En hyfsad kompromiss är ju att de stryker den, men att du står för frakten kanske.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.