Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 1313 ggr
Sara
2007-03-18 20:24

Bedräglig pizzeria

Får man verkligen göra så här?

En lokal pizzeria i min stad skickade ut reklam om att alla deras pizzor kostar 45:- inkl sallad och dricka t.o.m. 31 mars 2007.

Idag när jag ringer det vanliga nummret och beställer en pizza så tar personen mot beställningen och säger bara att det är färdigt om 10 min.

Jag åker dit och ska hämta pizzan. Utanför lokalen är det samma skyltar med samma namn. Inget nytt eller tillagt. När jag kommer in så sitter det nya listor på väggen med annorlunda pizzor. På själva broschyren man kan ta med hem så sitter det en ny klisterlapp med ett nytt namn på.

Min pizza fick jag betala 55:- för och då ingick bara salladen.

Alltså det är samma lokal och telefonnummer. Ingen sa att det var dyrare pizza när jag beställde. Samma skyltar på huset med det gamla företagsnamnet på.

Jag anser att om pizzerian fått nya ägare så skulle de ha skaffat ett annat telefonnr eller upplysa i tfn att det är nya priser eftersom reklamtiden med billigare pizza inte gått ut än. Även skyltarna borde ha tagits bort eller ersatts med andra.

Jag fattade inte att pizzan var dyrare förren jag såg andra före mig i kön få betala mer.

Sara

Annons:
Ida
2007-03-18 22:13
#1

Hm… det är helt klart vilseledande marknadsföring. De har använt lockpriser och vore det hela ett misstag hade de ju åtminstone tagit bort skyltarna utanför pizzerian.

Ifrågasatte du priset? De räknar säkert med att de flesta betalar ändå och går, men vad skulle de ta sig till om alla ångrade sig då och hävdade att man ville ha pizzan till det utsatta priset, MED tillbehör, annars blir det inget pizzaköp?

Sara
2007-03-19 13:19
#2

Nää, jag var så hungrig att jag sket i det. Men irriterad blev jag!

Sara

AnnaLundin
2007-03-19 13:24
#3

Det är förmodligen just det de flesta gör, då får man nog skylla sig själv.

Det kan ju faktiskt vara ett smart men bedrövigt fult marknadsföringstrick, att förra ägaren annonserar, sen blev de *hoppsan* hastigt uppköpta av någon annan som då inte har för avsikt att ha de lägre priserna…

Jag vet inte vad lagstiftningen säjer, men…

Ida
2007-03-19 14:03
#4

Jag tror att de hade sålt det till utannonserat pris om man hävdar att man inte tänker acceptera något annat. Antingen köper man det till utsatt pris eller så köper man inte alls. Då hade de nog raskt ändrat pris eller taktik - för det funkar ju inte i längden att hålla på sådär.

AnnaLundin
2007-03-19 14:35
#5

#4 Man hade alldeles säkert fått det utannonserade priset om man sagt ifrån.

Fast det är säkert så att många låter bli att säja ifrån, som #0 gjorde och då har de ju både lockat dit kunden och sluppit ge dem det lägre priset…

Ida
2007-03-25 15:24
#6

Har de fortfarande kvar erbjudandet eller har de tagit sitt förnuft till fånga tro?

Annons:
Sara
2007-03-25 22:59
#7

Nu har de iaf bytt skyltar så man ser att det är en annan pizzaaffär.

Erbjudandet stog på menyn som skickades ut som reklam till alla hushåll i närheten.

Sara

Upp till toppen
Annons: