Garanti och försäkring

snittblommor

2007-02-25 17:56 #0 av: zzaga

Hej!

Jag tänkte höra lite med er vad ni tycker är rimligt vad gäller snittblommor, rosor rättare sagt.

I går köpte min man 8 långstjälkade rosor + lite brudslöja för 540:- i dag hängde halva buketten med huvudet. I natt stod de i en relativt kall hall. Jag inser ju att det är en färskvara men ska de inte hålla längre en ett dygn innan de börjar sloka?

Anmäl
2007-02-25 18:04 #1 av: Maja

Ja, de bör hålla mer än ett dygn kan man ju tycka!! Det kan vara värt att gå tillbaka till butiken och visa hur de ser ut nu.. Ibland så lönar det sig, man kan t.o.m. få nya blommor!! :)

Anmäl
2007-02-25 18:11 #2 av: sofie

Jag tycker du verkligen ska gå tillbaka. Jag vill utbilda mig till florist och har praktiserat en del. Och visst, dom slockar efter ett tag. Det man kan göra är att ställa blommorna i kylskået eller ett kallt rum som du gjort. Du kan även linda in dom i tidningspapper. Då får dom stöd också. Och snitta om dom. Väldigt viktigt. Jag fick rosor av min sambo från mataffären och dom lyckades jag hålla vid liv i 5 dagar innan dom sländes. Men du ska absolut gå tillbaka med dom.

Anmäl
2007-02-25 18:40 #3 av: zzaga

Ok, vi hade tänkt ringa men det är ju ingen där på en söndag. Himla tråkigt för de som skulle få rosorna i dag. Inte så kul att ge bort 8 slokande rosor på en 40 årig bröllopsdag:/

 

Anmäl
2007-02-25 21:12 #4 av: Linda

33 Vad tråkigt!

 

Anmäl
2007-02-25 21:25 #5 av: Sara

Rosor är lite småsvårt. Ett tips är att klämma lite försiktigt på kopparna. De ska vara hårda om de är "färska".

En hel del affärer tar bort de yttersta kronbladen på rosorna för att de ska se knoppigare ut.

Anmäl
2007-02-25 22:24 #6 av: Ida

Zzaga, jag tycker absolut att du ska reklamera detta i butiken. Det är inte rimligt att man inte kan köpa dem en dag innan, framförallt inte när butiken i fråga har stängt på söndagen.

Återkom gärna och berätta hur det går och vilket bemötande du får!

Mvh

Ida

Anmäl
2007-02-26 21:18 #7 av: zzaga

Min man åkte tillbaka med rosorna och fick andra blommor i stället (inte rosor den här gången) , inga problem att byta. I affären sa innehavaren att de skulle reklamera dom. Till saken hör också att han köpte en vas till rosorna (en i metall) som läckte. Så han fick täta den me silikon för att den inte skulle läcka vatten i botten.

Jag tror vi köper våra blommor någonannastans nästa gång , även om vi fick andra blommor.

Är det inte så att butiken är skyldig att betala resekostnad om man måste byta varan också?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.