Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 3491 ggr
Ida
2007-02-09 18:12

Semlor

Tro det eller ej, men jag såg de första semmelerbjudandena redan strax efter jul, på nyårsafton om jag inte minns fel. Är det en härlig tradition vi har med semlor eller är det överdrivet?

Personligen måste jag säga att jag åtminstone började reagera nu när de började säljas på den sidan av årsskiftet….

Det har inte heller blivit någon semla än i år.

Annons:
AndersE
2007-02-09 19:07
#1

Det heter fastlagsbulle…

Ida
2007-02-09 19:40
#2

#1 Oops, jag ber om ursäkt.

"Semla" är kanske ett stockholmsuttryck. Vad säger ni i Skåne?

Solveig
2007-02-09 19:47
#3

Det är klart det heter semla! Fastlagsbulle är för långt! Hetvägg hette de väl från början. På kondis kan man t.o.m köpa semmeltårta, mycket smaskig. Wienersemlor är lite väl mäktiga.

AndersE
2007-02-09 20:17
#4

Det har alltid hetat fastlagsbulle i Skåne, och - antar jag - i andra delar av Sverige. Nu är det här ju som så mycket annat, 08-styrt… Så på skyltarna står det numera "semla" även på skånska kondis.

Jag försöker kämpa emot…

Wikipedia (uppenbarligen skriven av 08:a):

"Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljus vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Finland kallas Sveriges semla för fastlagsbulle, och en semla är, i närmare anslutning till ordet ursprungliga betydelse, vad rikssvenskarna kallar småfranska."

AndersE
2007-02-09 20:20
#5

Får be Wikipedia om ursäkt! Scrollade ner, och hittade:

"Ordet semla är den vanligaste benämningen i Sverige som helhet och kommer antagligen från latinets semila som betyder fint mjöl, och ordet semla betydde från början en brödbulle vilken som helst. Denna betydelse av ordet finns kvar i finlandssvenskan där en semla är en vanlig råg- eller vetebulle. Finlandssvenskar kallar den svenska semlan för fastlagsbulle. I södra Sverige säger man sedan gammalt också fastlagsbulle, även om ordet semla gör kraftiga insteg idag. En annan vanlig synonym är fettisdagsbulle."

Kraftiga insteg, sa Bill. Intrång med kraft, sa Bull.

Terrierlina
2007-02-09 20:20
#6

Hetvägg! Ha, ha, inte en kotte i Stockholm som skulle fatta vad det är!! De andra förstår vi, även om vi inte använder det :-)

Håller med Ida, konstigt att de börjar så tidigt!

Annons:
StefanW
2007-02-09 21:08
#7

Hetvägg för mig är en "semla" i varm mjölk och kanel…mmm..

Semeltårta, många bitar blir det…

"vanlig semla" har det redan blivit en hel del på jobbet!Glad

mao en God tradition

Stefan - Modellbyggare

Annette
2007-02-09 22:20
#8

I Skaraborg heter det semla.

Jag har redan ätit flera stycken. Jag skäms över att berätta det, men idag har jag faktiskt ätit två stycken Generad

Linda
2007-02-10 12:15
#9

När jag jobbade på kondis bakade vi saffran semlor till jul.

Ida
2007-02-10 14:02
#10

#4 Du har i alla fall kommit rätt Anders! Här på konsumentmakt kan du ta strid mot stockholmifieringen av skånska konditorier… ;)

Lorita
2007-02-10 16:57
#11

vad det än heter så är det 45 minuter på löpbandet för mig så det blir en i år och på rätt dag Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rrushe
2007-02-10 18:29
#12

Första gången jag såg att de började sälja semlor innan det var säsong för det var  för många  år sedan. Det var någon gång under mellandagarna och jag minns att jag reagerade på det och tyckte att det var liiiite väl häftigt med semlor  på ´fel´ säsong så att säga. Fastlagsbullar kontra semlor är  (väl?) lite som grina och grina. I Skåne betyder det skrattar medan om jag säger grina så menar jag att jag gråter. Men semlor är gott. Har dock inte ätit ngn ännu i år.

Ida
2007-02-10 18:53
#13

Idag provade jag årets första semla. På café Vetekatten i Sthlm har de två olika storlekar, vilket jag tycker är toppen! Jag brukar alltid tycka att det är lite mäktigt med en hel semla/fastlagsbulle och på Vetekatten kan man beställa en mindre variant.

Den var väldigt god i alla fall! :)

Annons:
Solveig
2007-02-10 23:11
#14

Farmor, 92 säger att hon alltid sagt semla. Fast man fick bara en, på fettisdan om man hade tur. Hon är från Hudiksvall.

Celia
2007-02-11 03:30
#15

Är ursprungligen från Malmö och där säger man Semla. Likaså i orterna med 5 mils omnejd - oavsett väderstreck.

Men hur är det i Smålands-trakterna? Säger man inte oftare fastlagsbulle där?

AndersE
2007-02-11 12:24
#16

#15 Jag ser att du är 40. Du kan väl inte på allvar säga att man alltid sagt semla i Malmö!!??

Jag vet ju också att på konditoriernas 08-framställda skyltar står det "semla" och att det gör att fler och fler går över till den benämningen. Men semla är ett 08-anpassat begrepp, inte ett skånskt. Inte ens i Malmö, med omnejd…

Susning.nu: Fastlagsbulle är detsamma som en semla, dvs en bulle av vetemjöl med grädde, mandelmassa och flursocker. Fastlagsbulle har möjligtvis en äldre och/eller regional klang än ordet semla, men tros vara en försvenskad form av ett danskt ord (fastlavnsbolle) som i sin tur är en fördanskning av ett svenskt ord. Fastlagsbulle är fortfarande den vanligaste benämningen på bakverket i Skåne. På finlandssvenska heter dessa bakverk också fastlagsbulle, semla i Finland är nämligen det man kallar fralla eller småfranska i Sverige.

Sydsvenskan (Malmös tidning!): Fastlagsbulle. Detta är för många skåningar det självklara namnet på den fyllda bulle man äter i fastlagen, det vill säga kvällen före fastan. Ordet fastlagen avsåg från början bara denna afton, men utvidgades så småningom till att omfatta minst tre dagar: fastlagssöndag, fastlagsmåndag och fettisdag.

Brax on food: Stockholm - semla/gräddbulle, Göteborg - semla, Malmö - fastlagsbulle, Finland - fastlagsbulle

Svt.se: Ordet fastlagsbulle används oftast i södra Sverige.

Ystad allehanda (Ystad ligger förvisso 6 mil från Malmö…): Här i södra Skåne säger många fastlagsbulle

Federalisten: Fastlagsbulle är det namn för läckerheten som jag är uppvuxen med och det namn som jag även tror är vanligt i hela Sydsverige - inte bara i Skåne. Semla är mer förekommande uppåt landet. Ture Sventon sa temla, fick vi lära oss i lågstadiet.

Argus.nu: Är det bara på Gotland semlan heter fastlagsbulle?

_________________________

Så celia och andra. Det är dags för ett val. Kapitulera för 08:ornas förtryck mot nationen - eller delta i kampen för frigörelse. Ställ upp i fastlagsbulle-upproret!

VÅGA VÄGRA TEMLA!!!!     Skrattande

Ida
2007-02-11 13:33
#17

#16 Ha, ha, vilken härlig propagandakampanj! Jag önskar dig lycka till i ditt semmel (nej, förlåt fastlagsbulle)-uppror! Skrattande

[Anna-N]
2007-02-11 16:40
#18

Här i Dalarna säger vi semla. Vissa äldre personer säger Fastlagsbulle, men det är något man hör mer sällan.

Har f.ö blivit ett par tre stycken redan i år.Generad

Solveig
2007-02-11 16:44
#19

#16 Men du kan väl inte kalla allt norr om Skåne för 08! :)

AndersE
2007-02-11 17:01
#20

#18 Upp till kamp! Återupprätta Dalarnas självständighet mot hufvudstadens kulturimperialism!

#19 Här i strängen kan man ju lära att i Dalarna och på Gotland sade man också fastlagsbulle innan 08-imperialisterna vräkte sig på…   ;-)

Annons:
Celia
2007-02-11 17:24
#21

Jag har alltid sagt semla. Fastlagsbulle är ett ord som jag aldrig har använt. Vem som har uppfostrat mig "fel" vet jag inte, men jag tänker inte demonstrera.

Fastlagsbulle låter inte hälften så gott som Semla. Har läst Semla 3 gånger idag (och då har jag befunnit mig utomhus i Skåne). Nej, jag fortsätter att säga Semla, varför ska vi skåningar klanka ner på 08:orna bara för att de klankar ner på oss? Jag kommer att säga Semla tills jag dör, även om 08:orna får för sig att påstå att det är stöld ;)

AndersE
2007-02-11 17:47
#22

#21 Nej, det är inte stöld - det är kulturimperialism!

Och vill du gå imperialistenas ärende - go ahead!

Jag tänker kämpa för att de regionala uttrycken får leva vidare! För individualismen! Ner med semla-imperialismen!

;-)

Ida
2007-02-11 18:08
#23

#22 Dåligt med medhåll dock Anders, tycker du inte? Till och med skåningar tycker att semla är ett utomordentligt bra ord. Kanske har vi 08:or inte så fel ändå… ;)

AndersE
2007-02-11 19:01
#24

#23 Att någon redan indoktrinerats kommer inte att hindra mig i min kamp!

Ni får gärna använda ert ord - men när ni prackar på oss er livsstil - då får jag nog!!!

;-)

Ida
2007-02-11 20:11
#25

#24 Vad, förutom att införa ordet semlor bland skånska bagare, menar du att vi 08:or gjort för att pracka på er vår livsstil? *nyfiken*

AndersE
2007-02-11 20:50
#26

#25 Lite allvarligt…

Det är så mycket i samhället som får Stockholmsperspektiv, där Stockholm blir en norm.

Att någon central konditoriförening trycker plakat åt landets alla konditorier (utan en tanke på att det som är rätt i Stockholm kan vara fel någon annanstans) är ju bara en liten detalj. Just nu lägger väl P1 ner alla redaktioner som inte har Stockholmsadress. Så det lär fortsätta. Det enda politiska parti som intresserar sig för dessa frågor är väl centern.

Om man glider runt på iFokus-sajterna så sker många diskussioner med förutsättningen att alla är intresserade av det som sker i Stockholm. Nämner man en restaurang eller adress i Stockholm ska man inte behöva tala om var den ligger.

Ett ljus i mörkret är ju att nationsgränserna minskar i betydelse i takt med att regionerna utvecklas. Här nere finns ju en antydan till Öresundsregion…

Ida
2007-02-11 20:59
#27

#26 Jag förstår vad du menar och måste erkänna att jag själv säkert kör på som ett ånglok på både den här sajten och tex Matlust med lokala företeelser från Stockolm.

Annons:
Celia
2007-02-11 21:26
#28

Det enklaste sättet att bli av med alla dessa "problem" är att Sverige återlämnar Skåne till Danmark. Sen får vi se vad dessa bakelser heter där ;)

AndersE
2007-02-11 22:27
#29

#28 Det skulle inte lösa mycket. Jag är övertygad om att det här gäller många fler delar av landet än Skåne, eller Skåneland.

Oskar
2007-02-11 22:31
#30

Semla heter det! Allt annat är bondslang. :)

Oskar (08:a)

Annette
2007-02-11 23:45
#31

Jag tror att den största anledningen till att ordet semla används är för att ordet fastlagsbulle är för långt ;)

Lorita
2007-02-12 09:15
#32

#26 där slog du huvudet på spiken, ibland så känns det som om för en 08 är Thailand, närmare än Malmö, Göteborg eller Umeå. Det är helt makalöst här på iFokus, det finns inget Sverige utanför 08 området, jag som bor på landet (Göteborg) och är helt imponerad av hur inskränkta Stockholmare är.

Enklaste sättet är ju att låta Stockolm bli en egen provins, så kan vi andra gå samman och driva landet som ett helt land och inte som en storstad med små förorter som Malmö, Göteborg och Umeå.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AndersE
2007-02-12 11:56
#33

#32 Malmö. Göteborg och Umeå är inte förorter - de är "landsorten"…   :-(

Jag såg ett roligt TV-program en gång med en idéhistoriker som visade att i stort sett inget av Sveriges framgångar skapats i Stockholm. Det enda som gjorts i hufvudstaden var att konsumera och "fördela" det välstånd som producerades i resten av landet…

Skogen, jorbruket, alla industrier, osv - i "landsorten"…

;-)

Lorita
2007-02-12 12:10
#34

#33 jag trivs med att bo i en landsortshåla som Göteborg Skrattande jag är uppvuxen i Östersund och där var det ju lite jobbigt med alla renar på gatorna Oskyldig och en jättetrevlig liten by är det Flört Tänk om resten av Sverige skulle klippa av all vattenkraft, skog, fiske och små fabriker som Volvo från Stockolm Fundersam Fastlagsbulle var det, det skulle heta Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
AndersE
2007-02-12 12:24
#35

#34 Skrattande

Celia
2007-02-12 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Idag fick jag en fin påse från Dalby :)

Ida
2007-02-12 20:01
#37

#32 Du får ursäkta mig, men även om inte Stockholm är perfekt på något sätt bör man nog akta sig för de där klara-sig-helt-utan-Stockholm-ideerna då det enligt mig är att underskatta huvudstaden helt och hållet.

Visst behöver vi hela landet, men jag skulle vilja se hur Sverige såg ut utan Stockholms drivkraft.

Nog om det. Någon som vet var semlorna/fastlagsbullarna kommer ifrån här i landet. Den delen kan vi ju passa på att ge lite creds istället. :)

Lorita
2007-02-12 20:20
#38

#37 vi lantisar kan stå ut med er, även om ni inte tycks var så medvetna om hur det är i resten av landet. Men vist skulle det vara kul att pröva så där i fyra år, ni driver i mörker och norrland producerar el…..

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annette
2007-02-12 20:33
#39

#38. Nu är vi långt från semlorna.

Sluta dra alla stockholmare över en kam. Om du nu råkat träffa några som är som du beskriver, innebär ju det inte att alla är det.

//Annette, också lantis

Lorita
2007-02-12 20:38
#40

#39 träffa stockholmare, det går ju inte då måste man ju åka till Stockholm, det är mycket roligare att ha fördomar ändå, dom ofta blir besannade både här på iFokus och i tv och radio. Vissa fördomar älskar jag att ha och detta är en av dom Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Celia
2007-02-12 20:40
#41

En vetebulle som har fyllts med grädde och mandelmassa kan heta …

Fastlagsbulle. Detta är för många skåningar det självklara namnet på den fyllda bulle man äter i fastlagen…

Fettisdagsbulle. Fettisdagen fick sitt namn av den feta mat som man passade på att äta…

För en skåning kan ordet fettisdagsbulle kännas främmande. I Skåne åt man nämligen länge de fyllda bullarna på måndagen, som kallades Bullamåndag.

Hetvägg. Vetebullarna som användes på fettisdagen var ursprungligen försedda med kilformiga…

Fetvägg. Detta är ett drygt tvåhundraårigt ordvitseri, kanske för att betona hälsoriskerna med…

Semla. Det latinska ordet simila betyder fint vetemjöl. Semlan var ursprungligen helt enkelt …

Temla. När författaren Åke Holmberg satte den semleälskande privatdetektiven Sture Svensson till… 

Läs hela artikeln HÄR

Annons:
Lorita
2007-02-12 20:48
#42

Då kommer ju nästa fråga med eller utan mjölk Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Staffan
2007-02-12 21:56
#43

Några citat från Lorita i den här tråden:

> Ibland så känns det som om för en 08 är Thailand, > närmare än Malmö, Göteborg eller Umeå

> Det är helt makalöst här på iFokus, det finns inget > Sverige utanför 08 området, jag som bor på landet > (Göteborg) och är helt imponerad av hur inskränkta > Stockholmare är

> Enklaste sättet är ju att låta Stockolm bli en egen > provins, så kan vi andra gå samman och driva landet > som ett helt land och inte som en storstad med små > förorter som Malmö, Göteborg och Umeå.

> Vi lantisar kan stå ut med er, även om ni inte tycks var > så medvetna om hur det är i resten av landet

> Träffa stockholmare, det går ju inte då måste man ju > åka till Stockholm, det är mycket roligare att ha > fördomar ändå, dom ofta blir besannade både här på > iFokus och i tv och radio

Jag är glad att du inte är stockholmare med den bittra inställningen. Jag hade skämts om du var respresenterade oss som bor här…

Fot i munnnen Flört Oskyldig

// staffan

Lorita
2007-02-12 22:26
#44

#43 Vad kul det var visst en öm tå, förlåt men det är kul att driva med er ibland, för det är ibland som om alla bor i stockolm när ni tänker……………….och det vet väll alla att värdens centrum ligger på Bästkusten Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




StefanW
2007-02-12 22:39
#45

#44 Menar du Sveriges framsida (västkusten)?

Stefan - Modellbyggare

Celia
2007-02-12 22:52
#46

*suck*

Ingen som har receptet till Bert Karlssons bantarsemlor? ;)

Faxlin
2007-02-12 22:56
#47

Jag var på besök i våran huvudstad igår. Och måste säga att jag stötte på massor med 08-or. Och alla var oerhört trevliga. Så det så. Jag hade dessutom en underbart rolig dag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2007-02-12 22:57
#48

Åter till semlorna. ;-)

semla (medellågty. semel(e) 'kli'; 'fint vetemjöl'; 'bröd bakat av fint vetemjöl', av lat. si´mila 'det finaste vetemjölet'), ett gammalt ord för bröd av siktat vetemjöl, vetebulle. I Stockholm fick det med tiden betydelsen 'fastlagsbulle'. Under namnet hetvägg, en försvenskning av tyskans heisse Wecken, 'varma kilar', introducerades på 1700-talet bullarna med killiknande form (för att få bättre rum på botten av en kastrull, där de före serveringen kokades, fyllda med mandelmassa, i mjölk). De åts allmänt i s. Sverige på fastlagsmåndagen (bullamåndag), medan de i övriga landet åts på fastlagstisdagen (fettisdagsbullar), främst i borgerliga kretsar. Under 1800-talet började man äta dem utan föregående kokning men med varm mjölk, socker och kanel. Det var först vid sekelskiftet som den moderna typen med vispgrädde under locket lanserades av yrkesbagare och konditorer, samtidigt som man började servera bullarna som en sorts bakelser till kaffet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Ida
2007-02-12 22:57
#49

#46 Nä, men det låter intressant. Tasteline har ett intressant smalrecept på semlor däremot. :)

Faxlin
2007-02-12 23:00
#50

Påskens traditionella sedvänjor omfattar en festcykel som inleds med det uppsluppna firandet av fastlagen. Fastetidens födobestämmelser försvann med reformationen, men ännu i mannaminne ansågs det i en del bygder olämpligt att äta fet mat under fastan. Fastlags- eller fettisdagsbullen, numera vanligen kallad semla, är ett minne av fastans speciella matseder. Att gillen, inkl. bröllop, inte borde hållas under fastan var länge en allmän uppfattning, och "måste" någon gifta sig borde det ske "utan brudebång". Ännu på 1600-talet undvek man att använda kyrkorglarna under fastan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ida
2007-02-12 23:01
#51

#50 Intressant, hur kommer det sig att du vet allt detta?

Tur att vi inte har samma stränga regler numera och får äta semlor/fastlagsbullar när vi vill. :)

Lorita
2007-02-12 23:20
#52

#45 ja, vist men säg inget till någon det är känslig Hemlis

Till #46 och alla andraFlört

Dinkelsemlor

Ca 16 st:

50 g jäst

3 dl havremjölk el sojamjölk

7 dl siktat dinkelmjöl

1 dl fullkornsmjöl av dinkel

honung

1 tsk stötta kardemummakärnor

75 g smör

1 ägg

+

1 ägg till pensling

Mandelmassa:

100 g sötmandel

honung eller agave sirap

inkråm av bullar

¾ dl grädde

2 dl grädde

bakplåtspapper

Gör så här:

Låt smöret bli rumsvarmt. Värm havremjölken till 37°. Lös jästen i lite av havremjölken. Häll på resten av havremjölken. Tillsätt dinkelmjölet, lite i taget. Vispa upp ägget i en kopp. Häll i flytande honung, klicka i smöret och rör ner ägget. Degen ska bli något lösare än vanlig vetedeg, men fortfarande lite kladdig. Arbeta degen i 5 minuter. Jäs ca 30 minuter.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Dela varje rulle i 8 bitar. Ta dinkelmjöl på händerna och rulla runda bullar. Lägg på plåten och jäs i 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250°.

Vispa upp ägget i en kopp. Pensla bullarna med vispat ägg och ställ in plåten på mittersta falsen i ugnen. Sänk värmen till 225°. Grädda bullarna i ca 10 minuter eller tills de är genomgräddade och har vacker färg. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Skär av lock på bullarna när de har kallnat helt. Gröp ut lite av inkråmet i varje bulle.

Skålla, skala och mal mandeln. Blanda samman mandel, honung och inkråm. rör ner grädden lite i taget tills massan fått önskad konsistens. Vispa grädden till fyllningen till fast skum. Fyll bullarna med mandelmassa och klicka eller spritsa grädde ovanpå. Lägg sist på locket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rickard007
2007-02-13 02:00
#53

Hmm någon som slår mig med 19 ätna i år ?

Rickard007
2007-02-13 02:01
#54

#13, Tufft, Vilken tog du?

Hur mycket kostade dom? Och ungefär hur stora var dom var en "stor" som en normal elelr tvärtom ?

Ida
2007-02-13 02:17
#55

#54 Jag tog en liten och den var ungefär hälften så stor som en vanlig. De stora var som vanliga, inte större.

Minns inte vad det kostade, men det hela gick väl ungefär på knappt en hundring (två semlor + två cola).

Annons:
StefanW
2007-02-13 02:23
#56

#53 får man räkna bitar från semeltårta som en var??…i så fall är jag nära…

Stefan - Modellbyggare

Faxlin
2007-02-13 12:20
#57

#51: Jag fick lära mig det av våran präst i byn redan när jag var liten. ;-)
En extremt frågvis tös redan då. Men själva formulerngen på inlägget har jag hämtat från NE.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Celia
2007-02-13 17:18
#58

#52 - tusen tack för att du tog dig tid med receptet :)

Rickard007
2007-02-13 21:42
#59

#55, Okej, jag vill ha megasmelor! Oj EXTREMT dyrt café isf?

#56, Klart du får ;)

Jenna-Gun
2007-02-13 21:58
#60

Var in till Östersund och klappade renarna.

Passade på att köpa semlor på Wedemarks konditori.

De ska vi kalasa på när vi kommer hem, med varm mjölk.

Jenna

StefanW
2007-02-13 22:49
#61

#59 då ligger jag nog hack i häl på dig… ;-)

Stefan - Modellbyggare

Faxlin
2007-02-15 22:03
#62

hmm, jag har inte ätit en semla på tre år. vart klassas jag då som?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
StefanW
2007-02-15 22:56
#63

#62 är det för att du inte tycker om dom? då blir det ju fler över till mig om nu Rickard007 lämnar några kvar Flört

Stefan - Modellbyggare

Rickard007
2007-02-16 04:33
#64

#63, Precis, får man bjuda in på semmleparty? ;)

Faxlin
2007-02-17 14:30
#65

#63: Blir liksom inte av att jag äter bara. Tycker de är för mastiga. Kan äta lite och tycka det är gott. Men då jag äter så lite känns det som bortkastade pengar. ;-)
Är nog snål. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

StefanW
2007-02-17 17:09
#66

#64 när skulle jag komma sa du?

Stefan - Modellbyggare

Rickard007
2007-02-17 18:27
#67

#66, Hmm hade du kommit idag hade vi bjudit på en.. Själv åt jag 2 stycken idag, nu är jag uppe i 21!

StefanW
2007-02-17 20:41
#68

#67 varför sa du inget tidigare! det är ju inte så långt mellan oss!

Stefan - Modellbyggare

CarlS
2007-02-17 21:41
#69

Själv jobbade jag med en kosovoalban för några år sedan som hette: Semla!

Han gillade inte semlor! :)

Annons:
Ida
2007-02-18 17:50
#70

Konstig fråga kanske, men när är/var semmeldagen/fettisdagen/fastlagsbulledagen eller vad vi nu kallar den? :)

Lorita
2007-02-18 19:23
Ida
2007-02-18 21:35
#72

Med andra ord infaller den i år den 20 februari.

Så det är bara att ladda upp… :)

Lorita
2007-02-18 22:24
#73

Det blir nog fettisdagsbulle/hetvägg/fastlagsbulle/semla i morgon i stället, då fyller min dotter år Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Sandra76
2007-02-19 17:04
#74

I småland säger vi Semla, i vissa delar av blekinge också, men där är det nog blandat…

Rickard007
2007-02-19 18:58
#75

Lär bli en semla nu, skall åka och köpa pistagesemla tror jag :)!

Rrushe
2007-02-19 21:14
#76

#69. Menar du inte Selman eller Selami? Enligt min man som är kosovoalban finns inte namnet Semla hos dem.

Annons:
Rickard007
2007-02-19 23:58
#77

#75, Det blev ingen för affären var stängd… Men imorron det kan ni lita på! :D

AndersE
2007-02-20 12:59
#78

Ja, idag är dagen. En fastlagsbulle har det blivit. Vi blev faktiskt bjudna av jobbet!

(Jag såg en hypotes. Att bagare/konditor jobbar så hårt på att få "semla" att slå ut "fastlagsbulle" beror på att man vill förlänga försäljningsperioden. Det är ju uppenbart att "fastlagsbulle" är förknippat med en viss tid, men "semla" kan man kränga hela året…)

Upp till kamp mot den kommersiella 08-kulturimperialismen!

Ida
2007-02-20 13:41
#79

#78 Ha, ha det har du rätt i! Eftersom de började säljas redan innan nyår funkar det ju förstås inte med en namn som förknippas med fasteperioden.

Lycka till i kampen, men jag tror i och med din hypotes att det blir svårt att besegra semlan… :)

Rickard007
2007-02-21 00:26
#80

Det blev ynka 2 idag. Totalt - 23!

Ida
2007-02-21 00:33
#81

Totalt två för min del.

Rickard007
2007-02-21 03:31
#82

Haha i en semletävling i Växjö skulle man äta så många semlor som möjligt på 45 minuter! Han som vann åt **14!
**Jag tror ärligt jag skulle kunna matcha 10 iaf!

[Theriss]
2007-02-22 13:45
#83

Har aldrig tänkt på att fastlagsbullen kommer tidigare och tidigare… Kanske för att jag ändå aldrig köper någon förrän februari börjar.. =P  Tycker i alla fall att det är gott *mums* Fast ibland har de alldeles för mycket grädde, och det är inte så gott.

Annons:
Rickard007
2007-02-22 15:40
#84

#83, Okej jo de började sälja redan i December faktist  här i stan!

Madde
2007-02-22 23:43
#85
  • Jag tycker inte man ska äta semlor förän den dag som det är fettisdagen. Innan dess så är det fel i mina ögon då jag är van och vi har haft det som tradition i våran familj. Kommer fortsätta äta min första Semla den dagen, men kan tänkas äta 2 eller 3 efteråt men inte mer. Vill ju inte slita ut semlan till fullo. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Rickard007
2007-02-23 00:29
#86

Hehe okej.. Nah December tycker tillochmed jag är för tidigt!

Upp till toppen
Annons: