Annons:
Etikettkonsumentmakt-ifokus
Läst 1543 ggr
precis
3/16/07, 12:41 PM

öresavrundn på fakturor

jag har nu fått en elräkning, "Öresutjämn." :(
och jag måste gå tillbaks o kolla de tre senaste, de har rundat upp med 25 öre + 15 öre + 5 öre + 45 öre…

Varför gör de så? jag har ju ören på min bank, när jag betalar digitalt via nätet så behövs ingen utjämning. :(
För mig blir det inte så stora summor, men för elbolaget blir det väl miljoner per år, helt gratis. Det är alltså principen o inte pengarna jag "gnäller över"!

På "sju-elva" o willys så drar de ju exakta ören från mitt konto, när jag betalar med kort, typ lösviktsfrukt o godis.

Jag är å andra sidan för en avrundning till jämna kronor om man betalar kontant, alltså en borttagning av 50-öringen, för det skulle underlätta för kassörskorna och minska handelns kostnader för växelkassan/mynthanteringen lite grann.

Och sluta spendera omdesigning/modernisering av våra gamla mynt o sedlar när vi kommer att tvingas byta till Euro om några år. :( "jurå, jurå, jurå!!!"

rösta gärna så jag får se hur många som håller med/tycker tvärtom

Annons:
Ida
3/16/07, 1:38 PM
#1

Jag håller med. Det är småaktigt av dem att avrunda på det där sättet. De förutsätter kanske att man inte orkar kolla igenom de där oläsliga fakturorna, men det finns som du säger ingen anledning att runda av om man betalar via nätet.

Oskar
3/16/07, 2:10 PM
#2

Betlar man via kort eller internet så ska det ju självklart vara oavrundat tycker jag. Ören finns ju säkerligen med i alla de tekniska systemen så det lär inte kosta något extra att ha dem kvar.

När man betalat något kontant kunde man för min del gärna runda av till närmaste krona på belopp över tex 100 kr.

Oskar

johan
3/16/07, 5:42 PM
#3

Undrar om du skulle få en påminnelsefaktura om du struntade i att betala in öresavrundningen. :) Förmodligen skulle det vara mer värt för dom att få dina fjuttiga öron än vad det kostar för dom att skicka ut en ny faktura.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

abbis
3/16/07, 8:35 PM
#4

E-on tar dessutom ut 300:- i påminnelseavgift om du är 2 dagar sen med betalningen..´Jag har inget emot att betala förseningsavgift då jag vet jag är sen men 300:-..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sara
3/16/07, 9:57 PM
#5

Ohh ja.. missade att betala en 50 öring en gång och fick påminnelse om det. Går visst automatiskt när summan inte stämmer.

Sara

Sandra76
3/16/07, 9:59 PM
#6

300kr!!…det var i saftigaste laget…får de verkligen ta så mycket?

Annons:
Ida
3/18/07, 12:21 PM
#7

#4 300:- tycker jag också låter mycket!!

Har för mig att priser skall vara "skäliga" och det bör gälla även påminnelseavgifter!!

Rickard007
3/19/07, 12:53 PM
#8

#4, Låter extremt…

Linda
3/19/07, 2:09 PM
#9

#3 dina fjuttiga öron hi hi sorry tyckte bara att det var kul..;)

Upp till toppen
Annons: