Annons:
Etikettövrigt
Läst 2058 ggr
Staffan
2007-01-24 23:18

Svårt att hålla tyst...

Jag vet inte om det är ett positivt eller negativt drag men jag har otroligt svårt att hålla tyst när jag blir bemött på ett ohyfsat sätt. Alla kan ha en dålig dag men när det går över mig som är kund så tycker jag mig faktiskt ha rätt att påpeka det.

Hur gör ni? Biter ni er i läppen och håller tyst eller säger ni ifrån?

// staffan

Annons:
Linda
2007-01-24 23:20
#1

Det beror på..

Jag kan gå ganska lös om jag blir orättvist behandlad som kund, men för sambons skull försöker jag tygla mig..

Pernilla
2007-01-24 23:24
#2

Jag övar jättemycket på att säga ifrån. Ibland är det svårt för jag hinner inte med - tappar hakan av att bli bemött på ett korkat sätt och sedan är liksom ögonblicket förbi… Men då brukar jag tänka "Äsch, jag sprider ut det på iFokus istället…" :)

Ida
2007-01-24 23:35
#3

#2 Bra där Pernilla. Nu har vi ju ett perfekt forum för sådant - så från och med nu får alla otrevliga bemötande ett eget inlägg på konsumentmakt. :)

AnnaLundin
2007-01-25 01:07
#4

Hehe.. Jag har VÄLDIGT svårt för att hålla tyst om jag tycker någon beter sig knäppt… PÅ gott och ont…

Lotta_A
2007-01-25 08:31
#5

Jag håller för det mesta tyst, om personen inte beter sig riktigt galet alltså. Då säger jag ifrån. :P Men jag håller tyst så länge jag kan, tills jag inte står ut. :)

Cattis
2007-01-25 10:08
#6

Tyvärr kan jag sällan hålla truten, en av mina sämre sidor. Jag har en tendens att lägga mig i om jag står bredvid och andra blir konstigt behandlade också. Jag skulle behöva träna på att tiga…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
StefanW
2007-01-25 10:16
#7

Är inte jag nöjd som kund, då får säljaren av tjänsten eller varan reda på det. Sedan är det upp till dom om dom vill ha en nöjd kund eller inte! För mig så har det lönat sig att ifrågasätta. Bemöter man motparten med lite "sunt bondförnuft" så brukar båda parterna bli nöjda. T.ex. det ger mig ingenting att skälla på en expedit som inte har möjlighet att påverka, jag lägger mitt krut på den ansvarige istället.

Stefan - Modellbyggare

Milla
2007-01-25 14:30
#8

hm jag kan inte heller hålla tyst utan säger vad jag tycker och tänkerFörvånad

Det har gått så långt så att när vi ska ringa och klaga över något så får jag inte lov utan gubben tar tag i det istället, samma sak gäller om vi ska reklamera saker då är det han som tar tag i det för jag får inte

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Faxlin
2007-01-25 17:17
#9

Jag har stora problem med att vara tyst om jag blir illa behandlad som kund.
Detta får både expedit och chef reda på.
Nu beror det självklart lite på vad som har hänt också.

Men om jag drar min dotter i en affärs kundvagnar och vagnen går sönder och jag bara av ren tur lyckas rödda henne från att slå ner i betonggolvet.
Jag är trevlig och påpekar felet och frågar vart jag ska göra av vagnen och hur jag ska göra för att få min 5:a tillbaka så jag kan ta en ny vagn. Då vill man inte ha ett bemötande av en i personalen som säger:
-Det struntar jag i. Ställ den där ute om du vill ha pengarna tillbaka annars om du promt måste får du lämna den här.

Jag blir lite gnällig av sådant :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Staffan
2007-01-28 18:52
#10

#2 Pernilla

Det är förargligt när det händer att man kommer på för sent att man borde ha sagt ifrån. Ofta beror det ju som du säger på att man vid dessa tillfällen blivit så illa bemött att man tappat talföret fullständigt och stått och funderat över om det man nyss var med om verkligen hnde på riktigt… :)

En annan reflektion jag gör efter att ha tagit del av den här tråden är att det kanske mest är vi som säger ifrån som också kommenterar den här tråden… :)

// staffan

Ida
2007-01-28 19:10
#11

#10 Så är det säkert! :)

Man kan dock se och lära och bli bättre på att säga ifrån. Det tror jag många skulle behöva, inklusive jag själv.

Christina
2007-01-30 09:12
#12

Jag har ofta svårt att säga ifrån. Tyvärr blir jag litet gråtmild, när jag känner mig förödmjukad eller förolämpad. Och det fungerar inte så bra att klippa till med en skarp replik med tårar i ögonen och darr på stämbandenGråter

Jenna-Gun
2007-01-30 22:02
#13

Kan nog inte hålla tyst:)

Jag är synskadad och blir ofta mycket illa bemött av personalen i affärer.

Men jag blir förbannad och frågasätter deras beteende

Alla är vi lika värda, även vi handikappade..

Jenna

Annons:
Rickard007
2007-02-01 17:02
#14

Jag blir fly förbannad så fort något av betydelse är orättvist. Jag bli ofta särbehanlad i skolan, givetvis åt min nackdel. Efter det har det brustit för mig. Jag klarar inte av orättvisor. Jag  har fått ta så mkt skit för att det är orättvist.

Ni pratade om hur man blir bemött som kund, hehe. Min mormor blir väldigt förbannad om de är otrveliga m.m. Hon har skällt i många affärer ;) Men just nu detta ögonblicket får ni ägna en tanke åt henne. Hon håller just nu på att operarera in en pacemaker.

Ida
2007-02-01 17:13
#15

#14 Rickard, hur man blir bemött som kund kan givetvis även översättas till hur man blir bemött som elev. Sett det ifrån ett annat perspektiv är ju du som elev faktiskt "kund" i skolan. De får resurser för att utbilda dig, dvs de säljer utbildning.

De bör i allra högsta grad tänka på sina elever och se till att de inte behandlas olika.

Rickard007
2007-02-01 17:35
#16

Hehe jo sant. Ja det skiljer extremt mycket på hur olika elever behandlas. Skrämmade hur ärliga personer på skolan blundar för det. Det är sjukt olika grunder man står på beroende på kön hos många lärare m.m.

Ida
2007-02-01 18:17
#17

#16 Skriv gärna ett inlägg om någon speciell händelse där du känt dig illa eller orättvist behandlad i skolan. Det finns säkert många som känner igen sig och som skulle må bra av att veta att fler befinner sig i samma situation. Det skulle nog även få fler att våga "tala ut".

CBA
2007-02-01 22:09
#18

#2 och 10 - Jag är håller med er…många gånger så blir jag så chockad över vad människan bakom disken just sa att jag helt tappar talföret och stapplar iväg som ett fån.
När sen den värsta chocken har släppt kommer oxå hjärnan igång och jag kommer på massor av bra argument och fyndiga saker man hade kunna dra till med.

När inte hjärnan hakar sig så brukar jag vara allert och komma med rappa repliker + att jag sprider ordet om den butiken/det stället.

En missnöjd kund blir snabbt 10 missnöjda kunder…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Rickard007
2007-02-01 22:27
#19

#17, Hmm okej. Startar du tråd? Vart?

Ida
2007-02-01 23:23
#20

#19 Starta tråden du! :) Skriv om ett tillfälle från skolan när du känt dig dåligt eller orättvist behandlad. Det finns nog många som känner som du.

Starta tråd gör du under "Forum" och "Skriv". :)

Annons:
Rickard007
2007-02-02 00:51
#21

Jo klart jag vet HUR man startar är ju rutinera här. Men ska det vara under "konsumentmakt" ?

Ida
2007-02-02 01:11
#22

#21 Ja, varför inte. Eller under "varning för" kanske…

Du har rätt i att det inte finns någon direkt passande grupp… Får ordna det framöver, men det spelar inte så stor roll var du placerar det.

Rickard007
2007-02-02 18:56
#23

#22, Okej startar en tråd när jag känner att jag orkar. Blir väl i helgen någon gång.

Upp till toppen
Annons: