Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 1367 ggr
Staffan
2/20/07, 3:04 PM

Banksektorns orimliga vinster

Det stör mig att banksektorn kan fortsätta tjäna sådana grymma pengar på oss svenskar. Förra året gjorde bankerna en sammanlagd vinst på cirka 80 miljarder kronor! Det motsvarar en vinst på 10.000 kronor per svensk. OBS! VINST!

Nyss såg jag detta på DN Ekonomi: 
"Handelsbanken redovisar en rörelsevinst på 5 032 miljoner kronor för fjärde kvartalet, jämfört med 3.002 miljoner kronor kvartal före. Vinsten var den högsta hittills."

Varför kommer det inga konkurrenter med bättre priser?

Mvh // Staffan

Annons:
Ida
2/20/07, 3:15 PM
#1

Vi har ju en statlig aktör (SBAB) som finns till för att konkurrera med de privata bankerna och därmed hålla låga "priser" dvs oftast räntor. Det är god konjunktur och bankerna tjänar på alltifrån utlåning (vilket ser i stor utsträckning) och kapitalförvaltning, som man också tjänar mycket på nu när folk har råd att spara och investera.

Det sämsta med bankerna är enligt mig de kortavgifter de tar ut. Det gynnar ju dem själva att folk handlar med kort och därmed bör man uppmuntra det med kostnadsfria Visa och MasterCard tex.

Oskar
2/20/07, 3:15 PM
#2

Härligt för oss som jobbar på bank. :)

Tycker också att det är konstigt att det inte kommer uppstickare som lyckas…eller att någon av de etablerade bankerna ger mer pengar tillbaka till kunderna…

Oskar

Staffan
2/20/07, 3:40 PM
#3

#1

SBAB verkar lyckas vässa konkurrensen på banksidan ungefär lika bra som Vattenfall gör det när det gäller elpriserna…

#2

Vi kanske skulle dra igång en egen bank? Vad tror du om det? Jag kan vara webmaster… :)

// staffan

Ida
2/20/07, 3:43 PM
#4

#3 Så funkar det med utbud och efterfrågan. Just nu är efterfrågan på banktjänster mycket stor och så höga priser för att låna pengar tycker jag ändå inte att det är. Men jag stör mig på kortavgiften.

En stor del av vinsten har man för övrigt internet att tacka för kanske? Tänk så många bankärenden som förut gjordes manuellt, som nu görs via internet. Där fanns nog många kronor att spara.

Oskar
2/20/07, 4:17 PM
#5

#3 He…jepp…fast jag sitter ju också på IT-sidan. Kanske bör man ha med någon som kan det där med ekonomi också om man ska starta en bank? :)

Ida
2/20/07, 4:55 PM
#6

#5 Känner mig träffad, men samtidigt inte… Sitter och läser en 1000 sidor lång amerikansk bok om ekonomistyrning just nu och börjar tvivla lite på mig själv. :/

Annons:
Sotlugg
2/20/07, 10:06 PM
#7

Är det inte så att lagstiftningen gör det omöjligt för nya aktörer inom banksektorn? Har länge velat hitta ett alternativ men det finns inte.

Terrierlina
2/21/07, 6:43 PM
#8

#0 Tycker du att IKEAs vinster är orimliga oxå? Eller andra stora privata företag? Det är väl bara att gratulera till företagande som lyckas…! Det är det ju inte alla som gör… och ju större vinster, desto mer pengar till stadskassan, och det gynnar ju alla… Nää, jag tycker inte att det är anmärkningsvärt iallafall.

AktieTrader
2/22/07, 9:17 AM
#9

Bankernas STORA kassako är fonderna. Fonder som inte klarar att slå index kostar massor i förvaltninsavgifter. Spara i billiga indexfonder istället. De går som index och slår ofta storbankernas fonder fast till mycket billigare kostnad.

SBAB har pressat på bolånen där det är väldig konkurans.

Upp till toppen
Annons: