Annons:
Etikettövrigt
Läst 821 ggr
Ida
4/5/07, 9:14 AM

Godis till påskkärringar

Köper ni godis till påskkärringar som ringer på dörren?

Vad ger ni till dem i så fall?

Annons:
WiktZac
4/5/07, 9:52 AM
#1

Jag köper inget godis till påskakärringar, men innan ni tycker jag är ett känslomässigt as, så vill jag påpeka att jag bor på landet-landet… Räcka ut tungan

Jag och min bästa kompis gick ett par påskar runt som påskkärringar och "tjänade" storkovan. En gång skulle vi knacka på en av de mer agressiva och elaka gubbarnas dörr. Vi knackade på och efter en lååång stund så revs dörren upp och gubben for ut och skrek:

"VAD F--N VILL NI DÅ?"

Paralyserade av skräck så niger efter stund min kompis och sträcker fram sin korg. Då tittar gubben ner i korgen, tar en handfull av våra idogt intjänade karameller och säger:

"Tack" 

Sedan stängde han dörren och lämnade oss fånstirrande utanför…

HAHAA! Så kan det gå till. Sista året vi gick…

Varning för alla barn!

//Zac

Solveig
4/5/07, 11:59 AM
#2

Det hör till, påskkärringar ska komma och ge mig sneda och vinda teckningar som jag sätter upp på kylskåpsdörren. Godis med papper på står i ett påskägg vid dörren.

Sara
4/5/07, 12:27 PM
#3

Brukar inte köpa till dem direkt men har jag hemma så får de.

Sara

Amiechan
4/5/07, 2:21 PM
#4

Tja, det kommer inga påskkärringar hit :D Vi bor i lägenhet i "invandrarområde" = inga påskkärringar. Men om vi hamnar i hus kommer jag nog att fixa lite godis till småungarna :)

Amiechan
4/5/07, 5:14 PM
#5

Jaha. Tydligen utmanade jag ödet med förra inlägget :P Tre påskkärringar har kommit och gått här idag…

Ida
4/5/07, 5:40 PM
#6

#5 Hi hi, va kul!!

Var de fina?

Annons:
precis
4/5/07, 8:06 PM
#7

#4 o #5 talar man om trollen, så står dom snart i farstun… :D
jag kände att jag ville återanvända/recycla detta gamla allmoge-uttryck… ;)
gla påsk!

Amiechan
4/6/07, 5:06 AM
#8

De var ganska söta :) Rosiga kinder och små förkläden. Synda att jag inte hade nåt till dem…

Christina
4/6/07, 12:19 PM
#9

Vi brukar se till att vi har nåt hemma. Men just nu maken och jag inne i en intensiv bantningsperiod. Och vi har så dålig karaktär att vi inte törs ha godis hemma. Men vi har ett lagom förråd med småslantar.

AnnaLundin
4/7/07, 11:21 PM
#10

Jag hade aldrig påskkärringbesök när jag bodde i lägenhet i stan, så när jag fick besök av dem första våren vi bodde långt ute på landet så hade jag riktigt dåligt samvete för att jag inte hade något hemma till dem.

Sen dess har jag alltid sett till att köpa hem litegrann för att kunna dela ut - tror Ni det har kommit någon? :D

Jag har i alla fall själv haft en massa godis att svulla i mig efteråt! :D

Men skulle de komma så HAR jag!

Linda
4/8/07, 1:06 AM
#11

har aldrig knackat på någon påskkärring på våran dörr de senaste 10-20 åren=Synd..

Annette
4/8/07, 3:05 AM
#12

Vi får heller inte besök av påskkärringar särskillt ofta. I år har det inte kommit någon, fast vi bor mitt i samhället. De kanske är ett utdöende släkte?

Om de kommer så får de vad vi har hemma, frukt eller godis.

Celia
4/8/07, 3:20 AM
#13

Ingen som hittar hem till oss. Lite trist :(

Annons:
Ida
4/9/07, 12:35 PM
#14

Vi fick inte heller besök av några påskkärringar…. :(

zzTCM
4/9/07, 1:21 PM
#15

Det kom inte en enda påskkärring:( Det var bra för jag brukar se till att jag har småslantar och godis. Men i år har jag glömt bort att ordna med det. Vill inte se deras ledsna miner. De skulle nog inte bli så glada av en liten påskteckning målad av mig:) Men vem vet. Det kanske är bra att ge dem något annat än pengar och godis också. Det är ju tanken som räknas. Eller åtminstonde borde räknas.

 Kommer att tänka på när mina barn var små och var påskkärringar. Min ena dotter och hennes kompis gick till en man som bodde i området. Han öppnade i morgonrock och såg väldigt trött ut sa de. "Vi fick 100 kr skrek min dotter upphetsat". Han kanske var så trött så han trodde att det var en 20- kronors sedel sa jag då. Några månader senare flydde han från lägenheten, bara stack. Det visade sig att han var en bordellkung med kronofogden efter sig:)

Gasoline
4/9/07, 3:24 PM
#16

Har aldrigh haft en påskkärring hemma hos mig förutom släktens barn

Sara
4/9/07, 10:03 PM
#17

# 15 *Fniss*

Sara

Upp till toppen
Annons: