Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 1798 ggr
Mandysan
2007-01-23 21:18

Kommunen kör över oss!

Det är så att jag har min häst uppstallad på Skövde Ridskola. Innan jag har haft henne så har jag ridit där i 7-8 år. Hela tiden har styrelsen samt vi medlammar varit medvetna om att det ingår i "Skövdes Framtidsplan 2015" att Skövde Ridskola skall flyttas runt 2012.

Men för ngn månad sen fick vi läsa i tidningen att 2008 skall flytten påbörjas så att marken skulle vara klar för bostäder 2009. Styrelsen visste inget utan allihop fick läsa om detta i tidningen! Vi vet fortfarande inte vart ridskolan skall flyttas och det kommer innebära att 2 byggnader, 40 hästar samt underlag till 2 ridbanor skall flyttas under 7 veckor! vi vet inte vart kommunen kan tänkas ha plats med Ridskolan….

Iom det att föreningen lånade pengar av kommunen var det ngt avtals grejs som gjorde att dom tydligen har rätt att göra så här!

Kan tillägga det att det inte finns ngn lämpligare plats än den som vi är på idag. Nära till stan, vettiga bussförbindelser, nära till ett stort bostadsområde och framför allt, tillräckligt stora marker.

/Amanda

Annons:
Ida
2007-01-23 21:43
#1

#0 Hm, frågan är vad det är för avtal, där man kan begära någon flytta för att den lånar pengar. Antagligen har de rätt att säga upp avtalet med ett års varsel eller liknande, men vad jag förstår har de inte ens meddelat det.

Jag tror att trots att man är kommun måste man säga upp avtal på ett rimligt sätt - dvs styrelsen måste få reda på det.

Kanske stämmer inte riktigt det som står i tidningen? Låter orimligt att de planerat att allt ska flyttas under sju veckor, men de vet ännu inte vart?

StefanW
2007-01-23 23:02
#2

Följer utvecklingen noga, då min dotter har sina ridlektioner där!

Stefan - Modellbyggare

Anne
2007-01-24 12:56
#3

Lita inte på tidningen - det kan vara förslag som inte ännu är beslutade. Skövde har en förträfflig hemsida, med både kontaktinformation till politiker och framför allt protokoll. Jag kikade lite på kommunstyrelsen och kommunfullmäktiges protokoll, och även fritidsnämnden, men hittar inget om det här. Mitt råd är att du, eller någon i styrelsen, omgående kontaktar någon av politikerna i kommunstyrelsen och tar reda på vad som faktiskt hänt eller är på gång att hända.

Annette
2007-01-24 13:16
#4

#3. Lite kul att du tycker att Skövde har en bra hemsida, de är nämligen inte nöjda med den själva ;)

Styrelsen har kontakt med kommunen, info finns på ridklubbens hemsida. Men jag fårstår ändå Amandas oro, när man är ung och inte har så lätt att ta sig mellan platser själv, så vill man ju inte få problem med att ta sig dit. Men jag hoppas att de hittar lämpligaste placering. Vår dotter rider ju som sagt också där.

Länk till SRF

Anne
2007-01-24 13:40
#5

Annette - det beror ju på vad man vill få ut av den :) Jag gick in och letade just protokoll, och det tyckte jag var strålande, klart bättre än på vår (www.nacka.se) som dock har vunnit priser.. :)

Annette
2007-01-24 13:55
#6

#5. Där håller jag med dig, vår kommuns hemsida ser lite roligare ut än er :) Jag tror du har läst Skövde kommuns hemsida noggrannare än mig, som ändå bor här Generad

Annons:
Mandysan
2007-01-24 14:10
#7

Kul att det har hänt ngt i tråden:) Men grejen är den att för oss (jag och syrran) löser det sig alltid, men vad ska hända med dom som bara kan rida för att kulis ligger där det ligger? Många utav dom är tonåringar och håller sig bara från stan för att Kuletomten finns!

Annette
2007-01-24 14:13
#8

#7. Det bästa alternativet vore att flytta det åt Fjället till. Det säger jag inte bara för att jag får närmare. Men då flyttas det åt det håll det ligger nu och det är ju bara några km emellan. Kommunen får väl se till att det blir vettiga bussförbindelser dit. De sk killidrotterna i Skövde Kommun får så mycket, så nu är det banne mig de hästintresserades tur.

Upp till toppen
Annons: