Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 993 ggr
CarlS
2007-02-01 14:18

Låt planeten andas ut!

…från Peter Northon i
Alternativbyn

Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55 - 20:00 den 1 februari 2007.
Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi.
Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.
Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus/lägenhet under 5 minuter
(19:55 - 20:00 den 1 Feb).

Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss…

M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…!

Annons:
CarlS
2007-02-01 15:41
#1

Här är en liten kompletterande länk

"Ikväll slocknar Jorden"

//CarlS

Ida
2007-02-01 17:16
#2

Det låter intressant, men har det en betydande effekt även om det bara gäller fem minuter?

Jag kan absolut tänka mig att inte konsumera el under fem minuter. Ska till och med stänga av datorn. :)

Rickard007
2007-02-01 17:33
#3

Haha Carl S. På hur många forum har du postat denna nyhet? Detta försöket måste betyda väldigt mycket för dig?

Faxlin
2007-02-01 19:01
#4

#3: Han har nog fått hjälp att publischera detta. Vi är fler som har hjälpt till att posta detta.

Själv tänker jag också döda all el, till och med datorn. Ja all el, jag kommer stänga huvudströmbrytaren så slipper jag gå runt och stänga överallt. Tror vi utökar tiden lite :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CarlS
2007-02-01 19:31
#5

#2
Tanken är inte att spara så värst mycket ström Ida. Det är väl mer att visa att vi små människor på vår planet är beredda på att hjälpa till och att vi observerat klimathotet mot vår Moder Jord tror jag…

#3
Är du här inne också Rickard! :) Jo, det är ett av det mest spännande som hänt på Internet på länge tycker jag. Egentligen en fantastiskt tanke - Att hela planeten hjälps åt så här. Ja det gäller inte alla alltså..;-)

#4
Jo, vi tänkte osså så Åsa! Av med huvudströmbrytaren och på med stearinljusen!
Och sedan kolla nyheterna om det hänt något…:)

//CarlS

Rickard007
2007-02-02 00:53
#6

#5, Haha ja, jag vimlar omkring både här och där. Kanske får besöka din site med. :)

Annons:
Faxlin
2007-02-02 02:12
#7

#6: Tycker jag du ska göra. Svensk Natur är en riktigt fin sajt faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CarlS
2007-02-02 18:45
#8

**Eiffeltornet slocknade!
**Uppslutningen runt manifestationen "Låt planeten andas ut" i Frankrike var god. Man släckte till och med ner Eiffeltornet!

I Sverige var uppslutningen tydligen mindre god. Här i min egen by syntes inte många nedsläckta hus och likadant var det i hela riket.

Antingen har meddelandet inte nått fram till Svenskarna eller rycker man bara åt axlarna åt det.

Jag vägrar tro det sistnämnda. Men det kommer säkert fler manifestationer för vi står inför mänsklighetens största utmaning inför en inte alltför avlägsen framtid. Om våra barnbarnsbarn inte ska stå med vatten upp över öronen måste vi ta klimathoten på allvar.
Domens dag närmar sig…

Rickard007
2007-02-02 18:49
#9

#7, Hehe okej, Får väl ta mig en titt där då.

Upp till toppen
Annons: