Annons:
Etikettrekommenderas
Läst 5143 ggr
Ida
2007-01-29 20:41

Substitut till medicin

Känner ni till något som fungerar lika bra som medicin, men som är billigare, naturligare eller hälsosammare?

Jag kan rekommendera "Tranirin Tranbärskapslar" istället för antibiotika mot exempelvis urinvägsinfektion.

Finns det fler exempel?

Annons:
precis
2007-01-29 21:02
#1

Jag läste nyss en undersökning om att en liten kopp kaffe var mycket bättre (och vänligare mot magen) än ibuprofen mot viss smärta och inflammationssmärtor. Men det var bara kvinnor som inte redan var koffeinberoende som var med i undersökningen.

Ida
2007-01-29 21:05
#2

#1 Aha, det var inte dåligt! Jag betraktar mig inte som koffeinberoende och det är helt klart värt ett försök!

AnnaLundin
2007-01-30 00:33
#3

Tranbärsjuice är väl välkänt att det är bra mot UVI, trodde jag? Jag skulle för övrigt hellre dricka juicen än att äta kapslar…

Sen slår jag ju gärna ett slag för frukt och/eller rena fruktjuicer i stället för C-vitamin-brustabletter…

Ida
2007-01-30 01:01
#4

#3 Jag har också hört att tranbärsjuice är bra mot "UVI", men det har inte på långa vägar fungerat som substitut mot antibiotikan, snarare som ett komplement. Kapslarna däremot har tagit bort symptomen helt och då väljer jag mycket hellre att ta dem än medicin.

sarae
2007-02-02 13:56
#5

echinacea droppar mot förkyling! Vi lever på det i min familj och till 95% brukar det hindra förkylningar från att bryta ut.

Om man ändå blir förkyld brukar jag koka upp vatten, pressa i citron/apelsin juice, hälla i mycket honung plus pressa i en vitlöksklyfta och låta det hela koka upp. Låter inte så gott men det är faktikst inte så farligt! Och botar förkylningen på ett kick!

Ida
2007-02-02 13:57
#6

#5 Jaha, funkar det verkligen?

Tar ni det när ni börjar känna symptomen, eller funkar det även när man redan är förkyld?

Annons:
Oskar
2007-02-02 15:18
#7

En promenad? :)

BigBr
2007-02-02 16:13
#8

#4 Tranbärsjuicen fungerar bara förebyggande mot uvi. Men det går att dricka bort en pågående infektion med massor av juice, vatten, persiljerotste eller vattendrivande örtte. Vi pratar ca 5 liter eller mer/dag i några dagar. Brukar sätta klockan och dricka ett fullt glas /halvtimme. Behöver väl inte påpeka att det är bra att ha toan i närheten Fundersam

sarae
2007-02-02 17:43
#9

#6 bäst att ta det så fort man får symptom..men även under förkylningen…syptomen lindras och förkylningen brukar gå över snabbare

Niklas
2007-02-02 17:49
#10

Ingefära mot åksjuka. Enligt Mythbusters på Discovery.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Terrierlina
2007-02-02 17:54
#11

#8 Man får passa sig så att man inte dricker för mycket vatten bara, då kan man bli förgiftad…

#10 Jag såg oxå det, och jag har hört från andra håll att det faktiskt funkar! Även på hundar sägs det funka bra!

precis
2007-02-04 18:00
#12

#10 äta rå, dricka ingefärate, stoppa upp den i näsan??? ;) hur??? jag måste alltså ha missat ett avsnitt ;)

#8 & #11 det är livsfarligt att dricka mer än 2 liter vatten per dygn… en kvinna dog nyligen efter en "drick-mest-på-kort-tid-tävling"

Ida
2007-02-04 18:16
#13

#12 Varför är det livsfarligt?

Tycker dock att det är bra att det kan bli för mycket åt det hållet också. Själv har jag verkligen problem med att dricka mycket. Jag är helt enkelt sällan törstig.

Annons:
precis
2007-02-04 18:23
#14

#13 alla organ som ska ta upp näring ur mat o dryck och processa allt orkar inte med extrema mängder… kroppen känner själv efter och minskar/ökar svettning & andning. man får oftast i sig tillräckligt med vätska i all livsmedel

BigBr
2007-02-04 23:55
#15

#12 Nu överdriver du,  vi är nog många som vet att mer än så kan man dricka utan problem. Men jag vet att dricka mycket på kort tid inte är bra, provade det när jag var barn och jag blev riktigt sjuk, ungeför som maginfluensa kändes det i ca 2 dygn (jag hade druckit ca 2 liter på några minuter)

Ida
2007-02-05 00:00
#16

Måttliga mängder är nog bäst. Som med allt annat.

AnnaLundin
2007-02-05 01:00
#17

#15 Fast det är faktiskt sant att det eviga vattendrickandet som många håller på med faktiskt inte är bra. Dricker man mycket mer än man behöver så lakar man ut salter ur kroppen, salter som man behöver… Ska man dricka mycket så behöver man stoppa i sig elektrolyter också, för att det inte ska bli galet.

Terrierlina
2007-02-05 09:42
#18

#12 Hon som dog hade druckit 7 liter….

RuiXue
2009-09-07 00:31
#19

Jag har druckit 8 liter vatten på en dag, bara för att jag var otroligt törstigFörvånad

Min "huskur" är varm mjölk med en tesked honung i. Supergott och funkar prima när man är förkyld.

Jennie


Mitralis
2009-09-07 00:50
#20

Rönnbär mot gallbesvär Glad



Annons:
Sara
2009-09-11 23:23
#21

Om inte urinvägsinfektionen blir fixad så kan det sprida sig till njurarna vilket både gör svinont och är farligt.

Så jag skulle inte lite benhårt på tranbärsjuice.

Sara

Elshira
2009-10-17 06:39
#22

Jag vet inte om jag tror någon dött av det i sig utan snarare av biefekterna efter mycket lång tid i sådana fall. Men ju mer man dricker ju mer salt ebhöver mn också få i sig.

Det enda jag hört från flera olika håll sedan jag var liten är att om en vuxen person dricker/får i sig 8 liter vätska inom 30-60 minuter dör man pga att kroppen tar upp för mycket av det och cellerna spricker bokstavligen.

Vad det gäller tranbersjuice så säger jag nog som #21 Men i övrigt så är ju det bäst att dricka i förebyggande syfte innan det slår ut och blir en uvi. Så vad sägs om ett glas tranbärsjuice till frukosten istället för att mosa i sig så mycket man kan när man väl är sjuk om man har lätt för att få det? ;)

Hakuna matata!

Maria
2009-10-18 00:12
#23

#19 Visst kan man dricka 8 liter på en dag utan att dö men det beror alldeles på tillfälligheterna.

Precis som #2 säger så är det ofta på kort tid och att kroppen "ballar ur" så t.om vatten kan vara livsfarligt.

Jag tror starkt på vitlök mot infektioner av alla de slagFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sara
2009-10-18 01:12
#24

Har hört att honung är bakteriedödande och bra att ha på små sår. Har provat idag på ett infekterat litet sår och det har inte bildats något mer var iaf.

Sara

Elshira
2009-10-19 00:24
#25

Vet flera "hästmäniskor" som använder sig av honung till småsår så nog borde det väll var åtminstånde lika bra som någon annan mjukgörande kräm.

Men så vitt jag vet har honung också bakteriedödande effekt =)

Hakuna matata!

Babzan
2009-10-19 13:21
#26

Jag har en burk, Honung med propolis, som jag provade vid förkylning men kan inte säga om det lindrade eller inte. Var ordentligt förkyld. 3 teskedar om dagen rekommenderas.

Vet att en del har provat den på småsår och det fungerade!

Så här står det på burken; Propolis är binas naturliga skydd mot infektioner. Propolis är bakteriedödande och anses ha hälsofrämjande egenskaper.

[GunillaR]
2009-10-25 23:51
#27

Det stämmer att honungen innehåller naturliga skydd mot infektioner och antioxidanter. Det är dessutom slemlösande och lindrar mot halsont och hosta.

Jag fick ett sår på mitt pekfinger för en vecka sedan, precis bredvid nageln. Det svullnade upp och såg riktigt otäckt ut och så kom jag på - honung! Jag tvättade med alsolsprit och lade sedan honung ovanpå och sen ett plåster. Redan efter första behandlingen under natten så märkte jag en väsentlig skillnad. Tre "behandlingar" och så var infektionen borta.

Annons:
AktieTrader
2009-10-28 18:43
#28

Ett par bitar mörk choklad dämpar hosta. Gissa vad som är mest poppis hos ungarna ? hostmedicin eller choklad? :-)

mayolica
2009-11-21 18:42
#29

Angående vatten.

Jag tror inte att man behöver skrämma upp folk för mycket med vatten, det kan gå åt andra hållet istället så att man inte vågar dricka vatten när man är törstig.

Nu låter det lite överdrivet med 8 liter,men två liter låter för mej lite väl lite . Jag tror på lagom är bäst,och att man får gå efter vad man själv mår bäst av.

Jag brukar inte mäta allt jag dricker,men jag uppskattar att det brukar ligga på omkring mellan 3-5 liter vatten om dagen. En riktigt varm sommardag känns inte alls fem liter mycket under en hel lång dag,jag blir matt ,yr och känner mej svimfärdig om jag går törstig för länge. Det skulle inte funka för mej att följa rekomendationen på bara två liter,men jag vet andra som tycker att två liter vatten är för mycket för dom på en dag.  Det är oxå sällan jag dricker andra drycker än vatten.

För några år var det väldig hysteri om att folk dricker för lite vatten och får vätskebrist,tror det har lett till att folk började tvinga i sej mer vatten än dom mådde bra av.

Jag tror att det offtast funkar bra om man följer sina egna vattenbehov utan att överdriva åt ena eller andra hållet.

~ mayolica ~

asvensso
2009-12-14 16:15
#30

Aloe vera juice i koncentrat -100%- mot akuta brannskador. Jag branner mig ofta pa stekpannor, strykjarn osv och far sma sar. Jag forvarar alltid en flaska AV juice i kylen. Nar jag branner mig dranker jag in en kompress och haller den emot brannsaret en stund. Det blir mycket mindre sar och laker fortare. Ibland gar det t o m helt tillbaka och jag far en liten rodnad bara.

For nagra ar sedan lyckades jag snubbla i koket med en kopp hett kaffe i handen. Allt skvatte i ansiktet och gjorde fruktansvart ont. Jag drankte in en massa kompresser med iskall AV juice och lade mig pa soffan. Bytte kompresser efter en timme. Inte en blasa, inte ens en rodnad. Dar det skvatte pa handen fick jag en blasa (glomde den for ansiktet gjorde sa ont).

Naturligtvis talar vi har om lattare brannskador och man bor soka lakare annars.

Ida
2010-02-25 22:24
#31

Wow! Aloe är ett riktigt mirakelmedel. Jag brukar använda det på lite för solbränd hud.

radio
2010-07-28 07:11
#32

Visst finns det vissa saker som kan fungera som läkemedel. Tron till exempel. Placeboeffekten, eller förväntanseffekten som den också kallas är inte att förakta. Tror man att en kopp ingefärste om dagen gör att man inte blir förkyld, så ökar chansen för att man håller sig frisk.

Det som talar för läkemedel är just att det är läkemedel. Då vet man att det är kontrollerat, att det har effekt _utöver_ placeboeffekten och att det är relativt säkert. Vad säker innebär skiljer sig. Har man problem med levern ska man inte äta vissa preparat, har man haft problem med magsår ska man inte äta andra och så vidare. Hur många har tittat på allergimedicinens följesedel? Det kanske är idé att göra det! Vidare accepteras fler och kraftigare biverkningar på ett cellgift än på ett p-piller. Man får även tänka på hur länge man äter en tablett. Att vissa medel finns receptfria i små förpackningar medan de större är receptbelagda beror på att man ska äta dem en kort tid, alternativt få dem utskrivna av en läkare som kan bedömma om eventuella biverkningar av långvarit intag är acceptabla.

En del tror att det från naturen automatiskt är bättre och med färre biverkningar än ett laboratoriumframställt preparat, men så är det sällan. Visst kan det vara mysigt att gå längst strandkanten och plocka älgört som man gör te av och dricker när man känner sig febrig. Men då får man räkna med risk för magsår och att man inte vet hur mycket man får i sig, till skillnad från den syntetiska varianten med samma verkan, i rätt dos, och med färre biverkningar (Magnecyl). Johannesört är ett annat populärt preparat, jättebra kanske, om man inte äter andra läkemedel som det påverkar negativt (tex p-piller - trist att bli gravid för att man dricker örtte). Echinacea som någon nämnt kan ge allergiska reaktioner.

Alltså både kontraindikationer och biverkningar. När det gäller biverkningar får naturligtvis alla inte alla, en del slipper helt. Detsamma gäller med läkemedel.

Själv skulle jag inte välja örtmedel istället för tranditionella läkemedel, men det är ju en smaksak. Hur man än gör tycker jag det är bra om man känner till hur och varför etc.

Sedan bör man känna till "Doktorns viktigaste redskap är tiden". Mycket av våra småkrämpor går faktiskt över av sig självt. Dricker man någon juice när man upptäcker att man har urinvägsinfektion så kan det vara lätt att tro den har effekt, men det hade kanske gått över lika snabbt ändå.

PS Ursäkta om jag lät lite besservissig så här på nattkröken, hade inget att göra och har hällt i mig för mycket av en växtdryck som orsakar sömnsvårigheter (kaffe). Vill gärna nämna att jag tycker det är intressant med växter och dess effekter, gjorde faktiskt i går te av älgört/älgräs för att testa hur det smakade.

Örtmediciner har både effekter och biverkningar. Läkartidningen ? Nr 50 ? 2002. Nyare rön finns att hitta på webben, ovan är bara lite exempel.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Ron-Jag
2011-05-24 11:38
#33

Tea Tree olja mot öroninflammation. Några droppar på en bomullstuss instucken i örat under natten. För mitt öronbarn funkade det i 9 fall av 10. Även BVC läkaren sa att hon gör så på sina barn.

5-HTP mot depression. I kapsel innan läggdags och sen börjar du må bättre efter ett par dagar.

D-vitamin mot depression. Ät ca 4000IE om dagen.

Omega-3 mot depression. Ät minst 1000 mg om dagen.

Probiotika mot IBD. Starka kapslar, ej i fil och yoghurt. I kapsel på fastande mage innan läggdags.

[GunillaR]
2011-05-24 11:57
#34

Salvia- och mynta-te med en liten klick honung mot besvärliga tillfälliga matsmältningsproblem.

Annons:
Saga85
2011-06-26 23:50
#35

Aloe vera som någon rekommenderade bör prövas i en liten dos innan man "går loss". Hade också hört att aloe vera skulle vara bra och testade ett läppbalsam - och satan så det sved och gav mig svullna läppar. Testade även någon kräm någon gång, med samma resultat (ok, svullenhet blev det inte, men sved gjorde det). Samma med min mamma (vi har inga andra allergier i släkten). Förutom cashwenötter (jag).

Ingefära är dock något jag rekommenderar - inte bara för åksjuka/illamående/baksmälleillamående, utan även vid förkylningar. Brukar funka bäst att bara äta den som  den är. En liten skiva i taget räcker. Om man har svårt för det går det nästan lika bra att göra te på det, eller ha det i en stark (lins)gryta. Man (jag) brukar ofta känna mig lättare i huvudet efter att ha knaprat lite ingefära.

Sen finns det även riktigt gott ingefäragodis att köpa i diverse asiatiska butiker, men det fungerar nog bäst som just godis Oskyldig

Och det bästa vid feber är att svettas bort den när man sover.

svenake
2011-06-27 00:02
#36

Att svettas bort feber är ett bra sätt.

Det är helt enkelt kroppen eget sätt att höja temeraturen så att imunfösvaret kan hantera bakterier och virus. Därefter går febern ner.

Dock måste man vara observant så att febern inte blir så hög, att den blir skadlig för kroppens egna celler.

Saga85
2011-06-27 01:08
#37

Hade för mig att det var något sådant. Vet själv hur många febernätter jag gått med att växla att dra ner täcket, för att sedan huttrande dra upp det osv. Tills jag efter en natt blev mycket bättre efter en rejäl svettsession.

Upp till toppen
Annons: