Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 3173 ggr
Staffan
2007-01-19 01:53

Försäkringsbolag

Hur man blir behandlad av sitt försäkringsbolag när man råkat ut för en olycka verkar variera extremt mycket från bolag till bolag. Det verkar dessutom inte automatiskt vara så att man har bäst skydd hos det dyraste försäkringsbolaget.

Vilka försäkringsbolag är ni kunder hos och hur uppfattar ni dem?

// staffan

Annons:
Ida
2007-01-19 02:02
#1

Länsförsäkringar. Jag är mycket nöjd med deras kundservice, de är mycket trevliga.

När jag blev oriktigt ersättningsskyldig till min fd hyresvärd uppstod dock en konstig situation med försäkringsbolaget. Först fick jag tala jättelänge med en massa folk på olika avdelningar om vad som hade hänt och de sa att värden inte hade rätt att kräva detta. Två trevliga jurister sa att de skulle hjälpa mig att skriva till värden och påtala att detta inte var juridiskt försvarbart att kräva ersättning för. Sedan hörde jag inte från dem på länge och nästa gång jag ringde hade "mitt ärende" bytt handläggare två gånger. Den nya killen sa att de inte kunde hjälpa till då detta inte låg under min ansvarsförsäkring. Jag hade dessutom "drulleförsäkring", men han menade att det var värdens skyldighet att ersätta och han kunde inte hjälpa mig. Rättsförsäkring infaller endast om skadan överstiger 10 000 kr (tror jag) och därmed kunde de inte ens hjälpa mig om ärendet gick vidare till Tingsrätten.

Här är ett exempel på vart försäkringen inte gäller, oavsett om du skyddar dig med "drulleförsäkring" eller inte.

Annette
2007-01-19 08:46
#2

Länsförsäkringar.

För 6 år sedan fick vid vid ett skyfall in vatten i källaren. Ingenting blev förstört tack vara att vi var hemma. Men det blev mycket tvätt, eftersom alla mattor blev dränkta. Vi fick låna stora avfuktare av ett företag, de gjorde stor nytta. LF betalade ut ersättning för strömåtgången, både för fläktarna och den extra tvätten.

mandymoo
2007-01-19 09:04
#3

Har länsförsäkringar nu - men hade Folksam förrut. En dator brann o mer eller mindre hela lägenheten vart förstörd - alla rum (utom ett litet sovrum) blev renoverade, nya tapeter o ommlat i taket - några golv utbytta. Och sen alla saker som blev förstörda. Och det var aldrig några problem att få ut ersättning från dom. För sanering, renovering o privata saker.

Linda
2007-01-19 10:11
#4

Som hästägare är jag sjukt missnöjd med Agria.

-Agria ska vara ett av de stora (iaf bäst annonserade) bolagen, men som kund i över 10 år och betalat snällt in 1300:- månaden x12X10…ja du det e mkt pengar..

-Men varje gång någon häst skadat sig etc så hittar de alltid hål för att slippa betala ut.

Artikel är på gång.

MVH Linda

Tom
2007-01-19 22:03
#5

Jag har Länsförsäkringar. Har just nu en översvämning i hela källaren som de inte tänker ge mig någon hjälp eller ersättning för.

  Tom

Pia
2007-01-19 22:09
#6
  • TryggHansa på huset - peppar, peppar har ej behövt utnyttja det
  • Agria på katterna - helt ok,aldrig några problem att reglera det man har rätt till
  • Bytt från Agria till SveLand på hunden nyligen - premien var nästan en tredjedel där…
Annons:
AndersE
2007-01-19 23:26
#7

Jag har sedan mycket länge haft uppfattningen att Länsförsäkringar är billiga, men fungerar dåligt när det gäller.

Motsatt uppfattning har jag haft om Skandia - dyra, men kanon när det gäller. Jag hade också Skandia under många år (och fick uppfattningen bekräftad!), men lämnade då prisskillnaden blev FÖR stor…

Nu har jag Trygg-Hansa på huset. Vet inte hur de funkar vid problem.

Madde
2007-01-20 00:10
#8

Är tyvärr inte så insatt i mina föräkringar (skäms på mig) Men den jag har mest koll på är faktiskt mina försäkringar på mina illrar som jag har i Agria.

Det jag tycker är lite dåligt är att vi inte har något annat bolag och vända oss till och därför känns det ibland som att de kan bli överpriser och så. Hade de haft en konkurrent så hade det ju gällt och vara bäst.

Har dock fått bra respons när våran iller var sjuk i somras och de hjälpte oss med direktreglering och det underlättade verkligen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Milla
2007-01-20 10:53
#9

Trygg - Hansa på våra personförsäkringar är mycket nöjd

IF på bilarna

Folksam på hästarna är mycket nöjd

Agria på hundarna är super nöjd dock är dom dyrare än folksam därför vi har hästarna där i stället.

Vi hade Trygg hansa på bilen innan så jag håller nu på att bråka med dom, blev skadad i trafiken när vi hade dom och det har nu gått så långt så vi har en stämning på dom. Dom är inte alls medgörliga och strular som 17.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Margareta
2007-01-20 23:04
#10
  • TryggHansa för huset
  • Agria till katter och häst
  • Volvia till bilen (gissa bilmärke)

Nöjd med samtliga än så länge har fått ut vid skada av samtliga.

Huset - översvämning
Katt och häst - diverse tillfällen (bla livförsäkring på häst)
Trafikolycka (wiplash) med bilen

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Christina
2007-01-21 15:05
#11

Länsförsäkringar - men har aldrig behövt använda mig av dem. Men fick rådet av en försäkringsmäklare (mysko yrke) en gång att det var ett av de bättre bolagen.

BigBr
2007-01-21 20:17
#12
  • Huset Folksam

  • Bilen Aktsam

  • Vagnskada bilen Trygg Hansa

  • Hunden Agria

Nöjd med dem alla!

Annette
2007-01-21 22:11
#13

Glömde djuren. Alla hästar utom en är försäkrade i Folksam, den är försäkrad i If. Måste komma ihåg att byta bolag på henne också.

Annons:
Trav_
2007-08-21 18:30
#14

Hmm tror vi har folksam på allt, förutom ena hästen som vi leasar hon har agria..

korseett
2007-08-21 19:28
#15

Jag har Sveland till min utlånade häst och Vesta till hus och bilar. Traktorn i Länsförsäkringar.

Hade If förut och de var jag nöjd med men jag fick billigare försäkringar hos Vesta och det verkar som om villkoren är likartade. har även haft Volvia till bilen men som sagt de var mycket dyrare de också.

Upp till toppen
Annons: