Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 1242 ggr
Ida
3/13/07, 9:42 PM

Uppdrag granskning om felaktig mediabild

I kvällens uppdrag granskning tar man upp hur mordet på Marcus Gabrielsson, som misshandlades till döds på Kungsgatan i Stockholm för snart två år sedan, har speglats i media.

Man tar upp problemet att media tar sina uppgifter från annan media, inte från polisens förundersökningar eller tings- eller hovrättens domar. Detta leder till att felaktiga uppgifter spridits i såväl Ekot som i tv och alla typer av tidningar. Händelseförloppet har beskrivits på ett helt annat sätt än det som sagts under domstolsförhandlingarna, allt har speglats ur ett mer sensationellt perspektiv, enligt Uppdrag gransknings redaktion. (Se gärna programmet igen 15/3)

Vad tycker ni om det? Är det ok att tidningar och annan media sprider uppgifter de hört och läst om bland konkurrenter och inte säkrar var informationen kommer ifrån? Vad hade ni för bild av det som hände den kvällen? Min var precis den som media förmedlat - inte den som hans kompis berättade om ikväll eller vad tingsrättens domare berättar.

Å andra sidan är Uppdrag granskning också något av ett sensationslystet tv-program enligt mig….

Vem ska man lita på?

Annons:
precis
3/15/07, 11:02 AM
#1

Media som inte har råd att anställa utbildade journalister (som vet hur man kollar o granskar sin källa) bör man bojkotta.
Media som går ut med namn o foton på misstänkta och obekräftade rykten bör också bojkottas.
Det finns inget allmänintresse att veta vem det är som finns i utredningarna. Ev. efter att rätt person blivit dömd så kanske man kan gå ut med namn på grova brottslingar som t.ex. pedofiler/våldtäktsmän.
Det var ju ett grymt media-fall nyligen i england där polisen tagit in en person till förhör och tv/tidningar hängde ut honom m foto o namn, och parkerade även på hans gräsmatta i några dagar, för att prata med grannarna… Polisen dömde senare en annan för de morden på prostituerade och denna oskyldiga/uthängda man och hans familj lider nog enormt.

Just i detta fallet med Marcus från Gävle, så var det en tant som fick sån empati genom skriverierna i media, att hon bestämde sig för att vittna och begick mened eftersom hon inte sett något brott, hon ville bara hjälpa till att få några busar fällda.

Ida
3/15/07, 12:25 PM
#2

#1 Galet är vad det är!

Problemet med det här fallet är att man vill skapa en sensationell story och därmed kryddar händelseförloppet precis som man vill. Jag undviker nästan helt och hållet Aftonbladet och Expressen, men i Marcus-fallet gick även Ekot ut med felaktig info.

Läskig utveckling tycker jag…

Upp till toppen
Annons: