Annons:
Etikettvarning-för
Läst 3840 ggr
Niklas
2007-01-30 20:13

Transit bredband

I vintras blev vi tillfrågade om vi ville vara med när Transit bredband skulle dra fiber i vårt område. Det ville vi inte. 11000 kronor i anslutningskostnad och därefter månadskostnader i nivå med vad vi betalar nu lockade inte. Dessutom blir man bunden till en leverantör och har inte möjlighet att byta.

Under sommaren började de lägga ut sina kablar. Trots att vi hade sagt att vi inte vill ha dem försökte de lägga dem över vår tomt. Jag gick ut och flyttade bort dem så att de låg på grannens tomt. De hade tackat ja. När de började gräva hamnade hålet ändå på vår tomt. Vi bad dem att hålla sig på grannarnas tomt och då flyttade de dem under visst muttrande.

Grävning av hål och nedläggning av kablar verkade inte vara samplanerad, för hålen låg öppna under lång tid innan det kom någon och drog fiber. När de väl hade gjort det fyllde de hålen rätt slarvigt och på sina håll inte alls. Vi ringde Transit och bad dem fylla igen och snygga till. På vissa ställen gjorde de det. Ett hål i trottoaren utanför vår brevlåda blev aldrig igenfyllt. Vi ringde och frågade när de tänkte fylla det och fick alltid svävande svar.

En gång ringde Åsa dit och bad att få tala med den som var ansvarig för att hålet skulle fyllas igen. Vi fick då veta att det var en säljare som ansvarade för det. Åsa bad att få tala med honom men fick besked att han inte var tillgänglig. Då ringde jag upp direkt och bad att få tala med säljaren. "Ett ögonblick", sa växeln och kopplade mig. Säljaren skrattade när han insåg att vi hade lurat dem och kommit på deras fula trick.

Nu är hålet fortfarande öppet och Transit skyller på en underleverantör som inte kan göra något förrän tjälen går ur marken.

Tänk efter två gånger innan ni anlitar Transit bredband.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ida
2007-01-30 20:38
#1

Jag har aldrig ens hört talas om Transit bredband, men det finns säkert en hel bunt oseriösa leverantörer på den marknaden. Många siktar säkert även in sig på villaområden som annars inte har fiber - just för att kunna ta ordentligt betalt för att över huvud taget förse området med fiberkabel.

Jag tror sällan att det lönar sig att kosta på sig ett sådant system, men det beror kanske på i vilken utsträckning man använder sig av internet. I vilket fall som helst förstår jag att ni är nöjda att ni avstod nu, det hade inte varit så kul att vara "tvungen" att vara kund hos ett företag som beter sig på det här viset.

StefanW
2007-01-30 20:52
#2

Det är bra att sådant här kommer fram, så slipper någon springa på en mina i onödan. Det låter som när posten skulle göra brevlådesamlingar i byn, jag var överens med Posten om hur det skulle se ut. Sedan kom det en "snickare" och satte upp, jag påtalade att han inte följde överenskommelsen. Det struntade han i! Eftersom det stod på min tomt, så rev jag allt och lade det ute på trottoaren. Efter tredje försöket (på lika många dagar) så gjorde han rätt, gissa om han tyckte om mig! Det gäller att stå på sig, annars gör någon annan det!

Stefan - Modellbyggare

Niklas
2007-01-31 13:29
#3

Pappan till en av Emmys klasskompisar berättade att Transit hade dragit ledningar över deras bostadsrättsförenings mark i tron att det var kommunens mark. När pappan hade ringt Transit och lämnat meddelande vid ett flertal tillfällen att de skulle ringa upp, hade de inte gjort det. Inte förrän han hotade att polisanmäla dem. Då ringde de upp på en gång.

Det är lite synd att de sköter sig så illa när de kommer att ha en långsiktig relation med många häromkring.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ida
2007-01-31 17:43
#4

#3 Verkligen. Och de eliminerar dessutom sina chanser att expandera på annat håll. Skulle jag få reda på något sådant om en framtida leverantör skulle jag starkt överväga att avbryta upphandlingen.

Upp till toppen
Annons: