Annons:
Etikettbäst-i-test
Läst 6187 ggr
Lill-Kisse
2011-10-09 20:29

Bredband + telefoni

Kan jag få ett gott råd i valet mellan Tele2 och Telenor?
Båda erbjuder mobilt bredband och telefoni i paketlösning. Det ska gå bra att behålla sitt gamla telefonnummer. Man kan flytta både bredbandet och telefonen till lantstället vid behov.

Täckningen verkar vara lika bra med båda och prisskillnaden verkar ganska liten (om jag inte missat någon detalj). Sedan återstår frågan om kundservice, bemötande vid behov av kontakt och ev annat som jag kanske glömt att tänka på.

Tacksam för tips

Annons:
Elshira
2011-10-09 23:18
#1

Jag har väll inte sååå mycket att säga till om, men jag och mamma har glocalnets (som ägs av telenor) mobila abbonemang där man betalar 99 kr/månade för jag tror detär 2000 fria samtalsminuter + 3000 sms + öppningsavgift 1 kr/samtal.

Det är jag i.af hur nöjd som helst med, och hittills har jag aldrig varit på ett ställe där telia har teckning, men inte glocalet. När jag inte har mottagning har inte heller telia. Jag bor för visso inte särskillt öde, men åker gärna och badar vid sjöar lite avsides och är på skidfjäll, och för mig fungerar det klockrent.

Har också lämnat in en mobil på lagning som gick både snabbt och helt kostnadsfritt (fick hem vadderat kuvert). Och tror aldrig jagg suttit i telefonkö mer än ett par tre minuter (till skillnad från telias ett-par-tre-timmar… *suck*)

Så jag är i.af helnöjd med telenor/glocalnet.

Men det viktigaste jag tycker du ska ta reda på är hur bra teckning de respektive bolagen har hos dig, och välja det med det bästa. Vet inte om det går att få, men annars är ju internet i telefonjacket rätt bra. Har det själv (dock telia) där jag bor efter som att trots det är slöare än bredband så är det ju bättre än den ibland frusterande slöheten med mobilt bredband, har full täckning med telia på mobilen och 3G men trots det får jag aldrig det på mobila bredbandet?

Så hör gärna med bekanta som har dessa leverantörer först och jämför!

Hakuna matata!

Lill-Kisse
2011-10-10 19:34
#2

#1 Tack för din fina beskrivning av Glocalnet! Jag har just pratat med en bekant, som har mobilabonnemang hos Telenor och är lika nöjd.

Mobilt bredband intresserar mig speciellt för att man kan flytta med sig hela paketet (både bredband och telefon) till annan ort, t ex sommarstuga. Det vore ju suveränt. Enligt de test man kan göra, bör alla leverantörer ha maximalt bra täckningen hos mig. Bredband via telejacket har jag hos Telia nu och något så dyrt är inte försvarbart.

LinaK
2011-10-11 15:48
#3

Har haft bredband och telefoni hos Tele2 och jag säger då aldrig mer, vad dom krånglade mest hela tiden när man ringde. Skickade fel fakturor med fel belopp på. När man ringde till kundtjänst var dom otrevliga som sjutton och inte alls speciellt hjälpsamma. Nä som sagt aldrig mer!

Jag hade ett mobilabonnemang hos telenor tidigare, där var jätte bra service tyckte jag. Det var några år sedan så jag vet inte hur dom har det nu.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
2011-10-11 15:50
#4

Du kan läsa tele2´s omdömen på rejta här om du vill: http://www.rejta.se/omdome/596713/Tele2+Sverige+AB

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lill-Kisse
2011-10-11 20:24
#5

Usch då! Att inte ens få riktiga fakturor, låter illavarslande.
Dålig service och mycket problem med mobilt bredband hos Tele2 lockar verkligen inte. Utlåtanden på den där länken var nyttig läsning.
Tack för varningarna!

flisan708
2011-10-15 11:55
#6

Telenor har jag ingen större erfarenhet av. Men tele2 har jag bra erfarenheter av både bra och dåliga. Hade tele2 hemtelefoni när de var nya på markanden, då fick jag inga räkningar men påminnelser. De ordinarie räkningarna kom aldrig, till slut ringde jag varje månad så jag fick summan så jag kunde sätta in pengarna. Hade inget förtroende på många år, sen skaffade jag ett tele2 mobilabonnemang. Det har funkat klockrent.

Hemtelefoni+ bredband har jag provat olika under åren, comhem är sämst. Telia och bredbandbolaget har fungerat bäst. Det sistnämnda har jag nu.

Kanske blev inte detta mycket till råd. Tror man får prova sig fram, ta det som billigast och kortast abonnemangstid på. Funkar det, kan man ta längre.

Annons:
Lill-Kisse
2011-10-15 14:46
#7

#6 Där har du en poäng. Provar man en leverantör utan bindningstid, kan man hoppa av och byta, om den inte fungerar som man hoppats.

Mitralis
2011-11-05 23:17
#8

En kompis till mej hade Tele2 ett tag men hon hade otroligt dålig täckning och det var strul med både det ena och det andra så hon bytte bort det så fort hon kunde.



Lill-Kisse
2011-11-05 23:42
#9

Nu var det nåt i Rapport eller Aktuellt om klagomål på mobila bredband så tillvida att de i höll utlovad hastighet.

svenake
2011-11-06 00:33
#10

Kollade faktiskt min hastighet just dagen INNAN  detta reportage.  Min hastighet stämde hyffsat.

Konstigt nog har ett annat fel uppstått. En av de dagstidningar jag läser på nätet kommer inte upp. Oavsett vilke webb-läsare jag använder.  Tror inte att det är tidningens server som är fel heller, för om jag kollar den på jobbet  (i någon paus)   så kommer den upp utan problem.

Oskar
2012-01-29 16:24
#11

Kanske lite sent att komma med råd nu…

Men det viktigaste är ju att det är bra täckning där du kommer att använda ditt mobila bredband. För täckningen varierar mycket, och det även i storstadsområden. Finns områden i förorter bara någon mil från Stockholms city där täckningen är katastrofal med vissa operatörer. Så kolla upp det. Och välj den som är bäst i ditt område.

Det andra rådet är att hålla fast vid din gamla operatör om den fungerar bra, även om den är lite dyrare. Min erfarenhet att byte av operatör kan strula ordentligt och att det ofta tar lång tid innan man får det att funka. Dvs det är värt att betala någon tia mer i månaden för att slippa det strulet.

Oskar

Lill-Kisse
2012-01-29 21:29
#12

Tänk vad det kan svänga, när man ska göra ett val. Jag fick vissa varningar för mobilt bredband just där jag bor, så det slutade med att jag valde det lokala bredbandsnätet i bostadsområdet.

Min präktiga telefonapparat med det gamla telefonnumret vill jag behålla hemma och det gick bra. En mobiltelefon med kontantkort har jag för utflykter hemifrån.

Inkoppling av telefon och PC i nätet gick bra. Det fungerade direkt på utsatt datum. Det berodde dock inte på instruktionerna, som var synnerligen knapphändiga. Det känns nästan som rena turen att jag lyckades koppla ihop allt på rätt sätt och klicka i små bockar på rätt ställen för inställning av IP-adress.

Nog misstänker jag att leverantören hade räknat med att få beställning av installationen också. Det ska man nog rekommendera till personer som inte har mycket datorvana.

Upp till toppen
Annons: