Konsumenträtt

Fråga om betalningspåminnelse.

2012-01-17 13:56 #0 av: niklaskull

Hej!

Jag har en liten fråga om en påminnelse jag har fått.

Det gäller en avgift på 220 kr till Trafikverket,

Förfallodatumet på originalfakturan var 2012-01-03 och den betalades via min intenretbank först den nionde.

Några dagar senare får jag en påminnelse utskriven dagen efter, dvs den tionde januari har den som fakturadatum.

Som jag förstår det så ska man kunna riva en sån påminnelse om originalfakturan redan är betald då man får den.

Men när jag ringer till dem så säger dem att påminnelsedatum egentligen är den sjunde januari (på en lördag). och att jag därför är betalningsskyldig fast jag hade betalt fakturan 2-3 dagar innan betalningspåminnelsen kom.

Är det här riktigt av deras ekonomiavdelning?

Finns det någon konsumentlag eller liknande jag kan ställa mig bakom?
Har läst på Lindorffs hemsida och där stod det i klartext att om man har betalt innan fakturan är utskriven så är det bara att riva den. Och fakturadatumet som står på påminnelsefakturan är ju 2012-01-10 och betalningen är ivägskickad 2012-01-09.

Med vänliga hälsningar

Niklas Kull

 

Anmäl
2012-01-18 11:55 #1 av: flisan708

Ring igen och prata med dem, kanske får du prata med någon som kan styra av det. Man kan ju alltid chansa. Säger de samma sak igen så är det bara att betala påminnelseavgiften.

Anmäl
2012-01-18 17:31 #2 av: niklaskull

Jag tror jag får göra så, personen jag pratade med första gången var ungefär lika hjälpsam som en betongvägg!

Anmäl
2012-01-18 22:01 #3 av: flisan708

#2 Har också mött dessa flera gånger. Men du kan ha tur nästa gång. Stå på dig!!! Ibland kan det hjälpa att vara lite grinig kärring. Ett tips är att om nästa är lika knepig. Be att få numret till dennes chef. Sånt brukar kunna göra susen.

Anmäl
2012-01-24 00:17 #4 av: Lill-Kisse

Du överskred förfallodagen för ursprungsfakturan. I och med det har leverantören rätt att debitera ränta för den försenade betalningen. Dessutom har denna leverantör som rutin att framställa en påminnelse efter visst förutbestämt antal dagar (sju vardagar i detta fall). Finns inte betalningen inne på leverantörens konto den dagen, skrivs påminnelsen ut. Att framställa påminnelser kostar pengar och det har leverantören rätt att ta betalt för. Du ska alltså betala påminnelseavgiften. Annars riskerar du att få ett inkassokrav också. Då blir det ytterligare en avgift.

När du sänt iväg en betalning har ingen betydelse. Det är när betalningen kommit fram och in på leverantörens konto som är avgörande. Alltså måste man räkna med att en betalning tar några dagar och gärna sända iväg den några dagar före förfallodagen för att vara på den säkra sidan.

Vill du veta mer, tror jag att du hittar den viktigaste informationen i Inkassolagen.



Anmäl
2012-01-25 20:03 #5 av: [TrevorS]

Ett tips är om man inte kan betala är att man ringer eller skickar e-post och frågar om de kan skjuta upp betalningen så slipper man känna press och stress.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.