Annons:
Etikettvarning-för
Läst 4864 ggr
Liz85
2012-01-19 16:24

Eurosobri klädinsamling, oseriösa?

Jag har bott i Gävle i typ 27 år, har aldrig fått en enda klädinsamlingslapp. Fyttar till Stockholm och har bott här kanske 1,5 år. Under dessa 1,5 år har jag fått x antal (kan inte ens räkna de) klädinsamlingslappar från Eurosobri, ibland har vi fått säkert 5-8 lappar på ett kvartal.

Jag satte upp en egenskriven skylt "Nej tack till klädinsamling" på min dörr i höstas men likt förbaskat får jag de idiotiska lapparna i brevlådan. Så sent som idag fick jag en ny lapp, var först på väg att riva sönder den i småsmulor och kasta i trappan men ångrade mig. Istället tog jag in lappen igen, ringde metro för att fråga vad de egentligen kom fram till i den artikel de skrev hösten 2010 om bluffinsamlingföretag, där får jag veta att de mycket riktigt skrev en lista men att detta företag inte finns med där, ändå ska tydligen tidningen ha använt deras insamlingslapp på bild i artikeln ser jag nu. Efter det har de ändrat sitt insamlingsblad.

Kan de ha bytt namn för att de blivit svartmålade i media?

Dessutom säger de på sin facebooksida att de är ett estniskt företag som registrerats och betalar skatt där. MEN… om de nu är ett estniskt företag, varför håller de då på att terrorisera oss med lappar som inte ens är skrivna på korrekt svenska och det så pass ofta som de gör?

exempel "…ställ dem sedan på ett väl synliga ställe" och "Om denna information har tejpade, då skall vi ta bort det själv!" samt "Vi kan se på facebook".

När jag skrev ett argt inlägg till de på just facebook var de extremt snabb med att ta bort det så de klarar uppenbarligen inte kritik. Inte heller svarade de på något som helst sätt på min kommentar med en egen text.

Nu försöker jag få tag i Frivilligorganisationernas insamlingsråd för att få höra vad de säger om detta så kallade klädinsamlingsföretag. Och är det ett blufföretag så tänker jag försöka se till att de nänmns i media på något sätt. problemet är att först måste jag få fram om det faktiskt är ett seriöst företag (trots att de är estniska och skickar ut lappar i brevlådor i sverige, på dålig svenska) eller om de är oseriösa och bluffar.

För övrigt, varför skulle ett företag som vill samla in saker av svenskar i Sverige till behövande i andra länder registrera sig i Estland och inte här??

Har någon annan här positiva eller negativa erfarenheter från de här? För som sagt om de är oseriösa så tänker jag jobba för att det kommer ut.

Annons:
Liz85
2012-03-09 02:13
#1
Honestyisdead
2012-04-04 20:27
#2

Kontakta PLUS programmet och se om de vet något.
Har du ringt till företaget och pratat med dom?

Jag tycker det osar falskt lång väg.

Liz85
2012-04-04 21:04
#3

Jag mailade Plus för ett tag sedan men de har inte svarat. Sist det kom en lapp från de passade jag på att ringa på deras mobilnummer, lägga på, ringa upp igen och låta det gå några signaler för att sedan lägga på och ringa upp igen… Sisådär 8 ggr. Klockan 01 på natten alltså. Hehe Skrattande

Dagen efter ringde två mobilnummer, från samma person. En utländsk man som sa att nån ringt honom flera gånger på natten. Jag lade på och skickade sms till honom om att de ska sluta lägga lappar i brevlådan, annars gör jag samma sak igen och terrar honom på natten.

Det här var den 9 mars. (Därav mitt tomma inlägg det datumet, någon form av censur av eget inlägg typ…)

Nu har det inte kommit några fler lappar sedan dess men jag ska nog ringa till svt och be om att få prata med Plus-redaktionen direkt om/när de vågar skicka ut fler lappar.

Alternativt kan LT som jag också tipsade och där hon skulle vidarebefordra mailet till sin nyhetschef, ha kollat runt lite så att Eurosobri känner att de har fått ögon på sig. Man kan alltid hoppas.

Lill-Kisse
2012-04-06 18:16
#4

Det finns adress till nämnda företag eller förening i Estland och telefonnummer har du också hittat. Presentation av vad verksamheten går ut på finns. I och med det förstår jag inte påståendet att firman skulle vara "bluff". Åtskilliga företag registrerade utomlands bedriver verksamhet i Sverige.

Att terrorisera någon med påringningar mitt i natten får man inte. Det är inte tillåtet. Vill du inte ha något annat än post och tidning i din brevlåda, kan du sätta upp en lättläst skylt om det.

Liz85
2012-04-06 19:38
#5

#4 om du läste även inlägg 0 så ser du att jag redan har satt upp en skylt om nej tack till klädinsamling. När de inte ens bryr sig om den skylten, vad ska man dp göra har du tänkt?

Jag säger i alla fall som så att om de skickar en lapp i brevlådan igen kommer jag fortsätta ringa för att visa att jag menar allvar. Samt ringa till en redaktion. Terrar de mig  med lappar kan ju jag terra de med telefonsamtal.

Upp till toppen
Annons: