Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Bojkott Bostad Bra och dåligt bemötande Bäst i test Detaljhandel Ekonomi Etik & Miljö Garanti och försäkring Guldstjärna till... Hälsan framför allt Hälsofarligt Konsumentmakt iFokus Konsumenträtt Livsmedel Marknadsföring/Reklam Marknadsundersökningar Myndigheter och offentlig verksamhet Nyheter Produkter hemma Rekommenderas Resor Sökes, varor eller butiker Varning för... Övrigt Off topic
Konsumenträtt

Ångerätt vid distansköp?

2012-02-05 02:42 #0 av: [Highonbluetomorrows]

Såg på en hemsida där en person sålde Eye Envy, där säljaren påstod att ångerräten inte gäller om det kuvert som hon skickar produkterna i är brutet. Stämmer detta? Hon jämför med plomberingen på CD-skivor vilka, mycket riktigt, inte får bytas om plomberingen brutits.

Säljaren skriver på hemsidan om hur en kund "helt missförstått" det här med returrätt, men jag tror faktiskt att det är säljaren som har missuppfattat det hela och därmed bryter mot lagen om hen inte betalar tillbaka pengarna. Kan ni upplysa mig om vad som stämmer?

Enligt konsumentverkets lathund:

Köparen har rätt att undersöka varan men den måste vara i väsentligen oförändrat skick för att köparen ska kunna ångra köpet.• Ångerrätten gäller även om köparen varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den

Jag tolkar det som att köparen har RÄTT att se på produkten. I ett kuvert vet man ju inte ens om där är någon produkt. Så länge varan skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick vilket betyder "att varan endast förändrats i obetydlig grad från tidpunkten då du tog emot den." Åter igen enligt konsumentverket.

Det här får mig att tänka på kläder som säljs på distans, som även de ofta är "inplastade". Vad gäller egentligen?

Lag.

Anmäl
2012-02-08 22:30 #1 av: Lill-Kisse

Utan att vara helt insatt i olika produkter i serien "Eye Envy", tolkar jag det som pads och rengöringsvätskor. Det förefaller rimligt att man inte kan lämna tillbaka en bruten förpackning med våtservetter o dyl och begära pengarna tillbaka, såvida det inte är ett påvisbart fel på produkten. 

Be om ett prov, om du vill testa produkten innan du köper en normal förpackning.

Anmäl
2012-02-08 22:48 #2 av: [Highonbluetomorrows]

Du läste lite fel: det handlar inte om att öppna produkten, det handlar om att öppna KUVERTET som produkten skickas i. Pads och rengöringsvätskor ligger inte öppet i kuvertet (antar jag, det vore ju väldigt konstigt :P) utan ligger rimligtvis i sina egna förpackningar i kuvertet.

Enligt min tolkning av lagen är det solklart att man ska få lov att öppna själva kuvertet.

Anmäl
2012-02-08 23:01 #3 av: Lill-Kisse

Jaså du. Det handlar alltså om den yttre förpackningen. Den bör man få riva upp och slänga. Några hinder för det har jag aldrig stött på utom i sådana fall när det begärts att eventuell retur ska skickas i originalkartongen e dyl. Då vore det ju illa om man råkat kasta den.

Ursäkta att jag förbisåg det där om yttre kuvert.

Anmäl
2012-02-08 23:06 #4 av: [Highonbluetomorrows]

Äh, antingen skrev jag otydligt eller så läste du för snabbt.

Oavsett vilket: visst är det konstigt? Kanske rent av olagligt.

Anmäl
2012-02-09 21:02 #5 av: Lill-Kisse

Hoppas att du hittar en seriös försäljare av produkterna. Glad
Nåt måste man ju begära att de kan om köplag m m.

 

Anmäl
2012-02-13 11:09 #6 av: [Moa-]

En lite äldre tråd, men jag lägger ändå in informationen från konsumentverket.

"Köparen har rätt att undersöka varan men den måste vara i väsentligen oförändrat skick för att köparen ska kunna ångra köpet." Självfallet får du öppna och undersöka produkten.

Här är en länk till lathunden om distans- och hemförsäljningslagen från konsumentverket.

Anmäl
2012-02-13 17:17 #7 av: [Highonbluetomorrows]

Hihi, jag måste ha skrivit väldigt otydligt - eller bara för långt kanske.. Den lathunden är redan citerad i mitt huvudinlägg :).

Funderar på att kontakta säljaren med den här infon och skriva att det är tråkigt att hon 1) lurat någon 2) hänger ut denna någon på sin hemsida (dock inte hänger ut på riktigt eftersom inga namn förekommer) när det är SÄLJAREN SJÄLV och INTE köparen som har fel.

Hade tänkt köpa produkter därifrån, men nu får det va. Konsumentmakt i det lilla.

Oskyldig

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.