Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 8131 ggr
[Kaktuz]
4/5/12, 1:11 PM

Samlarkampanjer

Jag är väl en av många som samlar på steckkoder etc som man sedan byter mot en vara företaget bakom erbjuder. Nu är det så att i viss tid har jag samlat streckkoder från Findus enportioner, fått en hel del med från andra och som sagt samlat på mig till nästa kampanj kom. Förra gången var det Rörstrandskålar, men det var jag inte intresserad av, förra därpå var det koder till CDON som man fick för att välja i deras utval av varor. Igår tittade jag in på Findus hemsida och såg det var en ny kampanj på gång, och klicka mig in och upptäcker då att dem ändrat hela samlarsystemet till att ha tryckta koder på "tallriken" i portionsförpackningarna! Jag mailar Findus och talar om att här sitter man med en hel del streckkoder till inge nytta och framför att det var otrevligt rent ut att ändra systemet så, är ju inte bara jag som samlar liksom. Erbjöd dem att förlika genom att byta ut mina streckoder mot dessa koder men får ett konstigt svar tillbaka (har lite svårt för "vuxenord):

Som vi skrev i vårt förra mail så har våra kampanjer alltid en viss förbestämt giltighetstid. Denna uppger vi alltid i samband med kampanjerna. Giltighetstiden för samla och få-kampanjer har alltid inneburit att konsumenterna ska börja samla streckkoder när kampanjen startar och under den tiden kampanjen varar för att sedan skicka in dem i slutet av kampanjen. Tanken har alltså historiskt inte varit att alla köp man gör av våra rätter ska kunna användas till olika tidsbegränsade kampanjer.  Utan endast när kampanjerna pågår.

Mailar igen att något kan ni väl göra och får svaret: Tyvärr kan vi inte göra något. Denna kampanj gäller endast koderna som står på tallrikarna på Dagens och Dagens XL

Förra gången en sådan här ändring gjorde, detta var då Friskies kattmatfoder där man skulle spara dem tryckta poängrutorna på förpackningarna och sedan byta mot varor, då ändrade dem till streckkoder en period efter men där så kom jag i god kontakt och hon som svarade mig sa att jag kunde skicka in dem jag hade så skulle hon skicka en vara som varit på utlottning och legat som företagsreklam på kontoret. Denna var värd mer än alla dem poäng jag hade så jag blev ju mycket nöjd.

Är detta ett bedrivande sak att ta med KO eller ? Sitter liksom med 85 streckkoder hemma..

Annons:
AnnaLundin
4/5/12, 9:00 PM
#1

kampanjerna har de för att man ska köpa mer av deras produkter under en viss period, genom att erbjuda "morötter" till dem som kan visa att de har gjort det.

att du har gjort en sak av att samla streckkoder mellan kampanjerna är ditt eget val och inget man kan lasta företagen för.

du kan ju alltid ringa KO och se vad du får för svar, men jag kan inte tänka mig att du får ngt annat svar än ovanstående.

Lill-Kisse
4/5/12, 9:27 PM
#2

Du har samlat streckkoder, eftersom du hoppades att de skulle komma till nytta i någon kommande kampanj. Det var ju en ren chansning, som inte gick hem. 

Firman bestämmer själv om det ska ordnas någon kampanj alls och hur den ska gå till i så fall. Vill man delta, får man rätta sig efter de regler som gäller för varje enskild kampanj.

[Kaktuz]
4/6/12, 7:49 AM
#3

Okidoki, tack för era svar

[Kaktuz]
4/11/12, 9:16 AM
#4

Ring KO nu och hon ska maila Findus och se vad hon får för svar, för att deras svar var lite vilseledande, om samladet gäller kampanjvaran eller självaste streckkoderns samlande.

[Moa-]
4/11/12, 10:21 AM
#5

Hur kan det vara vilseledande? Under en period så erbjuder företaget dig en möjlighet att samla någon form av koder under en begränsad tid, att du försöker "fuska" genom att samla in koder innan en kampanj har startat kan inte företaget ta ansvar för. Om jag skulle börja samla på koder från t.ex. Marabou så kan jag aldrig kräva att få byta in dessa till choklad eller annat från Marabou, jag ser inte skillnaden endast för att de har haft en kampanj tidigare…

Hade företaget däremot gått ut och sagt börja samla koder så kommer snart en ny kampanj där du har nytta av dessa, då hade du kunnat börja diskutera om det vore fel och omoraliskt av dem att byta ut typen av koder som räknas…

Som sagt ovan så är detta samlande ett trick från företagen att öka intresset för produkterna och sälja mera under en kort period, om du då redan samlat på koderna sedan flera år så uteblir den effekten och det blir ointressant för företagen att driva flera kampanjer…

[Kaktuz]
4/11/12, 12:10 PM
#6

KO tyckte dock att dem skulle bemött mig som kund lite mer trevligt och erbjudit mig något annat etc. Som Friskis gjorde. Om man vill ha sin kund kvar sa hon. Vilseledade menas med att dem skulle förvarna minst ett halvår innan dem ändrade systemet helt. Jag ha svårt att förklara mig..

Annons:
[Moa-]
4/11/12, 5:10 PM
#7

Ja, jag håller inte med. De hade ju inte ens startat kampanjen när du började spara dina koder! Vore mycket märkligt om de då skulle ändra på reglerna! Jag tycker snarare att det vore orättvist mot andra "ärliga" kampanjdeltagarna om du skulle få någon märklig fördel av att du skapat dig en egen kampanj långt innan kampanjstarten…

[Kaktuz]
4/11/12, 6:04 PM
#8

Den gamla var igång ett bra tag i jan/feb i år bl.a

Nu hänger inte jag med i det sista, inget jag menat att antyda..

[Moa-]
4/11/12, 7:20 PM
#9

Nej, jag tror bara att det när man ser på det hela utifrån så får man en annan bild…  Jag anser att det borde vara samma villkor för samtliga konsumenter, inga fördelar för de som ev. kan gissa sig till en kampanj i förväg.

[Kaktuz]
4/12/12, 6:39 AM
#10

Är ju inga gissningar direkt, dem har ju alltid haft samma slags samlarsak på sina produkter.. Oskyldig

[Moa-]
4/12/12, 9:24 AM
#11

Ja, fast kampanjen har ju inte startat, du kan ju inte säkert veta om det kommer flera kampanjer, det är inte som företaget är skyldigt att genomföra utan ett "jippo" som de genomför frivilligt.

Hoppas att den nya kampanjen ger dig något kul ialla fall! =)

[Kaktuz]
4/12/12, 10:29 AM
#12

Nej nej jag vet det, men som sag vill ju undersöka ändå mina rättigheter när dem ändrar systemet så Cool

Tack, och tack för dina ord Flört

Lill-Kisse
4/12/12, 12:06 PM
#13

Det är alltid bäst när företagen har en datummärkning på de koder, kuponger eller vad det råkar vara, som ska lämnas in för att få en kampanjvara gratis eller till rabatterat pris. Då kan ingen fuska på det sätt som du försökt göra.

Findus har kanske insett att de bör byta system för att det ska bli mer rättvist för kunderna. Det svar du fick, var så sakligt och informativt  man kan begära.

Annons:
[Kaktuz]
4/12/12, 12:08 PM
#14

Förstår inte vad ni får fusk ifrån ?

Inte när man har det jag har..

[Moa-]
4/12/12, 12:13 PM
#15

TheMickiz; om du skall tävla i ett lopp över hundra meter med 10 andra deltagare, men du startar 10 sekunder före dina medtävlare, är detta fusk? Jag är ledsen, men jag ser faktiskt inte skillnaden…

Även om det gäller en tentamenssituation där jag ensam skall prestera, det är inte rättvist om jag börjar skriva svaren flera timmar före den utsatta tiden, det ger inte ett rättvisande resultat och jag får en fördel som jag inte borde ha haft. Positivt för mig i vissa fall, men det är ej rättvisande och härligt.

Sedan ett så stort företag som Findus berörs antagligen inte märkvärt av en "tjuvstart" men att anse att du har "rätt" till tjuvstarten är märkligt.

Dock håller jag fast vid mitt lyckoönskande på den nuvarande kampanjen! =)

[Kaktuz]
4/12/12, 12:19 PM
#16

Dock ordet förknippar jag inte i mitt ämne liksom. Se det mer som att jag samlat det dem begärt för att sedan byta ut enligt kampanjen och nu sitter med värdelösa hemma Obestämd

Som du nämt innan så har jag liksom samlat på mig i förhand. Så ordet tar jag åt mig negativt.. Skäms

[Moa-]
4/12/12, 12:31 PM
#17

Ja, vi har lite olika åsikter helt enkelt, inget som i just detta fall direkt skadar någon… =)

Lill-Kisse
4/12/12, 12:42 PM
#18

Läs texten igen TheMickiz. Så här skrev Findus:
"Giltighetstiden för samla och få-kampanjer har alltid inneburit att konsumenterna ska börja samla streckkoder när kampanjen startar och under den tiden kampanjen varar för att sedan skicka in dem i slutet av kampanjen."
Du skickade inte in streckkoderna i slutet av kampanjen, eftersom du inte ville ha den kampanjvaran. Då skulle du ha kastat dem, för de gällde inte längre.

Findus hade inte lovat att gamla streckkoder skulle kunna användas i någon senare kampanj och ska inte ge dig någonting för dem.

Nu har du lärt dig hur kampanjer fungerar. Då behöver det inte bli fler missförstånd.

[Kaktuz]
4/12/12, 2:01 PM
#19

Det jag hackar upp mig på är att dem har ju haft detta med streckkoder i åratal…

AnnaLundin
4/13/12, 2:15 AM
#20

men det betyder inte att de därför är skyldiga att fortsätta med det!

Annons:
Elshira
4/26/12, 7:14 AM
#21

Jag kan bara hålla med alla andra i tråden, det är ju inte meningen att man ska samla koder hur länge som helst, utan bara till kampanjens slut. Att de har en kampanj ofta är dock inte det samma som att alltid ha det.

Tips från coachen:

Är du så sugen på att få något pris för att du äter mat så laga mat hemma istället. Då har du snart sparat ihop flera hundralappar och kan köpa precis vad du vill för dem istället för att invänta något önskvärt.

Hakuna matata!

[Fröken P]
4/28/12, 6:35 AM
#22

har bara läst ts, men man kan väl inte sitta och samla prylar ifall någon kampanj startar? de har koll på vilka koder som sitter på förpackningar och vilken period de startar. jag skulle aldrig höra mig för på andra håll om inte koderna gäller, jag skulle nog skämmas faktiskt, känna mig lite girig. nu säger jag inte att du är det, men jag själv skulle känna det så. är det en kampanj som syns i reklamen så är det ju det som gäller, jag skulle inte sitta hemma och samla etiketter, koder och vad det nu kan vara OM det skulle komma en kampanj och sen bli putt om dessa inte gäller sedan? jag förstår hur du tänker, men jag skulle aldrig gå vidare för att ta reda på "rättigheter".

sen vad gäller din mathållning, det är inget som jag tänker lägga mig i, det är upp till var och en, själv köper jag en findusrätt två gånger i månaden typ.

ursäkta om jag låter sur i inlägget, men det är jag inte på något vis!

[Kaktuz]
4/28/12, 6:58 AM
#23

#22 Tack för din trevliga skrivelse och förståelse. nej nej jag käka inte dem så hua, fått av andra Obestämd äter knappt själv.

Anser att detta ämne är ganska färdigt nu och önska tråden låst av värdsajt.

[Fröken P]
4/28/12, 7:09 AM
#24

#23  jag älskar deras Pasta fyra ostar, så den har jag alltid hemma, utifall att jag blir sugen. men det blir ungefär två i månaden. i snitt. det kan bli mer en månad och mindre en annan. förut innan jag visste om min laktosintolerant, då blev det nog en eller två i veckan! Cool

[Kaktuz]
4/28/12, 7:14 AM
#25

#24 Förr gillade jag köttbullarna men man tröttnar fort. De är fåtal gånger jag ens smaka av när någon annan äter ha ha

[Fröken P]
4/28/12, 7:23 AM
#26

#25  men såsen till köttbullarna är god Glad nåja, jag tycker att de har många goda rätter och passar ofta på att handla hem när det är ett bra paketpris. ibland blir det lite hipp som happ med maten och då är de bra att ta till. jag äter ju hellre en sån än annan snabbmat (takeaway). dessutom så orkar jag aldrig en hel rätt på en gång, så jag äter dem i omgångar och de kan räcka en hel dag Cool

[Kaktuz]
4/28/12, 7:28 AM
#27

#26 Ja jo de är väl samma som knorr snabbsås på påse ha ha ja till barnen är det bra ibland om de sker något sent på en vardag så men inget man bli mätt på

Annons:
Upp till toppen
Annons: