Annons:
Etikettekonomi
Läst 5319 ggr
julklappen
4/11/12, 5:38 PM

Är det jag som har fel?

Tydligen räknas vi arbetslösa som rika. Enligt
arbetsförmedlingen så måste vi ta oss till arbetsförmedlingen då och då. Vi
måste ut och söka arbeten var som helst , var vi än bor. Vi får ingen ekonomisk
hjälp när vi måste köpa busskort(vi som inte har bil) Så tydligen är vi rika
enligt dom, fast vi är många som har svårt endå att få ekonomin att gå ihop. De
som verkligen är rika och som aldrig behöver bry sig om , om de har mat för
dagen de vill ha ännu mera

Annons:
[Moa-]
4/11/12, 5:50 PM
#1

Har du någon fakta på att någon räknar arbetslösa som rika?

Att du som arbetssökande som vill få pengar från arbetsförmedlingen måste ta dig dit för möten är enligt mig självklart och det är en kostnad som är inräknad i det stöd som du får. Vill du inte ta dig dit så blir det även svårt att räkna med att få något ekonomiskt stöd från dem.

Däremot så finns det arbetslösa som är rika, därmed inte sagt att de är i majoritet.

Sedan sätter inte jag gränsen för rikedom vid att inte behöva bekymra sig över om det finns mat för dagen…

Lill-Kisse
4/11/12, 10:50 PM
#2

Nu förstår jag inte riktigt vad du klagar på. Du får väl A-kassa? Den är anpassad så att du ska kunna göra bussresor. Självklart ska du besöka Arbetsförmedlingen ofta och hålla dig underrättad om alla arbeten som du kan tänkas söka. Annars hinner någon annan före. Som arbetslös bör du rimligen hinna söka åtminstone ett arbete om dagen och ringa för att följa upp tidigare ansökningar så att du snart har jobb igen.

Självklart ska arbetslösa söka arbeten på andra orter. Det gör även sådana som har ett arbete, men vill byta. Man kan pendla eller flytta till orten där man fått jobb. Det är ingen mänsklig rättighet att lediga jobb ska finnas just där man bor för tillfället.

Faktum är att jag har flyttat varje gång jag bytt jobb och har aldrig upplevt det som något negativt, tvärtom.

[Fröken P]
4/28/12, 5:59 AM
#3

Alla arbetslösa får inte a-kassa, det finns många olika ersättningar. Man kan även ha noll i inkomst eller kanske bara 1050 kr.

[Fröken P]
4/28/12, 6:03 AM
#4

Alla arbetslösa får inte a-kassa, det finns många olika ersättningar. Man kan även ha noll i inkomst eller kanske bara 1050 kr. Hinna söka ett jobb om dagen? Du vet väl att folk kan vara arbetslösa av olika anledningar och alla kan unte söka vilket jobb som helst. Jag tycker att det tas mycket förgivet så fort någon nämner att hen är arbetslös.

julklappen
6/11/12, 2:17 PM
#5

svar till lill_kisse__ man ska överleva också på de pengar som man får från Försäkringskassan.(man måste ju själv stå för busskort m.m.)

MiroSputnik
6/15/12, 9:12 AM
#6

#2 Det kan vara ganska svårt att bryta upp ett helt liv på en ort och flytta till andra änden av Sverige för ett jobb. Har man barn som går i skolan och sambo som har ett fast jobb, ett hus eller bostadsrätt mm, är det kanske inte ens ett alternativ…

Men har man inget som binder en vid orten där man lever nu, och ett jobb finns på annan ort, kan det många gånger vara ett uppsving att flytta.

Och självklart ska arbetslösa aktivt söka jobb. Jag är själv trött på folk som säger "arbetsförmedlingen har inte hittat nåt åt mig än". Vadå arbetsförmedlingen? Man är som arbetslös (arbetssökande) själv ansvarig för att leta jobb, söka jobb och besöka företag. Sen kan AF hjälpa till med att ta fram kontaktinfo och kanske hjälpa till med en första kontakt.

Är man arbetslös av den orsak att man av en eller annan orsak inte kan jobba, har man väl nån typ av sjukpenning eller nåt. De flesta bidrag bygger på att man aktivt försöker förbättra sin egen ekonomi. De som inte VILL söka de jobb som finns ska således inte heller försörjas av oss andra (det är vi skattebetalare som betalar bidragen).

På svaret om det finns arbetslösa rika: Självklart finns det. Om jag vore rik skulle jag inte jobba, och då skulle jag vara arbetslösTungan ute

Annons:
AnnaLundin
6/23/12, 12:00 AM
#7

#6 - fast även om man har barn i skolan och partner med fast jobb på orten så finns faktiskt inget som hindrar att man jobbar på annan ort, har dubbelt boende (avdragsgillt i deklarationen) och veckopendlar.

Så har vi haft det - nåja, det var innan barnen började i skolan, men skillnaden är marginell - i många år. Och detta utan att arbetsförmedlingen ens varit inblandad. Min man, som är den som har veckopendlat, har nämligen på egen hand insett att det är bättre att jobba borta och tjäna pengar än att sitta hemma och inte ha något att betala räkningarna med.

Nej, det är kanske inte det roligaste livet. Men det är ett jobb och faktum är att det är betydligt lättare att hitta ett annat jobb (närmare hemorten) om man redan är igång och jobbar än om man är arbetslös…

Sen ett tips - OM man veckopendlar, kolla med arbetsgivaren om det inte är möjligt att ändra schemat så att man jobbar 10 tim/dag, 4 dgr/vecka i stället. Samma antal timmar, men en dag mer ledigt/vecka då man kan åka hem och umgås med familjen…

MiroSputnik
6/23/12, 11:36 PM
#8

#7: Självklart kan man få det att funka. Men det beror ju iofs på vilken typ av arbete det handlar om.

Min jobbarkompis´ syster fick veta av AF att hon var tvungen att söka ett jobb på 40% som lokalvårdare i Göteborg. Själv bor hon med sin familj i Västerås. Gubben och barnen(2 och 7år) har jobb,dagis, skola och kompisar där. Till saken hör att gubben jobbar natt varannan vecka eller nåt sånt… Hon förklarade det för sin arbetsförmedlare som givetvis hotade med att dra in A-kassan om hon inte sökte jobbet.

Men det löste sig iaf. Hon ringde och pratade med arbetsgivaren och förklarade läget för dem istället, De tyckte AF tänkte alldeles fel… De hade ju gott om sökanden till platsen i Göteborg,  men skulle intyga att hon sökt jobbet på riktigt sätt, och att platsen gått till annan sökande.

Själv råkade jag ut för nåt liknande. Jag blev anvisad ett jobb som lunchavbytare på en korvmoj i Stockholm. Bor i Eskilstuna. AF tyckte att jag skulle pendla till och från stockholm varje dag för 45 minuters jobb! Ett jobb är ett jobb, sa de. Man måste söka allt man blir anvisad och självklart får man inte tacka nej om man får det. Nåja, jag sökte jobbet. Hörde inget och följde upp med samtal, som man ska. Arbetsgivaren kunde knappt svenska, , förstod först inte vad jag ville överhuvudtaget och kallade mig nästan dum, eftersom jag som bodde i Eskilstuna sökte ett lunchjobb i Stockholm. "Förstår du att det bara är en timme det rör sig  om?                         Platsen var tillsatt samma dag som annonsen sattes ut.

Nu har det löst sig bra för alla inblandade i mina fall, men jag tycker att AF borde ta i akt de faktiska omständigheterna när de anvisar arbeten som man måste söka, innan de börjar hota med att dra in pengarna… Visst ska man vara villig att flytta på sig, men ett jobb som lokalvårdare på 40% betalar inte hyra och andra utgifter i Göteborg, hur avdragsgillt det än är i deklarationen… Obestämd

Och ska man pendla till och från stockholm och ta sig fram till arbetsplatsen i Stockholm för 45 minuters jobb på en korvmoj (inget ont menat mot alla er som jobbar på korvmoj. Skulle gärna göra det men inte på de premisserna.)… Nä, det tycker jag inte är rätt på något sätt. Det kostar ju flera gånger mer per dag att ta sig till jobbet än man tjänar.Gråter

Det här var några år sedan dessa händelser inträffade och jag vet inte om AF fortfarande kör samma linje om att alla lediga jobb ska sökas, oavsett arbetstid eller familjesituation.

Men nu handlar ju tråden om huruvida arbetslösa ska klassas som rika… Som jag ser det finns det olika typer av arbetslösa. Och den gruppen som själva väljer att vara arbetslösa för att de helt enkelt inte vill arbeta, måste ju iaf se sig själva som ekonomiskt oberoende, eftersom de tydligen inte heller vill ha de pengar som ett arbete ger. De kanske är rika på ett annat planFlört

Upp till toppen
Annons: