Annons:
Etikettresor
Läst 4315 ggr
MiroSputnik
2012-06-25 07:59

Buss kontra bil

I Eskilstuna kostar det 25 kr för en vuxen att åka buss. Här vill de att fler ska välja bussen och ställa bilen. Om jag som bestämmande skulle vilja att fler ska åka buss, skulle jag nog se över om "bussandet" kunde bli billigare, kanske övergå i kommunal regi och läggas på skattsedeln istället.

Som det är nu kostar det ju en förmögenhet för ett gäng med 5 vuxna att åka buss till city. Har räknat ut att city tor skulle kosta 250 kr. För de pengarna kommer vi ju tor till Västerås om vi tar bilen…

Jag skulle gärna välja bussen, men så länge det är billigare med bil så får det vara.

Hur resonerar ni angående buss kontra bil och hur ska vi få de som bestämmer att verka för sänkta priser?

Annons:
[sakring]
2012-06-25 11:44
#1

I vilken regi går bussarna idag? Här hade vi ett kommunalt bolag men när de gjorde om tafiken så att tillstånden inte låg på respektive bussbolag så förlorade det kommunala bussbolaget upphandlingen.

Numera så finns det Länstrafik som sköter kommunikationerna och det är de som står för tillstånden på respketive sträcka som ska trafikeras och upphandling sker genom anbud. Kommunalskatten är nog hög som den är.

Har du räknat med allting som bilen kostar i den summan dvs skatt och försäkring samt service?

MiroSputnik
2012-06-26 07:38
#2

Här i stan kör Veolia bussarna. Har tyvärr räknat med det mesta i kostnaden för bil. Är man 5 st som delar på alla kostnader så blir det faktiskt billigare i längden att ha bil än att åka buss.Obestämd

Visst, är man ensam om kostnaderna så blir det nog dyrare med bil, men nu är vi några som delar som sagt.

Dessutom är det nästan ett måste att ha bil här i stan om man ska ta sig till områdena runt stan. Bussarna går så ojämt och sällan. Med bil är man friare…

[sakring]
2012-06-26 12:27
#3

Gratulera till att ha en bil som inte kostar mer än kollektivtrafiken. Själv har jag 3 bilar varav samtliga kostar mer än vad det skulle göra än om jag åkte kollektivt.

Bil 1 Inköpspris 100.000 årsmodell 1994

Bil 2 Inköpspris 300.000 detta är en etanolbil så jag betalar ingen skatt årsmodell 2010

Bil 3 Inköpspris 400.000 årsmodell 2011

Samtliga med körsträcka 1000 mil/år

Ja vi har råd med detta och jag klagar inte men det är inte billigare än kollektivtrafiken och man slipper dyra repartioner på två av dem, den tredje sköter min man om.

MiroSputnik
2012-06-27 09:34
#4

Nu använder vi inte bilen så mycket, men det var mer själva principen jag syftade på. Om man ska få fler att åka kollektivt, måste det vara billigare och mer tillgängligt än att ta bilen. Om det kostar 250 kr för 5 pers. att åka 3 hållplatser t. o. r, och man ändå har en bil, så blir det ju billigare att ta bilen ner på stan. Det kostar i alla fall inte 250 kr per stadsresa…

[sakring]
2012-06-27 20:20
#5

Men hur mycket tycker du att skatten ska höjas för att tillgängligheten ska bli högre och priset ska bli lägre?

flisan708
2012-07-05 11:32
#6

Jag pendlar till jobbet och har valt att åka buss i alla år. Mitt busskort kostar 870 kr per månad. Betalar för 9 månader och får tre gratis då jag valt att ha ett årskort. Väljer bussen för att det är skönt att kunna slappna av, vila ibland sova.

Privat åker åker jag sällan buss, mest bil, cykel och promenerar.

Annons:
vallhund
2012-07-05 20:56
#7

# 4

Hur kan det bli billigare? För dina polare som inte betalar för bilens inköpspris, värdeminskning, reparationer, driftskostnader etc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
2012-07-05 21:53
#8

vallhund; för mig som har bil (den är inköpt, jag betalar oavsett körsträcka försäkring, skatt och parkering), vi kan räkna med viss ökad förslitning vid användandet, så sparar jag flera hundra kronor varje gång jag åker hem till föräldrahemmet på att ta bilen istället för att åka tåg/buss, detta trots att är jag student/ungdom och därmed kan köpa biljetten till ett rabatterat pris… (Räknar man med skatteverkets milersättning är bil fortfarande billigare än kollektivtrafiken,)

(Utöver pengarna så slipper jag ta mig till stationen med packning, slipper byta tåg och väntetiden vid bytet därmed, slipper fixa skjuts från ankomststationen samt kan åka när jag vill, ofta är det helt omöjligt att åka tåg/buss då de ej går).

Helt sjukt anser jag att det inte är en enorm prisskillnad i andra riktningen! (Att tåg/buss utan tvekan skall ligga under halva priset mot bilkörning.)

[sakring]
2012-07-05 22:10
#9

# 8 Vart reser du då. Här är det i alla fall billigare att ta tåget ned till Lund och Malmö ToR än att köra bil.

[Moa-]
2012-07-05 22:12
#10

En sträcka på ca 15 mil

[sakring]
2012-07-05 22:16
#11

Från Karlskrona till Lund är det 20 mil.

[Moa-]
2012-07-05 22:30
#12

Ja, här kostar en tågbiljett ca: 300 kr (som standard lägsta pris för ungdom/student) för en enkel resa och jag tankar fullt för ca: 500 kr vilket ger två tur och retur resor + diverse resor runt omkring…

vallhund
2012-07-05 22:35
#13

# 8

Men nu pratar du om resor som överstiger 3 hållplatser i tätort (?) med lokalbussar, går lixom inte att jämföra.

Skatteadregets värde för resor till o från arbetet täcker på intet sätt de faktiska kostnaderna för bilåkandet, så även där går man back jämfört med kostnad får periodkort för kollektivtrafik.

Där jag bor nu, imom Stockholms Lokaltrafiksområde så kan jag inte ens ta mig till arbetet med kollektivtrafik, här finns ingen. Ponera att jag bodde närmare än 1 mil från närmaste busshållsplats så skulle jag ändå inte hinna ta mig hem mellan arbetspassen med kollektivtrafik, men jag klagar inte, jag har själv valt att bosetta mig i glesbyggden, glesbyggd trots att jag "bara" har 44 km till jobbet.

Där jag bodde förut hade jag bara 15 km till jobbet o hör o häpna bara två byten, jag valde ändå bilen eftersom jag vill komma till jobbet i tid o inte behöva ta hänsyn till pendeltågens ständiga förseningar o oförmåga att koordinera buss/tåg tabeller med varandra + att skatteverket bara tar hänsyn till tidsvinsten, inte att man får över 1 timmes obetald dödtid innan arbetet börjar, eller i väntan på buss hem.

Bekväm, javisst!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
2012-07-05 22:52
#14

Vallhund; nej, talar om resor mellan städer, ej inom samma tätort (dessa kostnader tillkommer)…

Det är det skattefria avdraget för användning i tjänsten som jag kollat på om jag minns rätt. Detta täcker det mesta, långt mer än rena bränslekostnader.

De reglerna om avdrag och tidsvinst känner jag inte till, du får gärna länka till källa. Det enda jag finner är tidsvinst vilket gott kan innefatta väntetider.

MiroSputnik
2012-07-11 08:15
#15

#7: Vi delar på kostnaderna för bilen. Alla kostnader. Kan tillägga att den kostade ca 7000 kr att köpa för 3 år sedan och har rullat på sedan dess. Skulle det bli nåt småfel kan vi fixa det själva.

#5: Skulle gott kunna tänka mig en häjning med runt 50 öre för att halvera priset…

[sakring]
2012-07-11 17:54
#16

# 15 Tror du att resten av allmänheten ka ntänak sigdet också när vård, skola och omsorg skriker efter pengarFlört

MiroSputnik
2012-07-11 21:13
#17

Kanske inte men om de, som jag nämt tidigare, tar pengarna från de idiotiska ombyggnationerna som sker i gatubilden i Eskistuna, skulle det både räcka och bli över… Skattepengar går ju till dessa projekt, som inte gynnar nån. Så om de pengarna gick till att sänka priset på kollektivtraffiken istället, skulle nog ingen klaga.

Om skattepengarna verkligen gick dit där de behövdes skulle alla trivas bättre, men nu vet vi ju tyvärr att de går till mycket annat än till allmänhetens nyttaTungan ute

Elshira
2012-07-13 11:27
#18

För mig är det biligare att åka till jobbet med bil än med buss. En enkel resa kostar 48 lr och det är vad jag betalar för att åka fram och tillbaka med bilen. Vilket alltså lämnar ca 50 kr över till skatt och försäkring barje tur. Ändå drar min bil nästan 1 liter milen :p. Men årskort blir busdandet inget billigare efter som jag endast jobbar 3/5 veckor minus em helg (jobbar 5-skift)). Bilen jag har är gammal och har gått långt, men gamla kvalitetsmärken håller länge och blir billigt om man kan fixa enklare underhåll själv. Har lagt ut 5000 kr i service ocj reparationer på 2 år, och soppan som ryms i tanken kostar mer än bilens inköpspris…

Hakuna matata!

shadowdrake
2012-07-19 09:39
#19

Jag har full förståelse för dem som väljer bilen istället för bussen. Är man en familj och ska iväg nånstans, blir det i längden billigare att ta bilen. Och smidigare. Ska man handla nåt, är det inte så roligt att kånka inköpen till och från bussen.

Upp till toppen
Annons: