Konsumenträtt

Snart betalat min mobil två gånger

2014-12-10 16:23 #0 av: Skogsraah

Hoppas att någon kan hjälpa mig här, då detta hållt på i åtta månader nu... Lång text, men vore så tacksam för hjälp då jag aldrig varit så frustrerad över teknik, kundservice och ett köp i hela mitt liv. (Flytta gärna tråden om den hamnat fel)

Jag köpte en Sony Xperia Z2 i slutet av maj i år. Efter ca en månad börjar den strula. Jag har inte använt den vårdslöst eller tappat den eller någonting, men plötsligt då jag sitter med den börjat den stänga av och på appar, klicka i sådant jag inte tryckt på och allmänt börjar leva sitt eget liv. Jag fattar ingenting, försöker stänga av den, men det går inte och går inte heller att ta ut batteriet på något sätt så jag får vänta på att den ska dö helt enkelt. När jag laddat den och slår på den igen är det likadant, den ringer till och med upp min sambo! Då jag tittar på den noga ser jag en tunn, tunn spricka på nedre delen av skärmen. Den går inte över hela skärmen och jag har inte sett den innan. Jag har alltså helt ärligt inte varit vårdslös med den, inte tappat den, inte haft den i fickan med nycklar eller annat. Det är bara allmänt väldigt skumt. Ser ingen anledning att ljuga här, så hoppas ni litar på mig.

Åker in med den till Telia, har köpt den på Halebops hemsida. De säger att den måste skickas in på lagning och att sprickan antagligen har orsakat det här. Sprickor finns det ingen garanti på bla bla bla, ja det visste jag väl redan. Men det är fortfarande väldigt konstigt. (Dessutom sägs det att den här mobilen ska vara jättebra och tålig, har haft sprickor på alla mina andra mobiler men inte funktioner har slutat fungera för det.) Skickar i alla fall in mobilen, kontaktar mitt försäkringsbolag som kan betala litegrann då priset för reparationen blir över 3000 kr. 

Får hem mobilen efter någon månad till och TRE DAGAR EFTER börjar den bugga på samma sätt. Sitter och skriver eller gör något med mobilen, också börjar appar startas och stängas, kontakter öppnas, mobilen skriver saker av sig själv och beter sig precis som förr. Under de här tre dagarna mobilen hann vara hemma har den enbart legat på mitt vardagsrumsbord. Jag har eventuellt flyttat den in i något annat rum tillfälligt, men jag har inte ens tagit med den från hemmet. Kollar panikslaget noga på displayen igen och ser återigen en spricka. Mystiskt uppkommen. Åker in till Telia igen och försöker förklara att jag bara hann ha den hemma i någon dag, men nu är det samma problem igen. Hon där är ganska snäll och säger att sprickan kan ju ha följt med från reparationen, eftersom jag uppenbarligen knappt hunnit använda den sedan den kom tillbaka. Men, som alltid, så måste reparationsföretaget avgöra vad som går på garanti och inte osv så den skickas in igen. Kort efter får jag ett kostnadsförslag igen på ytterligare 3000 kr. Är förbannad och försöker ta kontakt med Halebops kundservice, då jag inte riktigt kan gå genom Telia hela tiden. Jag tycker det är idiotiskt att Halebop bara har kundservice via chatt och min sambo som är bättre på det här än jag försöker argumenter. Men nej, det finns inget Halebop kan göra. Det är servicestället som bestämmer och eftersom det är yttre åverkan går det varken att kräva tillbaka pengarna för mobilen eller få utbytt till en ny. 

Min sambo provar att chatta med tre olika personer och alla ger olika svar. En säger att vi kan pröva kontakta telefontillverkaren, en annan säger att ringa och argumentera med servicestället. Min sambo provar båda men blir alltid hänvisad till en annan instans. Sony säger att det ska ta med servicestället. Servivestället att vi ska kunna reklamera telefonen hos Halebop, och hos Halebop kan vi inte reklamera den vad det verkar som.

Jag är sjukskriven, får inte ut många tusenlappar varje månad och har ifall jag betalar ut mobilen nu igen (som fortfarande ligger inne för andra gången på servicestället) betalat en till helt ny mobil. 6000 kr, vad mobilen kostar som ny, har jag alltså i så fall betalat två gånger. För att mobilen är helt värdelös och inte håller måttet. Sitter lite i panik och vet inte vad jag ska göra nu. Vad kan jag göra? Är det ens lönt att försöka reklamera? Som grädden på moset fick jag veta av servicestället först då det var försent att mobilen har reparationsgaranti i någon månad. Varken Telia eller Halebop har sagt detta till oss, och eftersom jag är sjuk har jag inte orkat varken psykiskt eller fysiskt att lämna in den i tid. Trodde som sagt inte att den fanns någon reparationsgaranti, för ingen har talat om det för mig.

Jag vill inte ens se den här skitmobilen igen. Vill bara ha tillbaks pengarna eller kunna välja en ny för samma pris. Skulle jag betala ut den igen (och ha betalt mobilen som ny x2) kommer jag vara så otroligt rädd för att använda den att det ändå skulle bli helt galet. Skulle i princip ÄNDÅ behöva köpa en ny mobil. Förstår ni hur mycket pengar det rör sig om!!!

Så kör ett sista rop på hjälp Ledsen Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand!

Anmäl
2014-12-13 12:20 #1 av: [Moa-]

Ring kommunens konsumentvägledning och se om de kan ge dig några råd. Du kan även göra en anmälan till ARN (allmänna reklamationsnämnden) som prövar vissa ärenden och ger en rekommendation. 

Hoppas att det kan lösa sig för dig.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.