Garanti och försäkring

Vilka rättigheter har jag?

2016-06-16 09:52 #0 av: Adelheid

Hej.

Jag fick en fitbit charge HR av min sambo i Januari och igår så upptäckte jag att den har börjat gå sönder. Tror inte detta är slitage skador så tänkte gå tillbaka till Clas Ohlson och få bytat den på garanti. Den är ju bara 6 månader. Dock så kan inte min sambo finna kvitteringen. Vi har letat överallt. Så frågan är nu, vad kan jag göra? Vad är mina rättigheter när jag inte har kvitering?

Anmäl
2016-06-16 10:11 #1 av: Åsa S

Du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera en vara hur ska du annars kunna bevisa var och när du köpte varan. Har man handlat kontant är det konsumentens skyldighet att spara kvittot för att kunna använda vid ev. reklamation. Köpte ni med kort! För isåfall borde det ju finnas info om det på kontoutdraget och då kan ni ta med det och visa och behöver de mer kan clas ohlson söka upp kvitton i sitt kassasystem för informationen lagras ju och med erat kontoutdrag så får de ju info för att kunna hitta kvittot.

Anmäl
2016-06-16 10:45 #2 av: Inkanyezi

Det brukar gå bra att byta på Clas Ohlson också utan kvitto, om det bedöms som trovärdigt att varan är köpt där.

Anmäl
2016-06-18 15:13 #3 av: helga21

Har din sambo köpt den på ett bankkort gäller även detta som kvitto. Om du inte själv kan skriva ut så be din bank gör det. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.