Annons:
Etikettövrigt
Läst 2147 ggr
tlover
2016-11-25 09:42

Köper du det som du egentligen inte behöver?

Hur är du i ditt shoppande? är du den som

Person A. Köper det man behöver då man behöver det eller just innan (tex ser att något snart ger upp). Att handla handlar främst om att få det som behövs även om det kan vara mysigt att strosa i butiker (absolut inget krav du kan hata att strosa i butiker också).

Person B. Köper något för att man har tråkigt, tycker det är kul att shoppa, har det som umgängessätt med kompisar eller liknande. Dvs det behöver inte vara något du behöver det kan tex vara något du gillar eller liknande.

Såklart så kan en "Person A" då och då handla "bara för att" och en "Person B" köpa saker som behövs jag syftar på vilken utav dom du är mest.

l'm back

Annons:
tlover
2016-11-25 09:42
#1

Jag har nästan fobi mot att köpa saker åt mig själv så jag är en ganska solklar person A

l'm back

Agda
2016-11-25 09:57
#2

Jag är mittemellan. När jag är deppad har jag en tendens att tröstshoppa, men jag brukar se till att handla rea/billiga varor och funderar om ett flertal gånger innan ett köp genomförs. Ibland blir det impulsköp (t.ex. fjolårets black friday så köpte jag några halvädelstenar, behövde dem väl egentligen men ville ha dem).

Annars brukar jag se till att handla så att jag har saker på lager. T.ex. när jag öppnar den nya tandkrämen köper jag en ny direkt. När jag har erbjudanden på body butter kan jag handla upp några stycken för att ha på lager (då det går åt några burkar per år).

Surpan
2016-11-25 10:01
#3

Jag har väldigt svårt att handla åt mig själv, så jag är mest en A-person. Men visst, det händer att jag köper en ny klänning när jag blir bjuden på ett bröllop bara för att jag har haft den klänningen som hänger i garderoben så ofta och tröttnat.

Jag köper också en del smink/håvård då jag tycker sånt är roligt. Men då vet jag innan vad jag vill ha och åker till butiken enbart för att handla just den saken. Jag vet inte om det tillhör A eller B att handla planerat, men saker som man kanske inte absolut "behöver" (för att man har ett intresse till exempel).

Mat däremot är jag helt hopplös på, jag kan lägga stora summor på att äta ute, och köper ofta både frukost och lunch på restaurang när jag jobbar. Jag bara älskar att kunna vara spontan med min mat.

/Surpan

tlover
2016-11-25 10:11
#4

#3 Jag tycker personligen att intressen kan hamna under "behöver" ofta handlar det om att må bättre i slutändan. Visst det finns ju undantag men mycket som är till intressen kan nog hamna där (eller så har jag just såna intressen som ger mycket, tex det senaste jag köpte åt mig själv var träningskläder. Visst jag kan springa i en gammal Tshirt men då blir det inte av för det är så obekvämt)

l'm back

setfree
2016-11-30 10:16
#5

Jag köper bara det jag behöver. Mitt klädkonto ligger på några hundra per månad. Jag beställer pizza någon gång per vecka annars äter jag matlåda på jobbet.

Vissa upplevelser kostar jag på mig dock. Skrotbilsrejs kostade väl 3-4 tusen.

Sedan kör jag en aldeles för dyr bil, vilket är onödigt.

Att gå i affärer är inte något jag tycker är kul.

kattöga
2016-11-30 18:58
#6

Har för dålig ekonomi för att kunna vara en B-shoppare! 
Dessutom tycker jag inte alls om att gå i affärer o shoppa, vill ut så fort som möjligt. Mår inte bra av alla energier.
Webshopping skulle gillar jag nog bättre……. men tack o lov har jag inte råd att köpa onödigheter särskilt ofta. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Ms_Raptorskull
2016-11-30 18:57
#7

50/50 skulle jag tro. Älskar att köpa grejer, är dock sällan jag köper något helt onödigt bara för att. Men typ saker som behövs på ett eller annat vis även om de inte är livsnödvändiga kan det bli en del av i perioder. 😛

Upp till toppen
Annons: