Annons:
Etikettövrigt
Läst 955 ggr
tlover
2016-12-13 15:00

Säger du till om någon har fel i en butik?

Om någon personal i en butik ger information som du vet är fel eller om du hittar en vara som du vet är felmärkt. Säger du till personalen eller chefen eller inte?

l'm back

Annons:
tlover
2016-12-13 15:02
#1

Jag säger oftast till personalen. Faktiskt för att hjälpa (kunderna om inte annat) men ibland kan det missförstås har jag märkt 😊

l'm back

Honestyisdead
2016-12-13 15:06
#2

Oftast säger jag till.

Surpan
2016-12-13 15:07
#3

Ja, om jag står och pratar med en säljare och de ger mig fel information så säger jag självklart till. Nu senast så ringde jag till och med upp och sa till i efterhand att produkten jag fått inte innehöll det som jag blivit lovad av säljaren. Jag behöll dock produkten ändå men jag tänkte att det är bra att informera dom.

/Surpan

TjockaBerta
2016-12-13 15:10
#4

Jag säger till ibland men oftast är det ingen mening då de sällan bryr sig om det man säger.

>>>Malum domesticum<<<

Carmarino
2016-12-13 15:18
#5

Jag säger till om jag hittar någon att säga det till. Det är inte alltid det lättaste.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2016-12-13 15:19
#6

#4 Ja, men jag förstår mig inte på det, varför starta en butik om man inte vet vad man säljer? (och ser till att anställda också lär sig det).

Matbutiker förstår jag bättre, dom har så många olika slags varor att dom knappast kan vara experter på allt i butiken men kanske ska man då lära sig olika avdelningar istället då (om butiken är stor nog).

Ibland är det ju bara missar också och då tycker jag man ska vara tacksam då man påpekar det (jag har blivit rättad en gång då jag hade blandat ihop usucha och koicha, dålig med namn som jag är. Men jag var då bara tacksam för att jag kunde göra min butik ännu bättre)

l'm back

Annons:
Ria74
2016-12-13 15:31
#7

Beror lite på hur stressad jag är från början. Har lärt mig att ofta när man säger till tar det lång tid innan man får gehör för det man säger och ibland har jag helt enkelt inte tid och ork till det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2016-12-13 15:36
#8

Är det nån som föredrar att säga till chefen snarare än personalen?

l'm back

Honestyisdead
2016-12-13 15:37
#9

Jag säger till personal som finns på plats. Prioriterar inte författning.

Carmarino
2016-12-13 15:45
#10

Det är ytterst sällan chefen är ute i butiken - om det inte är en liten fåmansbutik - så jag säger till den i personalen som finns i närheten. De flesta gångerna händer nog inget, men det händer ännu mindre om ingen säger något.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2016-12-13 15:49
#11

"De flesta gångerna händer nog inget, men det händer ännu mindre om ingen säger något."

Så tänker jag med

och som svar på min egen fråga så letar jag inte reda på chefen för något sånt, nån gång så hämtade personen jag meddelade chefen däremot eftersom chefen ansågs kunna bättre i ämnet helt enkelt (liten butik)

l'm back

vendelay
2016-12-13 16:30
#12

Jag säger oftast till men inte alltid. Exempel när jag inte säger till:

Espresso House har börjat sälja en vegansk wrap som är jättegod men tydligen var den slut just denna gång, så jag frågade kassörskan om de hade något annat veganskt. Till mitt försvar tänker jag lägga till att 1. jag var döhungrig och 2. jobbar du i restaurang borde du veta sånt. Hon funderade ett bra tag och svarade sedan glatt "ja, vi har ju en creme cheese bagel!" och min stackars utsvultna mage kände ett minimalt hopp men för säkerhetsskull frågade min hjärna "är det gjort på komjölk?" och hon svarade lika glatt "JAPP! 👍" och då gick jag bara därifrån och åt på ett annat ställe. 😟 Fel av mig förstås, men ibland orkar en inte. 

Tycker det är jätteviktigt att säga till för om jag handlar i en affär med exempelvis teknikgrejer som jag inte kan någonting om så litar jag på att personalen vet vad de pratar om.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: