Annons:
Etikettövrigt
Läst 1775 ggr
Carrosh
4/2/17, 9:24 PM

Det här med missvisande produktnamn

Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga detta - flytta gärna om den ligger fel.

Det är så att jag såg en reklam i en butik för Verum Hälsoyoghurt, och blev lite nyfiken på vad den innehöll. 9,3% socker såg jag att den innehöll, något som fick mig att reagera. Jag hörde av mig till Norrmejerier och ställde frågan om varför produkten hette som den gjorde trots det höga innehållet av just socker. Både via mail och på deras Facebooksida. Svaren jag fick var minst sagt luddiga och menade på att de har mindre socker än många andra tillverkare och gav udda tips på att blanda olika sorter för att styra sockermängden. Det var ju inte direkt det jag efterfrågade, utan jag menade ju på att namnet var väldigt missvisande pga innehållet.

Får man kalla något med så hög sockermängd för hälsoprodukt? Vart vänder man sig för att få svar? Konsumentverket? Livsmedelsverket?

Vet att  det här med hälsa är så luddigt, men jag tror väl att vi alla kan enas om att socker inte är något hälsosamt?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
tlover
4/2/17, 10:04 PM
#1

Just hälsa är inte vad jag vet ett "skyddat" ord inom livsmedelsmärkning (till skillnad från tex vegetariskt, man får bara märka det som vegetariskt om det är fritt från alla animalier).

Men det beror nog på att det varierar så mycket från person till person vad som anses hälsosamt. Just verum hälsoyoghurt är ju en ganska gammal produkt och förr (80-90 tal och början av 00 tal) så ansågs ju i princip allt som var fettsnålt som hälsosamt. Det hänger ju fortfarande kvar mycket, det finns massor inom hälsokosten som innehåller mängder med socker men då är det ofta hälsosamt på annat sätt (lågt fettinnehåll, bra fetter, mycket fibrer, mycket vitaminer/mineraler osv).

Hade det däremot stått sockerfritt så hade dom ju varit ute och cyklat men även där finns ju det sätt att komma runt det tex "med bara naturliga sockerarter" och så är det tillsatt någon form av fruktmos med hög sockerhalt osv

l'm back

Sindri
4/2/17, 10:55 PM
#2

Härligt att det är fler än jag som är en bråkig konsument! Det är mycket man måste hålla kolla på idag och ifrågasätta.
Det som gör mig oerhört förvånad är att de får lov att använda det ordet! Vet att ett hamburgerföretag fick back på att kalla en hamburgare "Low  carb" - då är det ju ändå ingen som helst värdering i det ordet, bara ett konstaterande. Man kan verkligen undra vad våra statligt avlönade tjänstemän gör ibland!

Carrosh
4/2/17, 11:03 PM
#3

#1 Med tanke på vad forskningen säger om just socker så borde ju företagen vara ganska pålästa, tycker man. I den här produkten var inte allt mjölksocker och fruktsocker utan faktiskt också tillsatt socker tillsammans med frukten.

#2 Ja, jag känner mig jättebråkig och jobbig ibland, men det är ju enda sättet att få svar och förändring! Det där med low carb-burgaren har jag hört om också, men är inte så insatt i just det "fallet". Men då är ju frågan, var hör man av sig med sådana här grejer? Är det Konsumentverket eller Livsmedelsverket?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
4/2/17, 11:07 PM
#4

#3 Just i fallet med hälsofil/hälsoyoghurt så är det vad jag förstår de hälsosamma bakterierna som gett namnet och det ändras ju inte bara för att man tillsätter socker.

(själv anser jag att socker i vettig mängd kan vara en del av en hälsosam kost och vill man ha den mängden via yoghurt så är det fine by me)

l'm back

Sindri
4/2/17, 11:10 PM
#5

Ärligt talat så vet jag inte vem som förbjöd just det namnet. Skulle gissa på Livsmedelsverket i första hand, eftersom det gäller just ett livsmedel.

Jag har lyckats få till förändringar, framförallt på butiksnivå, så det lönar sig att kämpa på! Bra gjort av dig!

Och ja - sockerfritt kan det stå även på produkter som innehåller sånt som t ex aspartam, så det gäller att verkligen vara på sin vakt.

tlover
4/2/17, 11:13 PM
#6

#5 Sockerfritt får inte innehålla socker, däremot sockeralkoholer. Men det finns ju andra alternativ tex "fritt från tillsatt socker" som kan stå på juice, vilket innebär att man inte tillsatt mer socker än vad som finns i frukten naturligt eller tex "endast naturligt socker" dvs det kan vara sötat med fruktmos eller liknande.

Det bästa man kan göra är att kolla amtaöet kolhydrater per 100g och antalet sockerarter per 100g det ger betydligt bättre koll än "sockermärkningar"

l'm back

Annons:
Sindri
4/2/17, 11:20 PM
#7

Menar du att sockerfritt inte får innehålla aspartam, sackarin mm? För det får det, det finns såna produkter i handeln. Man får verkligen lusläsa innehållsförteckningar. Sockerfritt betyder just fritt från vitt, raffinerat socker. Titta t ex på sockerfria halstabletter.

Carrosh
4/2/17, 11:53 PM
#8

#4 Det blir ju just där det blir missvisande. Det är oklart vad i yoghurten som de menar är hälsosamt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
4/3/17, 7:28 AM
#9

#8 jo kanske skulle det behövas krav på vad som menas med hälsosam? Även om det framgår ju på deras förpackningar om jag minns rätt. #7 tror att jag skrev dåligt det är som du skriver :)

l'm back

Upp till toppen
Annons: