Det kommunala bostadsföretaget Väsbyhem är i blåsväder. Insider har granskat bolaget som satt i system att ta rejält betalt av utflyttande hyresgäster. Den här gången gäller det hyresgäster med katter som fått stå för saneringskostnader för att man påstår sig behövt totalrenovera deras lägenheter. I mitt fall gällde det en gammal tapet. Här är min historia.
Det blev för mig som för många andra ett tråkigt avslut på min tid som hyresgäst hos Väsbyhem. I och med uppsägningen kom en faktura på saker som skulle ersättas ekonomiskt. Det gällde bland annat en omtapetsering, märken efter bordsben i en plastmatta och byte av ett cylinderlås till en förvaringsbox jag aldrig fått tillgång till. Det värsta med ersättningskraven från Väsbyhem är inte att jag plötsligt blev betalningsskyldig för saker jag inte ens sett. Det värsta var att det hotades med kronofogden så fort jag ifrågasatte deras krav. Jag valde att bestrida kravet, trots rädslan för de betalningsanmärkningar både Väsbyhem och inkassobolaget hotade med. Jag hade aldrig fått de nycklar Väsbyhem krävde att få tillbaka och jag hade aldrig haft tillgång till den förvaringsbox de påstod att nycklarna hörde till. Jag krävde att få se kvittensen man skriver på för att få ut nycklar och någon sådan fanns naturligtvis inte. Jag letade även upp det besiktningsprotokoll från att jag fick tillgång till lägenheten, som bevisade att plastmattan Väsbyhem ville ha betalt för redan hade fläckar när jag flyttade in. Avsikten var alltså att ta fullt betalt för något som redan varit undermåligt när jag flyttat in över fem år tidigare. Utnyttjandet av Väsbyhems utflyttande hyresgäster är därmed betydligt mer omfattande än vad det verkar. Väsbyhems hyresgäster är numera själva ansvariga för underhållet i sina hyresrätter. I mina efterforskningar har jag fått reda på att bostadsbolaget i en uppgörelse med Hyresgästföreningen förhandlat bort ansvaret för allt underhåll i lägenheterna. Den förslitning som alltså normalt sett uppstår i en lägenhet är ingenting Väsbyhem tar ansvar för, tvärtom, man passar på att ta betalt för det som behöver göras när en hyresgäst flyttar. Enligt hyreslagen gäller "Om lägenheten helt eller delvis är uthyrd till bostad, skall hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk..." Detta gäller tydligen inte Väsbyhem, utan man menar att man förhandlat bort det tillsammans med Hyresgästföreningen och att hyresgästerna istället fått "sänkt hyra". Som hyresgäst hos Väsbyhem gör man alltså klokt i att försäkra sig om att lämna lägenheten i vad Väsbyhem anser vara "godtagbart skick", annars kan man räkna med en faktura på en rad tvivelaktiga anmärkningar. Något som anses vara normalt slitage, som exempelvis plastmattan jag skulle betala, omfattas givetvis inte heller av hemförsäkringen. Det som Väsbyhem anser vara onormalt slitage är alltså för försäkringsbolaget inte någon skada som försäkringstagaren vållat. Hyresgästen faller alltså handlöst mellan stolarna, trots att man varit trogen kund hos såväl hyresvärden som försäkringsbolaget och trots att man till och med tecknat drulleförsäkring hos sitt försäkringsbolag. Jag kan bara uppmana hyresgäster i den här situationen att ställa Väsbyhem mot väggen och kräva bevis för de ersättningskrav de ställer. Det kommer att visa sig att Väsbyhems verksamhet är full av luftslott och deras påståenden om skadereglering och hot om kronofogde inte har så mycket grund som det kan verka. Min kamp mot Väsbyhem resulterade i att de först minskade fakturan från inkassobolaget och sedan helt drog den tillbaka. De fick själva stå för kostnaderna till inkassobolaget. I en uppgörelse med Väsbyhems jurist, som för övrigt drog det kortaste strået och fick medverka i Insider, slutade det med att jag enbart betalade 1 000 kr för förslitningar av den tolv år gamla tapeten. Jag slapp betala för den lika gamla plastmattan och framförallt för låset och nycklarna jag aldrig någonsin haft tillgång till. Det är dags att Väsbyhems ledning tar ansvar för den verksamhet de bedriver och de tvivelaktiga ersättningskrav de verkar satt i system att sända avflyttande hyresgäster. Det som kommit fram hittills är gissningsvis bara toppen på ett gigantiskt isberg. |
Relaterade länkarAv: IdaDatum för publicering
|